Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

  1. Froland

    Froland Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Ja, det kommer garantert en kraftig devaluering/prisøkning på bonusreisene. Dette er jo eneste muligheten SAS har for å komme seg unna "problemet" men blir garantert dårlig PR.

    Lurer på hvor mange poeng de må dele ut til slutt.
     
    Frode789 and NoLimit like this.
  2. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Er det egentlig lovlig? Spørs om de har lov til å devaluere uten forvarsel.
    Virker nesten mer sannsynlig at de kommer til å gå over til FlyingBlue som allerede bruker dynamiske poengpriser.
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,395
    Likes mottatt:
    6,638
    Bonuspoeng:
    183
    SAS står fritt til å sette poengpriser, tidligere justeringer av partnertabellen har blitt gjort over natten.
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,548
    Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Devaluering uten forvarsel er jo akkurat det som har skjedd de siste månedene...
     
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Det var en rettssak i Tyskland (tyskere er omtrent like glad i rettssaker som amerikanere) som endte med at Lufthansa inngikk et forlik og sa de gi minst 3 måneders varsel for devalueringer, etter at en domstol kom frem til at de skulle gi minst 4 måneders varsel:

    https://de.wikipedia.org/wiki/Miles_&_More#Meilen-Entwertung

    https://www.stern.de/reise/service/...-gewinnt-prozess-gegen-lufthansa-3274768.html

    (Bruk Google Translate)

    Jeg vet ikke om SAS kan være underlagt tysk lov på bakgrunn av at de markedsfører Eurobonus til tyske forbrukere, men du kan nesten banne på at noen kommer til å saksøke dem om de prøver seg på en kraftig devaluering der.
    Hele kampanjen virker ikke veldig gjennomtenkt.
     
    yki and milehigh like this.
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,015
    Likes mottatt:
    9,019
    Bonuspoeng:
    183
    AirMags, Flyvefisken, GlennDi and 4 others like this.
  7. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    På min flygning OTP-MAD i går møtte jeg en familie på 6 fra Sør-Korea, alle på jakt etter millionen. De sa at utfordringen var veldig populær der borte.

    Flyet var forøvrig fult av asiatere, og det skal nok godt gjøres at OTP-MAD med Tarom er en såpass populær rute, så her tror jeg det var mange på millionjakt. Har ikke noe konkret tall, men det var nok fort 30 asiatere på flyet.

    Blir dyrt for SAS dette..
     
    Cumulus, Frode789, RoadKing and 6 others like this.
  8. yki

    yki Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Noe som har blitt diskutert flere ganger uten at vi egentlig har et definitivt svar: har SAS sagt noen gang at 1 mln er garantert til alle som tar 15 tellende reiser? Mange påpeker merkelig ordvalg i annonsen. Jeg har ikke fått svaret på eposten min ennå...
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,164
    Likes mottatt:
    9,355
    Bonuspoeng:
    183
    I mangel av et konkret tall vil jo 1 være det eneste alternativet. Og det er jo helt konstruert hypotetisk.
     
  10. Joppe

    Joppe Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Rart hvor forskjellig opplevelse en kan ha på samme flyplasso_O.

    Kona ankom CGK i dag morges (lokal tid) og gikk rett bort til transfer desk. Der måtte hun vente en 10-15 minutter før det dukket opp en person som tok bilde av hennes billett og pass. Noen minutter senere kom personen tilbake, ga henne et boardingkort og viste henne veien til security check. - Airside transfer completed.

    Hun ankom CGK med Saudia og fløy videre med Garuda til SIN alt på billigste economy og hadde 5 timer mellom ankomst og avgang.
     
  11. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    397
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Det er litt trist faktisk hvis SAS har feilberegnet hvor populært dette kom til å bli.

    Det er synd hvis SAS må bruke ufattelig mye penger på å betale ut bonus til folk som i utgangspunktet ikke har noen tilknytning til SAS. I tillegg blir det vel helt tørke på bonusbilletter..

    Hvis ryktene stemmer om at det er tusenvis av passasjerer som jobbet med dette nå, så vil dette bli dyrt for et selskap som ikke har penger i utgangspunktet. De burde heller brukt pengene på oss som er trofaste og har stått med SAS i tykt og tynt alle disse årene.
     
    Teknolai, Cumulus, Frode789 and 6 others like this.
  12. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Lillegutt, Flyvefisken, Joppe and 2 others like this.
  13. microblast

    microblast Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Det kan bli interessant å se om det er en markant økning i Eurobonus-fordringer i SAS neste årsrapport. Det kan gi en indikasjon på hva kampanjen har kostet.
     
    yki liker dette
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,179
    Likes mottatt:
    4,554
    Bonuspoeng:
    113
    For dere som har SV-GA connection i JED kan jeg informere om at dette er lounge-tilbudet nå om dagen pga vedlikehold. Bra jeg kom tidlig til flyplassen.

    IMG_8742.jpeg

    Hvis man ønsker å skille seg ut her i livet oppfordrer jeg dere til å møte opp som hvit mann i 30-årene med shorts, t-skjorte og kun håndbagasje til innsjekk på Haij-Terminalen her i JED.
     
    Teknolai, Spielhaug, AirMags and 12 others like this.
  15. Jon_Noj

    Jon_Noj EBG, LH Senator, ROP Gold

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    I tillegg til tørke på bonusbilletter er det vel tilnærmet sikkert at SAS må kraftig devaluere verdien av bonuspoeng for å unngå for høye kostnader. Var en morsom ide men kan fort ende med å skyve tidligere gode SAS kunder vekk fra SAS/over i Star Alliance.
     
  16. Flyvefisken

    Flyvefisken Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    53
    Tilsvarende opplevelse her, men GA-GA transfer, dog på separate billetter (var ikke sjekket inn på CGK-SIN). I tillegg til bilde av pass og billetter ble jeg selv tatt bilde av. Alt dette gikk smooth på en layover på én time (veldig forsinket ankomst).
     
    Joppe liker dette
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,179
    Likes mottatt:
    4,554
    Bonuspoeng:
    113
    Rent økonomisk er det langt fra katastrofe selv om det skulle være ‘noen tusen’ som gjennomfører 15 selskap. Ref Scandic-rettssaken ble det implisitt slått fast at Scandic betaler SAS 7.5 øre per poeng. Med forutsetningen om at SAS opererer med positiv bruttomargin er kostnaden til SAS lavere, og sannsynligvis mer enn marginalt lavere, enn 7.5 øre per poeng brukt.

    Med 3,000 som gjennomfører blir det 225 mill for SAS ved 7.5 øre/poeng. Det er helt sikkert langt mer enn budsjettert, men langt fra katastrofe. Rent regnskapsmessig blir det nok bli en stor engangskostnad (kun regnskapsmessig) som fører til dårligere resultat i det regnskapsåret, med tilsvarende endring i gjeld (mer gjeld). For SAS er dette kun av teknisk art og den reelle kostnaden i form av cash ut av butikken kommer først når poengene brukes. Hvis alt brukes jevn over levetiden er det ikke mer enn 45 mill per år, som er lite i det store bildet.
    SAS har også en oppside om poeng utløper, men dette vil ikke synliggjøres før om fem år.

    Hvis vi tar utgangspunkt i tallene fra denne artikkelen (ja, det er noe utdatert) og leker litt med tall. https://onemileatatime.com/insights/airline-award-ticket-cost/

    Med utgangspunkt i min egen reise SVG-FRA-VIE-BKK og tilbake samme vei. Vi antar at SVG-FRA har samme pris som FRA-VIE med OS. Det gir €800 EUR per pers for en t/r til Asia.
    Jeg betalte den gang 165,000 poeng per pers (holder CT utenfor ettersom AMEX kompenserer for denne).
    Med dagens kurs skal altså disse 165,000 poengene dekke inn 9,600kr som gir en kost på 5,8 øre per poeng. Ut fra oversikten kan man også se at LH-gruppen virker til å ta mest betalt for sine seter. Tar man med bookinggebyret på 450,- blir regnestykket 5,5 øre per poeng. Når det gjelder LH F kan jeg ikke forstå at SAS ikke har tapt penger på disse, men tilsvarende er nok regnestykket for SAS mye bedre enn 5,8/5,5 øre per poeng for økonomibilletter. Gitt endringen i poengpool til Thailand er nok disse tallene representative også i dag.

    Av de som tjener millionen er nok en del så pass interessert i poeng og reiser at det ikke er mange av de poengene som forfaller, men SAS skal ikke ha så mye forfalte poeng før marginen bedres en del. I tillegg har Aron nevnt at 50-60% av bonusreise er innenlands med SAS. Det utgjør neppe 50-60% av poengverdien, men disse setene på eget metall må være veldig lønnsomme fra et EB-perspektiv.

    Jeg er ikke bekymret for devalueringer for å redde SAS/EB økonomisk. Tilgjengeligheten er det derimot et større spørsmålstegn ved.

    Forhåpentligvis kan SQ-awards (og eventuelt dette japanske (ANA) selskapet) til en fornuftig pris være redningen når det gjelde tilgjengelighet.

    Det jeg har tenkt litt på i det siste er hva SAS egentlig ønsket å oppnå med denne kampanjen. Dette er en veldig dyr kampanje om SAS ønsker å fremme seg selv som SkyTeam-medlem. Hvorfor ønsker SAS at man skal kunne tjene veldig mye poeng med å kun fly en gang på SK-metall og legge igjen resten av pengene hos andre? Er SkyTeam inne og bidrar økonomisk?
    Det er vel de som har spekulert i at SAS også gjør dette for å virkelig teste om systemene er ordentlig integrert, og finne ut hva som ikke virker.
     
    Frode789, milehigh, Skippy and 5 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,232
    Likes mottatt:
    33,778
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal ikke underslå verdien i medieomtale av dette stuntet. Den blesten de har fått forsvarer nok en del av kostnaden.
     
    Flyvefisken liker dette
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,928
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    113
    Fyttigrisen, dette kan være noe av det dummeste SAS har gjort på lenge, ikke usannsynlig at noen i markedsavdeling må søke seg ny jobb i januar.

    Tenk å akkurat ha kommet ut av Ch 11 og åpne døra for hundrevis av millioner i liabilities av folk som ikke engang er i målgruppa som kunder.
     
    Frode789, EC7, NoLimit and 4 others like this.
  20. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Detter minner om Iberia sin poeng-kampanje noen år tilbake.
    9000 bonuspoeng per kjøpte billett. Man trengte ikke å reise. Det fantes billetter som kostet så lite som 200kr.
    Hele familien min ble Iberia Plus-medlemmer, for å si det sånn. Det var like før bikkja også hadde meldt seg inn.
    Jeg tror jeg satt med rundt 400k poeng til slutt… Fikk ikke engang brukt opp alle.

    Lurer på hva som skjedde med sjefen for Iberia Plus den gang. Tipper vedkommende også byttet opp ikke så lenge etter…
     
    Frode789 and milehigh like this.

Del denne siden