Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

1. Gresshopper

Gresshopper Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
  2. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Nå ble jeg rett og slett ganske takknemlig for at det finnes så mange smarte folk på det forumet.

Ikke fått registrert 2 av 15 selskaper, og irriterte meg over at det ikke funket å etterregistrere. Gikk inn på IF for å se om det er noen løsning å finne, så kommer jaggu meg første innlegg jeg ser opp med en løsning. Fantastisk! :)

Cumulus, Preference, Rapolo and 4 others like this.
  3. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,558
    Bonuspoeng:
    113
    Har du videreformidlet dette til SAS også?

Send det til ‘noen voksne’ slik at de kan fikse. Det virker jo som en quickfix nå man kan gjøre det selv.

RoadKing liker dette
  4. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, dette er ikke en fiks. Det er bare en workaround, det løser ikke den egentlige årsaken, som ligger hos SAS.
    SAS er nok klare over problemet.

Rapolo liker dette
  5. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
  6. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Har sett noen nevne det på Flyertalk, men jeg har ikke opplevd det selv. Det virker som et helt annet problem.
    Har du prøvd med en annen IP-adresse? F.eks. ved å bruke mobilen som hotspot?

7. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    SAS bruker IPQS for å detektere om IP-adressen du surfer fra er kjent for misbruk, f.eks. spam eller ddos-forsøk. Offentlig tilgjengelige wifi-nett blir ofte flagget for slikt. Om det er flagget, får du ikke lov å legge inn retroclaim. Eneste du kan gjøre er å prøve fra en annen IP-adresse, f.eks. wifi hjemme, hos familie, eller mobilnett.

8. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Men det skjer kun når scriptet er aktivert? Sitter på hjemmenettverk.

9. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Når man går inn retroclaim-siden, så prøver nettleseren å lese profilinformasjonen din fra SAS. Av ukjente årsaker så sender SAS bare en feilmelding istedenfor profilinformasjon for noen av oss. Dette resulterer da i den røde "Oops"-teksten og man får ikke etterregistrert poeng. Siden "kræsjer" på en måte bare under lesing av profilinformasjonen.
    Det skriptet gjør er å "simulere" et svar fra SAS med profilinformasjon. Det er derfor man må skrive inn navn og EB-nr. osv. i skriptet - det er dette som blir "sendt" i det simulerte svaret.

Slik som du beskriver det, så er min wild guess at koden til SAS fungerer omtrent slik:

1. Hent profilinformasjon
    2. Sjekk om brukerens IP-adresse anses som trygg

Så om det tidligere kræsjet under pkt. 1 og man aldri kom til pkt. 2, så forklarer det at du ikke så feilmeldingen tidligere.

Uansett - jeg ville prøvd å bytte til mobildata, f.eks. med hotspot fra mobilen (så du fortsatt kan bruke skriptet om du ellers får "Oops"). Evt. bruke naboens wifi. ;)
    Og se om det ugjør noen forskjell.

10. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Ja, forstod såpass. Men får stadig samme feilmelding så lenge scriptet er aktivert, selv på annet wifi og hotspot fra mobil. Så snart jeg togler av scriptet får jeg ikke feilmeldingen, men den røde "oops"-teksten i stedet.

Jeg har lurt på om noen av parameterne jeg fyller inn forårsaker feilen, men har ikke forstått hvilken.

id:0
    --> det står at dette ikke behøves. Jeg forstår ikke helt guiden på hvordan jeg får ut crmReference, men tolker det som at det ikke skal bety noe?

firstName:"fornavn1 fornavn2"
    --> som i profil. Kan mellomrom forårsake problem?

birthdate:"åååå-mm-dd" antar jeg er korrekt format?

{countryCode:"NO"} antar jeg at er korrekt selv om jeg bruker EN-siden du lenket til på Flyertalk?

11. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal være riktig ja. Er bare firstName jeg evt er usikker på, jeg har bare mitt éne fornavn på SAS-profilen, men fylte ut resten av infoen akkurat som du postet her ^

12. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det skal være riktig. Jeg tror som sagt at den feilen "hadde vært der uansett", bare at du aldri kom så langt fordi siden kræsjet med "Oops" først.
    Jeg lurer på om det kan være annet som f.eks. en adblocker som gjør at SAS tror det er noe mistenkelig med PCen din, og at de bare gir en dårlig feilmelding.

En ting du kan gjøre er å trykke F12 for å få opp Developer Tools og så gå til Network-fanen (på Windows med Firefox/Chrome, usikker hvordan dette er på Mac eller i andre nettlesere). Og så laste inn retroclaim-siden på nytt og se om det dukker opp noe "rødt" der, evt. sortere på statuskolonnen og se om du finner statuskoder 4xx eller 5xx.
    Hvis du finner noe der, så kan du klikke på den raden og så gå til Response-fanen og se om det står noe mer der.
    Her er f.eks. kilden til "Oops"-feilmeldingen:

2024-11-19 22_53_29-_ SAS.png

2024-11-19 22_52_50-_ SAS.png

13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    83
    Hjalp ikke noe med sas wifi i loungen iallfall. Får vel forsøke å lære å kjøre script jeg også da.

14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,019
    Bonuspoeng:
    183
    AirMags, Rapolo, btm and 2 others like this.
  15. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg må istemme at dette fungerte utmerket og takke for guiden!

China Airlines ble godkjent og registrert umiddelbart.

Til info, om det hjelper noen: i selve retroclaim-skjemaet til SAS måtte jeg bruke bare første fornavn selv om det står at man skal skrive navnet som på billetten og der hadde jeg flere navn. Prøvde først slik billetten ble bestilt (med og uten mellomrom) og det fungerte ikke.

Gresshopper liker dette
  16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,019
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har dobbelt fornavn og brukte beggeo_O

Flyvefisken liker dette
  17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,136
    Bonuspoeng:
    183
    Gresshopper and ari1000 like this.
  18. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg husker riktig brukes ikke det navnefeltene til noe. De er bare til pynt.
    Han bruker navnet fra EB-profilen uansett.

19. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    53
    Om vi snakker om det samme: Jeg fikk feilmelding og beskjed om at passasjeren ikke ble funnet på flighten, inntil jeg brukte "riktig" fornavn (altså første fornavn, ikke som på billetten).

20. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg leste det, så det passer jo ikke til det jeg så. Men jeg testet med noe som «test», så kanskje det ligger en sjekk der et sted på at navnet må ligne på det som er registrert på profilen…

Flyvefisken liker dette

Del denne siden