Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

1. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Den eneste statuskoden jeg får opp når jeg gjør det er den samme som du har i siste melding. Men fanen med feilmelding kommer aldri opp, kun vinduet som sier "Please use another device and disable any connection with VPN, TOR network or other proxy services."

Nå har jeg forsøkt på to forskjellige PC-er og fire forskjellige nettverk inkl delt mobildata. Samtlige exensions i Chrome er fjernet, har kun Tapermonkey.

Fatter virkelig ikke hva det er som genererer feilmeldingen...

2. Gresshopper

Gresshopper Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Hmmm, vanskelig å si hva det er. Det var 2-3 stykker på Flyertalk som meldte om det samme problemet.
    Om du vil kan vi se på det sammen over Teams, uten at jeg kan love at vi vil klare å finne ut noe... Jeg tror som sagt ikke at det er noe skriptet forårsaker - tipper heller det er enda en ny feil med SAS-siden som bare ble synlig fordi man kommer forbi "Oops"-meldingen.

Preference liker dette
  3. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    FlyerTalk er det noen som påstår å ha en løsning!

"use incognito mode and accept no cookies, make sure you allow the script in incognito mode"

Han sier han har testet det og det fungerer.

4. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Det funka, takk! Fikk registrert en manglende CI flyvning, men to flyvninger med MF vil ikke la seg registrere. Når jeg kommer til siden hvor jeg manuelt kan fylle inn info, legge ved bilde av BP/e-ticket, så funker ikke "claim points"-knappen...

Last edited: 20. nov 2024 kl 21:25
    Gresshopper liker dette
  5. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Fantastisk! Det viser jo at det ikke er skriptet det var noe galt med, men SAS-siden...

Om du har Developer Tools (F12) åpne mens du sender inn claimen, så kan du se en rad med "eb-retro" på nettverksfanen.
    Om du klikker på den og går til Response-fanen, så kan du kanskje se noen detaljer om hvorfor flighten ikke gikk an å registrere, som vist på skjermbildet mitt her:

https://www.flyertalk.com/forum/36682940-post52.html

Du kan klikke på sirkelen med streken tvers igjennom (knappen som ser litt ut som en Ø, ved siden av "stopp-knappen", øverst til venstre) for å tømme listen før du sender inn, så det blir litt lettere å finne "eb-retro"-raden etterpå.

Ang. det at "Claim points"-knappen ikke fungerer - med Developer Tools (F12) åpne:

1. Se om du ser feilmeldinger i Console-fanen
    2. På nettverksfanen, se etter røde rader / rader med en 4xx- eller 5xx-statuskode.

Da kan vi kanskje finne ut hva problemet er.
    Eller så kan vi som sagt også se på det sammen over Teams.

6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Du fortjener 100 likes på hvert eneste innlegg, for alle du hjelper helt eksemplarisk med dette scriptet <3

7. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, takk. :D
    Men det var jo en felles effort, jeg fikk det ikke til med engang og måtte til slutt gi opp og legge meg kl 7.
    Da jeg våknet hadde en annen FlyerTalk-bruker fått det ferdig. ;)

Litt på siden, men det er en sterk motivasjon for meg å kunne hjelpe andre ved hjelp av teknologi, samt det å løse problemer andre ikke har klart å løse. Så dette var midt i blinken for meg :D (pluss at jeg selvfølgelig hadde egeninteresse for å få registrert mine egne flighter...). Har merket at det er derfor jeg startet mitt eget konsulentselskap noen år tilbake og ikke orket å være ansatt lenger. Jobber med en relaunch av nettsiden vår og prøver å få det inn på en eller annen måte, uten at det høres altfor corny ut...

Flybu, paron, Flyvefisken and 7 others like this.
  8. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Igjen tusen takk for all hjelp så langt!

Forsøkte meg på tre flyvninger som ikke ville la seg registrere nå. En flyvning innenriks med SK i oktober (diamantfordel til tidligere fly + sete i cockpit på ny flyvning lagde nok krøll) og to flyvninger var med Xiamen Airlines i november. Alle tre gir denne feilmeldingen:
    Code:
                        "errorCode": "213",
                        "errorMessage": "TICKETED_NAME_NOT_FOUND_IN_TDB"
    Usikker på hva som teller som feilmeldinger i console, men får disse av fargen rød:

Knappen fungerer tydeligvis delvis. Hvis jeg forsøker å trykke på den før jeg har skrevet noe beskrivelse i "More information about the claim*" får jeg feilmelding om at jeg må skrive der før jeg får sende inn. Når jeg derimot har gjort det er "claim points"-knappen helt død.

9. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke den feilmeldingen har noe med saken å gjøre. Du må nok se i "Network" tabben. Tipper også du kan få frem knappen ved å redigere HTML elementet - bruk "inspiser element" knappen, øverst i venstre hjørne av utviklerverktøyet. Evt CMD + SHIFT + C på Mac, eller gjetter CTRL + SHIFT + C på Windows (for Chrome altså). Trykk på knappen for å få opp HTML-koden tilhørende den. En eller annen option på den knappen er nok satt til 'hidden' eller 'disabled'. Ved å redigere det manuelt kan du kanskje få lov å trykke på den etterpå

10. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet like lite som alle andre om den feilmeldingen, men "TICKETED_NAME_NOT_FOUND_IN_TDB" høres jo ut som det må være noe med navnet som er problemet? Men det hørtes jo også ut som ingen enkel/dagligdags situasjon...

Ja, det er slike feilmeldinger jeg mente, men de kan du se bort fra:
    • mockServiceWorker.js er noen testgreier SAS aldri skulle lagt ut (for å simulere/teste ulike scenarier med svar fra serveren), den inneholder til og med en tekst à la "IKKE LEGG DETTE UT I PRODUKSJON!!!" :D, feilmeldingen sier bare at simuleringen ikke er "aktivert" for bruk i produksjon - no shit...
    • "Failed to load resource"-feilmeldingen blir fikset av skriptet, så den har ingenting å si lenger
    Ellers var det ingen rader med statuskode 4xx/5xx på nettverksfanen?

Preference liker dette
  11. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ikke som jeg kan se. Men nå skal jeg ikke si 100% at jeg vet hvor jeg skal se. Nettverksfanen og ned lista på venstre side + inn i eb-retro inneholder ingen slike koder.

Det skal nevnes at billetten hadde tre fornavn da mitt mellomnavn (som i passet står som fornavn) var lagt inn. Altså var fornavn på billetten "fornavn1 fornavn2 mellomnavn1".

Jeg har lagt inn i dette navnet i scripet, og skriver også alle tre under first name i skjemaet. Men ser at dataen som ligger inne her kun har fornavn1 fornavn2 og mangler mellomnavn 1, som samsvarer med min profil hos SAS hvor mellomnavn1 aldri har vært inkludert. Vet ikke om dette kan ha noe å si? Det var ikke et problem for CI-flyvningen hvor jeg hadde nøyaktig samme case med mismatch på EB-profil og navn på billett.

sas retro.jpg

12. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Sånn som jeg forstod det, er knappen synlig og klikkbar (ikke disabled), det bare skjer ingenting når man klikker på den.
    Det er jo sånn det var med "Oops"-feilen også.
    Da er det ikke så lett å fikse - knappen er rett og slett ikke riktig koblet opp. Det var ganske mye flaks at "Oops"-feilen var så lett å fikse.

Flight Cancelled and Preference like this.
  13. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Du gjør det jo veldig bra!
    Til SAS har løst problemene, kommer du nok til å være IT-ekspert, skal du se. :D

Se på eb-retro en gang til. Men denne gangen, se på "Payload".
    Der ser du det som faktisk blir sendt til serveren, så du slipper å gjette.
    Som sagt, jeg testet et claim med "Testfornavn" og "Testetternavn" og kunne se at det ikke ble brukt i det hele tatt - siden sendte uansett bare dataene fra min brukerprofil.

Kanskje sender siden noe annet i ditt tilfelle også?
    Har du forresten prøvd å skrive begge fornavnene uten mellomrom? Av og til blir de jo skrevet sånn på billetter, så hvem vet...

Jeg tenker det kan også være forskjeller mellom de ulike flyselskapers systemer her.

Flight Cancelled liker dette
  14. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Payload syntes å være det jeg oppgir i skjema, men endrer ikke på firstName i response. Når jeg skriver "fornavn1fornavn2mellomnavn1" så står dette slik i payload mens firstName i response blir "fornavn1 fornavn2". Så vet ikke helt om det er noe å gjøre her?

15. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Payload er det som blir sendt til serveren, mens response er svaret fra serveren (sier seg vel egentlig selv).
    Så er jo spørsmålet hvordan man skal tolke svaret i ditt tilfelle.

Vi har jo ikke tilgang til SAS sin kodebase, så her er min teori:
    Det er mulig å etterregistrere poeng for flere flighter samtidig, så i svaret må det være mulig for SAS å spesifisere hvilke som man fikk registrert poeng for, og for hvilke det feilet. Da gir det mening at de sender informasjon om flightene tilbake, selv om man kanskje ikke hadde trengt å sende med fornavn/etternavn, det er jo ikke nødvendig for å identifisere flighten på klienten (for å vise en bekreftelse/feilmelding).
    Men når de da likevel velger å sende fornavn/etternavn tilbake, hvorfor sender de da noe annet enn du sendte inn, altså hvorfor sender de med fornavn2, selv om du bare oppga fornavn1?
    Det er jo litt mystisk. Jeg har ingen god forklaring på det. Kanskje de prøvde begge variantene (med og uten fornavn2) internt, og sendte de bare den siste versjonen tilbake? Litt merkelig.

Flight Cancelled liker dette
  16. Flybu

Flybu Medlem

Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Løste dette seg for deg? For meg fungerte det fint, men en kompis jeg reiste med får samme feil som du beskriver. Scriptet er aktivert men får fortsatt samme feilmelding.

17. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, løsningen er å bruke skriptet i et incognito-nettleservindu. Skriptet/Tampermonkey må være aktivert i incognito-vinduer.

Flight Cancelled and Flybu like this.
  18. Hupski

Hupski Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Dette gjelder vel ikke kun for Eurobonus Millionaire… Er særdeles IT- relatert og burde være i en annen tråd…

btm liker dette
  19. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    Ser skaperen av scriptet har slettet scriptet i sin orginale post. Er det noen av dere som har et screenshot av skriptet?

20. Gresshopper

Likes mottatt:
    273
    Bonuspoeng:
    63
    Screenshot nytter lite, men noen kan sikkert dele det. ;)
    Skjønner godt at han ikke vil være ansvarlig om noen roter til noe.

Del denne siden