Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    5,135
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, SAS har skrevet at det er operating carrier som teller.
     
    Dassin liker dette
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,462
    Likes mottatt:
    6,742
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt uvanlig at bonusbilletter ombooket til revenue sperres for poengopptjening. Hadde selv en reise i sommer hvor AC X ble booket om til UA Y. Medreisende på samme PNR fikk flighten automatisk kreditert til LH M&M, mens det for meg med EB-nummer i bookingen var full stopp. Forsøk på etterregistrering i andre program feilet også.
     
  3. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,
    Sender spørsmålet på vegne av min far, 71 år og "kjedet", seg så han hoppet på million utfordringen.

    Har så langt reist med 10 forskjellige selskaper og skal gjøre en ny tur i uken som kommer hvor jeg dekker de neste 5.
    Jeg har bestilt alle turer med poeng foruten noen selskaper hvor dette ikke var mulig.

    Dette var selskapene:
    1. China Airlines,
    2. China Eastern,
    3. Xiamen Airlines
    4. Vietnam Airlines
    Vietnam Airlines har jeg fått verifisert turen med utbetalt poeng. Det er nå 3 uker siden jeg reiste med de kinesiske selskapene, men har ikke fått poeng for turene som er en av kriteriene for godkjente reiser. Når jeg sjekket inn på disse turene var jeg påpasselig med å få mitt Eurobonus medlemsnummer printet på boardingkortet.

    Jeg har forsøkt å registrere manglende poeng på SAS sin hjemmeside, men denne muligheten fungerer ikke på SAS.no siden. Jeg har imidlertid fått en tilbakemelding i form av en email fra SAS.se at denne funksjonen er midlertidig ute av drift.
    Er det noen som har samme erfaringer i forbindelse med de kinesiske selskapene?

    Haldenser
     
  4. Hupski

    Hupski Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg har fått registrert poeng med Vietnam Airlines og China Eastern, mens jeg venter på China Airlines for en reise 20/11. Reiste på poeng med Xiamen, så har ikke noen issue her.
     
  5. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,194
    Likes mottatt:
    4,157
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg må krangle med sas for å få den som tellende mot kampanjen også da. Men skal ikke ta problemet før det evt blir et problem. 11/16 i boks pr nå.
     
  6. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    506
    Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Denne tankegangen må dere legge fra dere en gang for alle. Dette tullet er heldigvis over nå, det er kun Star Alliance som driver med det.

    Poengopptjening skjer utelukkende i henhold til det som står på billetten nå (marketing carrier). *
    Så om du har to KLM-flighter i klasse T på papiret, så er det det som gjelder. Det er totalt likegyldig for poengopptjeningen om det egentlig er en AF-flight. Det er kun KLM-tabellen som har noe å si nå.

    For millionkampanjen er det dog fortsatt operating carrier som har noe å si, så om KLM gir poeng i bookingklasse T, så vil du få poeng for flightene, og de vil telle som to selskaper. Det har SAS eksplisitt bekreftet flere ganger.

    Sagt på en annen måte, for at en billett kjøpt med penger skal telle for millionkampanjen, så er reglene som følger:
    • Marketing carrier og bookingklasse (rutenr. og klasse) må gi poeng.
    • Hvis flighten er codeshare (kan bookes under et annet rutenr.), så telles flighten som operating carrier, dvs. at operating carrier må telle for kampanjen. Det er totalt irrelevant hvilken klasse hos operating carrier bookingklassen tilsvarer.
      Så KLM som flys av AF teller som AF for kampanjen, uansett AF-bookingklasse.
      China Eastern som flys av Shanghai Airlines (og som kan bookes med et FM-flightnr.) teller ikke for kampanjen, siden Shanghai Airlines ikke teller.
    • Hvis flighten er wetlease, dvs. at det ikke kan bookes under et annet rutenr. (SAS som flys av SAS Connect, Air France som flys av Hop!, TAROM som flys av Dan Air osv.) teller som selskapet som står på billetten.

    * Jeg er litt usikker på hvordan det er med codeshare der operating carrier ikke gir poeng, men det er jo et ganske sjeldent unntak.
     
  7. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    506
    Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Er du sikker på at bookingklassene gir poeng? Spesielt med Xiamen er det mange billetter som ikke teller.

    Du kan prøve dette på egen risiko:
    https://www.flyertalk.com/forum/36681929-post10.html
     
    Flyvefisken liker dette
  8. Dassin

    Dassin EBD

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18

    Takk for oppklaring! Det var slik jeg trodde det var, men ville være helt sikker. Begynner å se meg blind på alle reglene og de ulike kombinasjonene. Viktig å holde tunga rett i munnen :)
     
    Last edited: 01. des 2024
    Gresshopper liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,347
    Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Han reiser og registrerer ditt eb nr? Høres ut som du bør forberede deg på krasjlanding…
     
  10. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    162
    Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje unpopular opinion men... Hater denne kampanjen. Av alle ideer de kunne komme opp med så går dette tullet videre.. Ser enkelte "elsker" dette, men det er å tenke vel kort forran sin egen nese.

    Kommer bare til å resultere i:
    - Massiv influx av poeng til alle i denne kampanjen (og vi har allerede en del som sitter på store poeng kontoer idag..). Tror SAS har betydelig underestimert hvor langt bonus-nisser strekker seg etter "crazy deals".
    - Så, et allerede meget skralt bonus-market blir enda mer presset pga. overflod av poeng i markedet.. Lykke til med biz jakten. Og hvis du tror SAS kommer til å slippe mer bonus billetter på eget metall, hehe det er nok trolig bare ønsketenkning.
    - Jeg vil da tippe.. At trolig vil dette tvinge fram en "convenient" de-evaluering av programmet, med at prisen blir satt markant opp, for å kunne rydde unna en del poeng som folk sitter på.

    Vel vel, time will tell.
     
    EC7, holmen, Flyrlavt and 8 others like this.
  11. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,383
    Likes mottatt:
    5,092
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er dessverre enig. I tillegg vil nok disse milliardene EB poeng veie tungt på feil side i SAS/Eurobonus sitt regnskap. Og det hadde ikke SAS bruk for nå.
    Men de som har tatt utfordringen har jo fått noen fine turer da!
     
    EC7, Frode789, holmen and 3 others like this.
  12. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    212
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror dere overvurderer inflasjonen av poeng som kommer på markedet ifbm denne kampanjen.

    https://viewfromthewing.com/5-things-delta-told-the-sec-about-its-skymiles-program/

    i 2022 hadde Delta bokført 7,6 milliarder USD i utestående poeng. La oss anta verdsettelse på 2 cent. Det gir 380 milliarder Delta SkyMiles. Husk at dette er kun Delta. Flying Blue har sikkert opptil 80-100 milliarder poeng utestående også.
    Hvis 10.000 personer gjennomfører kampanjen gir det 10 milliarder poeng eller kun 2,6% av allerede utestående Delta Miles.
     
    milehigh liker dette
  13. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    506
    Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Delta-poeng kalles ikke for SkyPesos uten grunn…
    Det er vel den største risken her: At det blir bonusbillett-tørke og det eneste man kan bruke poengene på blir revenue-billetter kjøpt for poeng, der en SAS Go-billett i Europa gjerne koster 80k én vei.
     
    Frode789 and NoLimit like this.
  14. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,053
    Bonuspoeng:
    93
    Kundebasen til Delta er betraktelig større enn Eurobonus sin - ikke minst pga kredittkortmarkedet i USA. Fra kilde:
    • Det finnes 130 millioner SkyMiles kontoer. Eurobonus har akkurat feiret medlem nummer 8 million, dvs Delta har 16 ganger så mange kunder i databasen.
    • Hele 7.5 millioner SkyMiles medlemmer tjener poeng med kredittkort. Det er ca 30% av 25 millioner kontoer med aktivitet innen de siste 12 måneder. Det må antas at det betyr at SkyMiles medlemmer tjener mer poeng per medlem i snitt.
    Hvor stor andel av SkyMiles millionjaktpoengene utgjør er vel også ikke tydende for hvor mye EB-programmet blir utvannet. Samme mengde vann i en mye mindre sjø gir mye større forskjell.

    La oss se det fra et annet perspektiv. Fra SAS sine dokumenter (note 24) vet vi at regnskapsmessig verdi av utestående Eurobonus-poeng per dato 31/10/2023 lå på ca. halvannen milliard svenske kroner.

    Om vi antar at poengene har en verdi på ca 7 øre (beste konverteringskurs trumfkroner), og legger til grunn dine 10.000 ferske poengmillionærer, betyr det at den regnskapsmessige gjelden relatert til Eurobonus øker med 700 millioner kroner, eller ca halvparten av eksisterende verdi, uten at SAS har noen inntekter til å dekke den økte gjelden på balanseregnskapet sitt.

    Klart det blir dårlig stemning av det. Enten må de da prøve å holde verdien av gjelden i kroner stabilt ved å redusere pengeverdien av et poeng (dvs devaluering med ca 30%), eller så må de dekke gjelden med en annen post. Og jeg tror ikke markedsføringsbudsjettet strekker seg til 700MSEK for å si det mildt :(
     
    paron, Frode789, vegardg and 3 others like this.
  15. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,586
    Likes mottatt:
    4,181
    Bonuspoeng:
    113
    Kampanjen er en ting, men så må man ikke glemme at det kastes ut ekstreme mengder med poeng for kredittkort og meny mer også.
    Så lenge SAS fortsetter å være gjerrige med bonusbilletter så ser jeg ingen lykkelig slutt på dette….
     
    Frode789 liker dette
  16. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Vi vet vel lite eller ingenting om denne kampanjen, det kan jo hende SAS får % av inntekter av solgte billetter i Skyteam med registrert EB - både uansett og kanskje mer i en periode nå i starten av allianse-skiftet, og i forbindelse med kampanjen. Et internt tilbud mot SAS, for å få fart i SAS sin deltagelse i Skyteam.
    Det blir jo kjøpt billetter som ikke hadde blitt kjøpt ellers, også for SAS sin del.

    Og man vet også lite om antallet som fullfører, det er jo mange poeng mellom 10.000 og SAS sin «håndfull». Kanskje SAS trekker en heldig vinner av 1 million poeng av de som fullfører? :)
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,940
    Likes mottatt:
    65,184
    Bonuspoeng:
    293
    Merker at jeg humret litt i skjegget av den der. Håper det ikke er sånn for "våre" million-jegere, men for alle i utlandet. :D

    Jeg tror SAS har undervurdert hvor mange poeng de må dele ut i denne kampanjen. Det er mye poeng der ute nå, og mer blir det. Det er ikke flere bonusbilletter tilgjengelig enn før, så dette går bare ut over oss kunder.

    Men uavhengig av det, så er det jo ikke veldig farlig for oss i Skandinavia at en haug med asiater får masse EB-poeng. De kommer ikke til å valfarte mellom Skandinavia og USA, og billetter til Asia er det få av allerede. Jeg tipper en god del av de poengene blir brukt på asiatiske selskaper. (Vi hår håpe alle brukes på Vietnam Airlines, så brukes de opp raskt. :p)

    Jeg tror også at denne kampanjen er brukt av SAS for å promotere selskapet inn i SkyTeam. Historiene her inne viser at det er ingen i resten av verden som har hørt om SAS, så kanskje det faktisk er god reklame i andre markeder?

    Men, jeg gjør ikke annet enn å synse. :)
    Også lurer jeg veldig på om SAS kommer til å fortelle verden om hvor mange unødvendige flighter som ble tatt for at kundene deres skulle få reist med 15 selskaper før 31/12. Eller, ikke så veldig. Det tror jeg ikke SAS kommer til å gjøre.
     
    paron, MrBister, Flyrlavt and 4 others like this.
  18. microblast

    microblast Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Det er en innebakt deling av inntekter når en kunde bruker EB-nr hos en partner, uten at raten er offentlig, men dette vil være svært langt unna å dekke opp kostnaden ved 1 mill EB-poeng.

    Det tror jeg ikke de gjør, men ut fra årsregnskap vil det være mulig til å spekulere seg til antallet som har gjennomført gjennom en ev. økning i utestående EB-poeng. Riktignok ikke helt presist, ettersom en del kan være brukt opp innen da.
     
    yki and Gresshopper like this.
  19. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    506
    Likes mottatt:
    364
    Bonuspoeng:
    63
    Da har jeg startet på en ny tur for å ta de siste selskapene jeg mangler.
    Sitter i gull-loungen på CPH frem til kl 13 eller noe, kom gjerne innom og si hei om dere også skulle være her i dag.
     
    milehigh, yki and RoadKing like this.
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    8,507
    Bonuspoeng:
    183
    Noen interessante regnestykker. At noen har bommet svært stygt er vel ganske klart. Det er vel ihvertfall tre måter å begrense tapet på. Øke poengprisene. Strupe tilgangen ytterligere generelt, særlig i Asia/fra Asia. Innføre begrensninger på poengbruk for ikke gull/diamanter. Uansett hva de gjør vil de møte enorm motbør. Når flere tusen fra mange land begynner å rase tror jeg den positive markedsføringsgevinsten ved dette blir ganske kortvarig og totalt sett klart på den negative siden. Hvis dette ikke skal gå ut over de kundene de skal leve av fremover er vel å strupe for alle andre enn egne gull/diamant den mest farbare løsningen. Som forsåvidt kan være positivt. Vil gjerne være flue på veggen når SAS skal diskutere med sin revisor hvordan man skal bokføre utestående bonuspoeng som man planlegger at skal bli verdiløse.
     

Del denne siden