Denne tankegangen må dere legge fra dere en gang for alle. Dette tullet er heldigvis over nå, det er kun Star Alliance som driver med det.
Poengopptjening skjer utelukkende i henhold til det som står på billetten nå (marketing carrier). *
Så om du har to KLM-flighter i klasse T på papiret, så er det det som gjelder. Det er totalt likegyldig for poengopptjeningen om det egentlig er en AF-flight. Det er kun KLM-tabellen som har noe å si nå.
For millionkampanjen er det dog fortsatt operating carrier som har noe å si, så om KLM gir poeng i bookingklasse T, så vil du få poeng for flightene, og de vil telle som to selskaper. Det har SAS eksplisitt bekreftet flere ganger.
Sagt på en annen måte, for at en billett kjøpt med penger skal telle for millionkampanjen, så er reglene som følger:
- Marketing carrier og bookingklasse (rutenr. og klasse) må gi poeng.
- Hvis flighten er codeshare (kan bookes under et annet rutenr.), så telles flighten som operating carrier, dvs. at operating carrier må telle for kampanjen. Det er totalt irrelevant hvilken klasse hos operating carrier bookingklassen tilsvarer.
Så KLM som flys av AF teller som AF for kampanjen, uansett AF-bookingklasse.
China Eastern som flys av Shanghai Airlines (og som kan bookes med et FM-flightnr.) teller ikke for kampanjen, siden Shanghai Airlines ikke teller.
- Hvis flighten er wetlease, dvs. at det ikke kan bookes under et annet rutenr. (SAS som flys av SAS Connect, Air France som flys av Hop!, TAROM som flys av Dan Air osv.) teller som selskapet som står på billetten.
* Jeg er litt usikker på hvordan det er med codeshare der operating carrier ikke gir poeng, men det er jo et ganske sjeldent unntak.
Vis alt...