Eurobonus millionaire?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CptSideslip, 08. okt 2024.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    93
    De er nå gjennom restrukturering og ikke på børs lengre, så vi får nok neppe sett på detaljert årsregnskap fremover. Kanskje like greit, da kan de potensielt ta en litt avventende holdning istedenfor at balansen må være gjenopprettet ved neste kvartalsrapport. Men det forutsetter at de private investorene dems er med på det da.

    Blir uansett den største snakkisen på kontoret de neste par månedene.
     
    milehigh liker dette
  2. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror jeg kommer litt å følge litt med på de følgende profilene i månedene som kommer:

    https://www.linkedin.com/in/aronbackstrom/
    https://www.linkedin.com/in/olivia-wasniewski-1ba15826/
    https://www.linkedin.com/in/madeleine-svantesson-59b80252/
    https://www.linkedin.com/in/eric-kalali-34640641/
    https://www.linkedin.com/in/mattiasbard/

    Skal bli spennende å se om noen av dem bytter jobb neste år.

    Men Aron kommer nok til å fortsette, bare se på hva han har fått til!
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7264556771455700992/

    8 millioner medlemmer! Hvis det er dét han blir målt på, så kommer nok kampanjen til å være en stor suksess. :D:D:D
     
    milehigh, yki and NoLimit like this.
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,615
    Likes mottatt:
    4,059
    Bonuspoeng:
    113
    Er relativt enig i det du skriver, men er ikke 7 øre verdi per poeng alt for høy regnskapsmessig verdi? Denne vil ikke tilsvare beste konverteringskurs for trumf, men SAS sin gjennomsnittskostnad for poengbruk som er langt lavere. Nevner blant annet poeng som utløper, poengbruk i nettbutikker/ombord og poengbruk på flybilletter hos SAS som alle har en langt lavere kostnad for SAS.

    Syntes også 10.000 virker noe høyt. Selv tror jeg mer på et sted mellom 1000-5000, selv om det er vanskelig å estimere deltakelse fra markeder som ikke frekventerer nordisk- og engelskspråklige forum.

    I tillegg må inntektene fra kampanjen også inkluderes i betraktningen. Denne er heller ikke ubetydelig. Det er jo ikke de rene utgiftene, men netto påvirkning på resultat fra kampanjen som betyr noe.


    I dag så jeg SAS hadde godkjent endringen jeg la inn på profilen min hvor navn ble endret fra "fornavn1 fornavn2 etternavn1" til "fornavn1 fornavn2 mellomnavn1 etternavn1". Sistnevnte variant lå i bookingen med MF som jeg ikke fikk registrert (men med en rekke andre ST-selskaper ikke trøblet i poengregistreringen). Forsøkte meg på en ny runde Tampermonkey-skript i Incognito og da gikk det faktisk gjennom med oppdatert navn i profilen. :D

    Logget faktisk på SAS-kontoen for å sjekke pooling-konto da jeg skulle booke meg bonusbillett til PMI på lørdag for å ta Air Europa som nummer 16 i backup da MF ikke ville la seg registrere. Da slapp jeg heldigvis det i tolvte time.
     
    milehigh liker dette
  4. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan skal dette, i SAS-tabellene forstås?

    Antall Nivåpoeng = Avstand i miles x [avstandsmultiplikator + bestillingsklassemultiplikator]

    Eksempel, China Airlines, bookingklasse T. 80% for avstand, 0% for klasse. Ut fra formelen skulle det bety 0,80+0= 0,80 x avstand i miles? Men frykter de mener 80 ganger 0, som jo er 0?
     
    Last edited: 02. des 2024
  5. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    93
    Der tror jeg du kan ta feil. Jo, disse asiatene som nå jakter millionen kommer sannsynligvis ikke til å reise opp og ned atlanterhavet, men det var trolig heller aldri meningen dems. Etter hva jeg har forstått er det et stort grå marked på diverse kinesiske chat-apper der det selges flybilletter betalt fra noen andre sin konto. Dette er bl.a. årsaken til at det ble ‘hacket’ så mange poengkontoer for noen år siden. Disse folkene gjør dette kun for den potensielle pengegevinsten de håper på at de kan sitte igjen med ved å selge bonusbilletter. Og da gjelder det å kunne likvidere raskt.

    Jeg håper at SAS innfører en begrensning på at kontoinnehaver må være med på reisen selv for å sperre mest mulig av denne typen likvidering. Ihvertfall for kampanjepoeng, men det er kanskje litt for mye å be om av IT avdelingen.
     
    milehigh, Frode789 and NoLimit like this.
  6. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    988
    Likes mottatt:
    3,017
    Bonuspoeng:
    93
    Nei de følger ordinære regler for utregning med parentes. Med eksempelet ditt blir det 80% = 0,8 * miles.
     
  7. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Må ha dette inn med teskje. Så at det står 0 under multiplikator bestillingsklasse betyr ikke at klassen ikke gir poeng, så lenge det står noe under avstandsmultiplikator :)
     
  8. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Du bare plusser sammen de to kolonnene.
    Om det står 100% i distance multiplier-kolonnen og 25% i booking class multiplier-kolonnen, så får du 125% x avstand for flighten (100% + 25%).
    Står det 50% i distance-kolonnen og 0% i booking class-kolonnen, så får du 50% x avstand (50% + 0%).

    Gudene vet hvorfor de må dele det opp sånn. Kunne med fordel bare hatt én kolonne med f.eks. 125%...
     
    milehigh and Nordlys like this.
  9. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi at man får statusbonus på avstandsdelen men ikke klassedelen :rolleyes:
     
    milehigh and Gresshopper like this.
  10. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Ja ja, der ser du.
    SAS er nok selskapet jeg har fløyet mest med, men først nå med statusmatch og millionkampanje har jeg begynt å kreditere flighter til Eurobonus. :D
     
  11. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    2,058
    Bonuspoeng:
    93
    Kan godt hende. SAS skriver selv i regnskapet at de bruker en rabattert verdsettelse på poengene jo nærmere de er til å utløpe. Men sett fra mitt eget perspektiv, der poeng ikke utløper, har jeg 'vanligvis' en redemption rate på ca. 10 øre per poeng (kampanjebilletter delbetalt med poeng inkl EBD-rabatt på 30%). Kampanjeprisene antar jeg at ligger ganske nærme SAS sin kostnad for å operere flyvningen, og trekker jeg fra EBD-rabatten havner jeg da tilbake på en intern verdi på ca. 7 øre per fersk poeng. Hvor mye nedskrivning som skjer pga utløp og tullete redemptions slik som muffins etc har bare SAS et svar på. Men okay - vi rabatterer verdi ut til 5 øre (fordi SAS antas å ha inntekt fra salg av poeng, som de skriver i regnskapet)

    Om svaret er 7 eller 5 øre utgjør lite i regnestykket, vi snakker fremdeles om poengverdier til hundrevis av millioner SEK. Faktoren som gir størst utslag i summen er hvor mange faktisk fullfører, som tar meg til neste kommentar :)

    Enig her, videreførte bare @Flybu sitt estimat. Jeg tok en liten grovestimering selv basert på diverse rapporter fra KQ-flyvningen i det siste, som jeg anser som kanskje den beste indikatoren for hvor mange som har tenkt å oppnå millionen. Følger litt med på flyertalk der det rapporteres om 'ganske mange' om dagen. KQ flyr denne ruten 5 dager i uken, i begge retninger. Om vi grovestimerer 'ganske mange' til 20 stykker per avgang, og poengjakten antas å ha begynt for fullt siste uka i oktober, betyr det 9 uker med jakt, ganger 20 pax per flyvning, ganger 10 avganger i uka = 1800 gærninger. Pluss sikkert noen til som har hoppet over KQ da det ikke er strengt nødvendig å ha inn i ruten. Det syntes jeg hørtes realistisk ut gitt mengden exposure kampanjen har hatt.

    Kjører regnestykket på nytt med 5 øre per poeng og ca 2000 gjennomførte jakter = 100 MSEK i ny gjeld som må dekkes. Fremdeles ikke overbevist om at budsjettet strekker så langt, men da blir utvanningsfaktoren litt mer behagelig å tenke på: 6.6%

    Inntektene fra flyselskapene som flys der EB-nummer står på billetten er allerede tatt høyde for, da man har fått (en bedrøvelig mengde) EB-poeng for alle gjennomførte flyvningene sine i poenggivende klasse. Tror ikke SAS Eurobonus får noen flere kickbacks utover dette for å være helt ærlig. Resten av verdien til kampanjen (goodwill, rykte, etc) er ren synsing og generelt vanskelig å regnskapsføre. De kan jo ikke betale for en partner award med bare ryktet sitt.
     
    kiev and Frode789 like this.
  12. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen krashlanding, han skriver og jeg siterer hans skriv, ingen miks av EB koder.
    Men spørsmålet står fortsatt, andre som har utfordringer med de kinesiske selskapene?
     
    RoadKing liker dette
  13. Nordlys

    Nordlys Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Ugga bugga, så var det etterregistrering. Mangler VN og CI, det blir vel flere. Hadde håpt å slippe scriptet.. Hvis jeg legger inn flere i etterreg-verktøyet, ser jeg at de forrige ligger helt korrekt - kan de ha blitt sendt inn uten å gi kvittering? Er det mulig at verktøyet funker med en rar browser på en rar device? Andre idéer?
     
    Last edited: 02. des 2024
  14. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Nei. Om du får "Oops!", så fungerer ikke knappen for sende inn.
    Når det sendes inn, så ser du det, det kommer opp en "Din forespørsel behandles..."-side (eller noe lignende), det tar flere sekunder.
    Så du må nok enten vente til SAS har fikset siden eller bruke skriptet (eller en annen workaround).
     
  15. Flybu

    Flybu Medlem

    Innlegg:
    212
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Tanken min var å fremheve at om det faktisk er hele 10.000 som gjennomfører (noe jeg ikke tror det er) så vil det ha meget liten innflytelse på totalt antall poeng i SkyTeam universet.
     
    milehigh liker dette
  16. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,230
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant å se at han publiserer hvor mange bonuspoeng som opptjenes hvert år. 30 milliarder EB-poeng each year.
    Nå skal jeg ikke si at det blir liten utvanning pga kampanjen, men med et par tusen fullførte så er det ikke mer enn 10-15% økning for året totalt sett. Joda, det er poeng blant jevnt over ivrigere reisende osv. Om man legger til, som nevnt av andre, utestående poeng hos de store selskapene som DL, AFKL og KE er det nok snakk om helt andre størrelser, som også konkurrerer om de samme bonussetene. Således er de ekstra EB-poengene lite utslagsgivende.

    Jeg tipper kostprisen SAS bruker er godt under 7 øre per poeng og den regnskapsmessige innvirkningen av dette i Q1-25 spiller nok veldig liten rolle for SAS. Sluttsummen på kassalappen får SAS frem i tid nå poengene brukes og de faktisk må betale (cash ut) for flyvningene som bookes med disse poengene. Også dette er småpenger å regne i det store bildet, selv med noen hundre millioner i kost for denne kampanjen, som godt kan tenkes at er langt mer enn det som var budsjettert med.

    Husk at noen var villige til å bruke godt over en milliard kroner på rådgivere og jurister for å dra SAS gjennom en CH11-prosess. På toppen har man gebyret for å forlate *A som angivelig var €20M, og på toppen kommer alt av markedsføringsmateriell etc. som måtte endres.

    Som jeg nevnte tidligere tror jeg også at det er en eller annen form for involvering fra SkyTeam eller de andre selskapene i alliansen, for det gir simpelthen ikke mening at SAS skal spy ut poeng når det meste av flighter ikke er på SAS-metall. Hvis SAS skulle dekket hele kosten og markedsført seg selv hadde det vært mest fornuftig om de hadde krav om å fly langt flere SK-flighter. Feks å fly med SAS til alle verdenshjørner, østkyst, vestkyst, BKK, HND og Skandinavia.
     
    Last edited: 02. des 2024
    yki, Nordlys and milehigh like this.
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,483
    Likes mottatt:
    938
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått registrert sitt EB nummer hos China Eastern betalte billetter som er bestilt fra deres egen nettside?
     
  18. Hupski

    Hupski Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, fikk mine poeng to dager etter endt flight. Billettene var i bookingklasse V og ble bestilt via deres hjemmeside.

    Shanghai - Ho Chi Minh City
    MU 0281
    2 361 p
    Taipei - Shanghai
    MU 5008
    581 p
     
    mrt liker dette
  19. Hupski

    Hupski Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Måtte dog få lagt til EB-info ved innsjekk!
     
    mrt liker dette
  20. Gresshopper

    Gresshopper Senior Medlem

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, på flyplassen ved innsjekk…
     
    mrt liker dette

Del denne siden