Kundebasen til Delta er betraktelig større enn Eurobonus sin - ikke minst pga kredittkortmarkedet i USA. Fra
kilde:
- Det finnes 130 millioner SkyMiles kontoer. Eurobonus har akkurat feiret medlem nummer 8 million, dvs Delta har 16 ganger så mange kunder i databasen.
- Hele 7.5 millioner SkyMiles medlemmer tjener poeng med kredittkort. Det er ca 30% av 25 millioner kontoer med aktivitet innen de siste 12 måneder. Det må antas at det betyr at SkyMiles medlemmer tjener mer poeng per medlem i snitt.
Hvor stor andel av SkyMiles millionjaktpoengene utgjør er vel også ikke tydende for hvor mye EB-programmet blir utvannet. Samme mengde vann i en mye mindre sjø gir mye større forskjell.
La oss se det fra et annet perspektiv. Fra SAS
sine dokumenter (note 24) vet vi at regnskapsmessig verdi av utestående Eurobonus-poeng per dato 31/10/2023 lå på ca. halvannen milliard svenske kroner.
Om vi antar at poengene har en verdi på ca 7 øre (beste konverteringskurs trumfkroner), og legger til grunn dine 10.000 ferske poengmillionærer, betyr det at den regnskapsmessige gjelden relatert til Eurobonus øker med 700 millioner kroner, eller ca halvparten av eksisterende verdi, uten at SAS har noen inntekter til å dekke den økte gjelden på balanseregnskapet sitt.
Klart det blir dårlig stemning av det. Enten må de da prøve å holde verdien av gjelden i kroner stabilt ved å redusere pengeverdien av et poeng (dvs devaluering med ca 30%), eller så må de dekke gjelden med en annen post. Og jeg tror ikke markedsføringsbudsjettet strekker seg til 700MSEK for å si det mildt
Vis alt...