FIRST CLASS - TILGJENGELIGHET

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flying_all, 18. mars 2018.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Heller 2 mill poeng enn 500.000kr :)
     
    Baldrick, Xflipper, indahla and 2 others like this.
  2. danconia

    danconia Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er avhengig av to seter slik at dette spurte jeg ikke om. Det ble heller ikke nevnt at ett sete er en mulighet, men det kan vel skyldes at agenten så at vi er to reisende.
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mange seter var ledig i følge AwardFares?
     
  4. danconia

    danconia Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er ikke vant med å bruke AwardFares, men tror ikke det viste noe ledig her.

    I følge Expertflyer er det imidlertid fire ledige seter i F.
     
  5. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,671
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har veldig god statistikk på når LH gir ut award i F, er det 14/7/4/2 dager før som virker å være normen. Ser på expertflyer at det er F5A1 på den flighten jeg vil ha.
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo vesentlig viktig å sjekke i desse tilfeller.

    Selv om en agent sa nei til at man ikke kan booke FRA-JNB på den datoen du skulle reise, er jo det absolutt mulig å booke denne andre datoer når EF/Awardfares/United viser ledig.
     
    Last edited: 11. juli 2019
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen fasit. Eneste jeg har funnet ut en noen lunde fasit på er FRA SIN, FRA EZE, FRA GRU. Disse slippes 1-2 dager før avgang.

    FRA BOG slippes hver dag fra 14-1 dag før avgang.
     
    Last edited: 11. juli 2019
    Nevari liker dette
  8. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Har en CT som går ut i år. Ønsker bestille en First Class til Asia (Japan/Korea) Hvordan går jeg fram go gjør dette? Er relativt ny i dette gamet så hadde vært grei med en barne-forklaring!
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    flying_all liker dette
  10. danconia

    danconia Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Dette virker naturligvis rimelig, men her var det altså ikke reisedatoen som ble problematisert, men heller LH F-billetter til Afrika generelt.

    Det skulle vel vanskelig være hold i denne uttalelsen, og etter å ha tatt del i rulletten noen ganger bør de vel heller ikke komme som noen overraskelse.
     
  11. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Ringte nå 64 81 60 99 for å sjekke om muligheten for F til Asia (Tokyo/Kina/Korea) rundt sent desember tidlig januar. Fikk melding om at det ikke var noen ledige per nå men jeg kunne ringe tilbake om jeg var fleksibel med datoer. Hva anbefales her? Er ganske fleksibel, men kan vel ikke bare spørre finn en F til Asia når som helst?

    Har også hørt noe om at F billetter ikke blir gjort tilgjengelige 2 uker før avreise. Vil dette bety at om jeg ønsker å reise F med CT så kan jeg kun bestille 2 uker frem i tid?
     
  12. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    De to ukene har tidligere vært gjeldende for Lufthansa som var ganske konsekvente i sine slipp.

    Den største tilgjengeligheten av bonusbilletter østover i F har vært hos Asiana (OZ) og Thai (TG). Begge har relativt konsekvent (tror jeg) sluppet billetter 330 dager før. Nå kutter jo OZ sin F service og rapporter tyder på at TG har endret til å slippe bare 2 uker før. I tillegg har LH også endret sine rutiner og begynt å slippe billetter bare kort tid (2-5 dager) før.

    Ting tyder på at det kommer til å bli vanskeligere å være bonusjeger på jakt etter F billetter framover. Jeg har dog ingen nylig erfaring selv, da de seneste F billettene mine ble bestilt i desember.

    Det beste blir trolig å bestille en ok reise i business og så håpe på å få oppgradert like før avreise.
     
    Jonkebassen liker dette
  13. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28

    Ønsker jo primært å benytte meg av CT. Hvis jeg bruker CT til å bestille Business for så å oppgradere til F så må jeg vel betale full pris og ikke kan benytte meg av CT rabatten på oppgradering?


    Kan jeg bestille en CT i business for så fortsette og prøve lete etter F og kansellere Business for så å bruke CT på F?

    Kanskje jeg bare må finne meg i å reise i Business :(
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Nix, du betaler selvfølgelig mellomlegget men CT'en gjelder fortsatt.
     
  15. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    AwardFares viser tilgjengelighet i TG F frem til 1. oktober, så det ligger nok på rundt tre måneder. Men det er vesentlig dårligere enn sånn det var før.
     
    Arvid1410 liker dette
  16. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger ikke å kansellere den reisen du har i c om du finner en F billett du kan bruke. Du bare endrer den reisen du har. Og som @jvsandem sier så kan du uansett bruke CT.
    Bare så det også er sagt: absolutt ingen grunn til å henge med geipen for å reise i Business. De fleste Business produkter er strålende. Det er klart at F legger en ekstra dimensjon til reisen, men det er altså ingen grunn til å ikke bestille Business for å sikre seg en reise, men likevel fortsette å lete etter en åpning i F.
     
    jgroneng liker dette
  17. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, I stand corrected, men det er jo bra at det er bedre enn jeg trodde :)
     
    oyvindm liker dette
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Delvis riktig. Du finner thai first langt frem i tid og mer når det er 2 uker eller mindre til avgang.

    Så finner du ikke noe TG F de neste 6 mnd betyr det ikke at det er tomt, men at det kommer mer etterhvert :)
     
    oyvindm liker dette
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Både LH, NH og TG åpner opp de fleste first class billettene 2 uker før avgang eller mindre.

    OZ F går ikke lenger også har man CA F selvfølgelig som finnes mye av, igjen et dårligere produkt enn de 3 første nevnte
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Vi booket FRA - SIN en uke før avgang i mai i fjor.
     

Del denne siden