FIRST CLASS - TILGJENGELIGHET

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flying_all, 18. mars 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Slippes det en eller to seter på disse flights?

    Har forsøkt å søke litt til HNL, men har kun sett 1 sete på en dato.
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Om du tenker fly Europa-HND/NRT-HNL så var dette en ulovlig ruting sist jeg sjekket på gullmailen og pr tlf.

    Hadde OSL-FRA-HND,NRT-HNL-NRT,HND-LHR-OSL,(som Vibeke booket i sin tid) hvor noen legs ble kansellert, selv da fikk jeg kun lov til å booke om via USA
     
    Are liker dette
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Til og fra London varierer det litt gjennom uken om det slippes en eller to plasser, mens Honolulu virker mer sesongavhengig. Noe av utfordringen er at mye bookes de første minuttene etter at setene legges ut (02:00 norsk tid), slik at det kun er restplasser igjen når SAS-telefonen åpner.
     
    Are liker dette
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har booket NRT-HNL for 4 pax opptil flere ganger i høst (har måttet endre dato pga ingen retur). Booker da 2 pax per fly da de går med ca. 1t mellomrom. Noen dager er det 2x A380, noen dager 1x A380 + 1x 777-300. Tilgjengeligheten på retur er dog mye verre:)

    For å løse hele routingproblematikken har vi delt opp reisen med to bookinger og benyttet oss av sas bonusbilletter (open-jaw), noe ala:

    CPH-HND SAS Biz
    NRT-HNL ANA F
    HNL-SFO United Revenue Øko (1000,- ca per pax)
    SFO-CPH SAS Biz (kan også erstattes med LAX-CPH)

    Overlever de timene i økonomi. Totalt sett blir da poengprisen for 2 pax med en CT: 225.000 (105.000 for first NRT-HNL, 120.000 for SAS med FP4). Som forsåvidt er billigere enn first tur/retur 250k som ikke lenger er mulig å booke (med annet du har litt flaks med agent).

    Kan selvfølgelig også booke LHR-HND, NRT-HNL i F om man klarer å få til den komboen. Har ikke vært veldig lett, så for oss ble det SAS.
     
    Last edited: 06. jan 2022
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hørt dette før, men jeg kan ikke helt se hvorfor.
    Det er kortere å fly OSL-LHR-TYO-HNL enn å fly f.eks. OSL-IST-SFO-HNL som da tilsynelatende er en "lovlig rute".

    Viktig her og pressisere at Hawaii er en annen sone enn USA, men jeg tenker vel at noen har tolket Hawaii = USA og følgelig er det ikke lov å fly via Asia.
    Tokyo er en billigere sone enn Hawaii så den regelen er ikke feil.

    Samtidig vil jeg jo også påpeke at "most reasonable route" burde følge industry standard og det er helt innafor å kjøpe en flybillett med Asiana Europa-ICN-HNL.
    Sågar SAS sin søkemotor foreslår XXX-ICN-HNL om du treffer riktig.
    Har også sett VIE-NRT-MEX komme som forslag, og VIE-TPE-SFO, så reglene er helt klart styrt av agenten og ikke systemet.


    Dette burde man vel klare å løse ved å booke vanlige billetter først og så tillegge CT når kontoret er åpent?
    Gitt at man har tilstrekkelig mengde poeng vel og merke..
     
    cothom, holmen, Lars J and 1 other person like this.
  6. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Ja om de bare hadde åpnet for å kunne bestille F på nettsiden så hadde det selvfølgelig vært en helt annen sak. Men enig med @Are her, det høres ut som agentfeil og ikke en ulovlig routing
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Litt av problemet er at døgnåpen kundeservice har blitt forbedret bort i løpet av koronatiden, så man må uansett vente til klokken 7.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke mulig å ringe engelsk support på nattestid?
    I så tilfelle kan man jo prøve SAS sin US-telefon, selv om det riktignok stenger 01.00 norsk tid for "vanlige folk"

    upload_2022-1-6_17-35-28.png
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Eller Japan!
    Kl 10 i Japan er vel 02 i Norge

    upload_2022-1-6_17-36-57.png
     
    Upsaker, Eddie47 and trygveat like this.
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Den må testes! Vil derimot ikke bli særlig overrasket om de oppgitte åpningstidene for Asia er utdaterte, da det knapt går fly dit om dagen.
     
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    537
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Europa til Asia via USA er ikke lov.. men av en eller annen grunn går det fint motsatt vei...

    upload_2022-1-6_18-1-32.png
     
    tobeornot999 and jgroneng like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fullt mulig å finne ruter som går motsatt vei ref min post over.
    Poenget her er vel egentlig at det meste er lov systemteknisk, men det er satt opp regler for å stoppe idioter som oss å ta fullstendig av ved å booke noe som Oslo til Tromsø med OSL-MUC-MEX-SFO-TYO-FRA-TOS...
    Reglene håndheves manuelt og det er følgelig opp til den enkelte agens tolkning og instruks hva som tillates.
    Er vel kanskje noen som husker Roma til Florence tilbudet her for et par år siden. Da var det ingen begrensning på rutevalget og man kunne eksempelvis booke via Ushuaia som jeg gjorde :cool:

    SAS har latt en del passere, mens noen har vært meget strenge.
    Jeg har feks flydd OSL-FRA-ORD-TYO-ICN-NYC-MUC-OSL og OSL-CPH-SIN-PEK-SFO/LAX-TYO-BKK-CDG-OSL i F på alle langstrekker.
    Har også fått både 30 og 50 timers mellomlanding på ruta.
    Ingenting av dette burde la seg gjøre med de skrevne regler, men systemteknisk null stress..

    Singapore og Bogota er to flyplasser som koster mer enn veldig mange ruter som man bruker de til.
    Eks Maldivene, India, Panama, Costa Rica. Alle disse burde vært ulovlige i henhold til reglene, men det ville gjort livet vanskelig for mange.. Så da lar man heller det bare passere.

    Og når det er sagt er søkemotoren til SAS fullstendig ubrukelig. Se på United sin. Den er jo konge, finner massevis av ruter mellom a og å.
    SAS kan godt finne alle sammen, så lenge du søker en og en flight..og det er vel derfor sånne bonusnisser som meg kan sy sammen sinnssyke turer, jeg har tålmodighet til det og siden ikke det er så mange som gjør det lar SAS det passere... :D
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen med oversikt over LH F?
    Fortsatt slippes seter max 14 dager før avgang?
    Er F-lounge på FRA og MUC åpne?
    Hvordan er service ombord? Som i «gamle dager»?
    Vurderer FRA/MUC-EWR/JFK i midten av februar.
     
  14. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som får booket at all?
    Har jo vært noe ledige seter før jul, men tror ikke noen har fått booket`?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Siste dag med companion tilbud i betalt first i morgen :)
     
    trygveat liker dette
  16. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,537
    Bonuspoeng:
    93
    Hverken chatflights eller dei agentane eg har snakka med på CT-telefonen har booka LH F med Eurobonuspoeng etter pandemien.
     
  17. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    :(
     
    indahla liker dette
  18. nicolai

    nicolai Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    33
    Er det korrekt forstået, at der maks kan bookes buz gennem SAS Star søge motoren med 2-4-1 Amex? Herefter kan der opgraderes når fx. LH slipper F, ved at ringe ind til 2-4-1 Amex telefon
    LH F vil så koste X NOK (skatter og afgifter) + X eurobonus point for F.

    Er ovenstående korrekt?

    Og er det korrekt forstået at segmenter kan tilføjes til ens PNR, da fokus skal være på de lange segmenter først? Eksempel: OSL-FRA-HND, der bookes FRA-HND også når den er i boks, så ringes til 2-4-1 Amex telefon for at tilføje OSL-FRA
     
    Last edited: 24. jan 2022
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp.
    Det stemmer at du kan legge til flere segmenter i bookingen, men Lufthansa First er ikke tilgjenglig for EuroBonus, så ville ikke tenkt meg for mye opp i å finne ruter med LH på FRA-HND. Se heller om du finner noe med ANA, der kan vi booke First med EuroBonus.
     
  20. flyboy70

    flyboy70 Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg booket ANA F for et par uker siden. Turen har vært Covid-utsatt 3 ganger helt frem til jeg nå fant ut at ANA søren meg ikke flyr lenger fra FRA. Så da ble det fra LHR i stedet. Super mye stress å finne et sted som faktisk slipper meg inn i landet (Japan gjør det ikke) men jeg fant en mulig reisevei til slutt (HNL). Jeg spurte for øvrig kundebehandleren om det var slik at de ikke fikk booket LH F billetter, han sa at dette var ukjent for ham og mente det skulle være mulig...
     

Del denne siden