Hva skjer med EB status?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RaezoR, 14. mars 2020.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,786
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg skal se dette fra et bedriftsøkonomisk perspektiv så kan jeg skjønne at SAS sitter stille i båten. Er sikkert ingen i SAS som tenker at ting vil bli som "før" når tiltakene etter hvert reduseres, og det innebærer også redusert reiseaktivitet i lang tid fremover. I øyeblikket betyr det fly på bakken og kostnader holdt på det absolutte minimum. Det innebærer også å la status være status nå. En løsning som kan være god for begge parter er å ta tak i dette når SAS gradvis øker frekvensen igjen, men akkurat nå ser jeg hvorfor SAS lar dette ligge.

Om du har lyst til å fly med SAS igjen, benytte deg av FT, sitte i lounge, sende mail til Vibeke eller håper at flest mulig får jobben sin tilbake så har vi uansett ikke noe annet valg enn å satse på at ledelsen vet hva de driver med.

drsyk, Avixlo and Bonusduk like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,307
    Bonuspoeng:
    293
    Når begynte perioden din da?
    Og har ikke du LTG uansett? ;)

Eddie47 liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,774
    Bonuspoeng:
    293
    Perioden begynte 01.01.2020 …. og jeg er redd det blir få turer før nyttår ...
    LTG??? Er fem år inn i inntjeningen, den andre altså …...

holmen liker dette
  4. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Samme problem. Av de kanskje 14 /15 flightene jeg hadde kommet til å få nå i løpet av tre måneder, var kun 1 rent faktisk booket. Da hjelper det jo ikke å få godskrevet den.
    Alt annet blir jo avlyst

5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,181
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk inntrykk at de kunne godskrive etter endt periode selv om ikke du hadde booket om du kunne vise til aktivitet fra tidligere perioder fra Vibeke på diamant support. Tipper/håper de vill bli gansle fleksible

6. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,520
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro at det bare gjelder SAS sine egne flyvinger ja. Det er ikke SAS sitt ansvar å rydde opp for andre selskaper.

7. wheitmann

wheitmann Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Merkelig, for jeg fikk svar fra Vibeke (hvor jeg spesifikt refererte til en SQ booking med ref. nummer) at jeg kunne få poeng for den kansellerte turen, men ikke før min neste opptjeningsperiode starter, som er i september...

drsyk and Xflipper like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,774
    Bonuspoeng:
    293
    Melding fra Air France:
    DF06DB3E-77F8-4BF4-8FE0-CF2DA7999383.png

9. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sagt det før og sier det igjen. Folk som bor i AES/TRD/TOS mm som nesten alltid flyr via OSL for å komme seg ut i verden har (som regel) 3 valg. SAS, Norwegian, Widerøe.

Skal de som bor utenom OSL ditche SAS og gå over til One World eller Sky team pga SAS er trege med å informere / behandle kundene sine? Neppe om «de» kommer til å fly med DY AES OSL, TRD OSL, TOS OSL osv også BA eller AY videre :p

Spør du meg blir dette alt for dumt. Folk med status i SAS, er alt for glade i SAS, og om noen mnd er dette glemt og alle flyr SAS / Star Alliance igjen :D

(Jeg vet KLM flyr fra mange byer i Norge men tviler sterkt på at folk som bruker å fly med SAS hopper på KLM 100% for å ditche SAS.... KLM er ikke akkurat billig heller....)

10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,391
    Bonuspoeng:
    183
    Blir litt for klønete å fly TRD-AMS-OSL og vv for en dagstur til Oslo. Har hatt gullkort hos KLM i mange år, men SAS (og Norwegian) er mye mer praktisk innenriks.Og nettopp fordi de er praktiske innenriks, og med gullkort i SAS, er det lett å fortsette å velge SAS også utenriks.
    Om gullkortet rakner, vil det bli lettere å velge bort SAS igjen. Men, reisebudsjettet mitt er ikke det det en gang var så SAS vil neppe verken merke det eller bry seg om å litt mindre penger.

flying_all, milehigh and Smurfboy like this.
  11. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har American Airlines kommet med både reduserte inntjeningskrav for elite status og 12 mnd forlengelse av status, så der ligger vel lista...

TravelManBiz liker dette
  12. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,684
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke helt de har kommet opp med en offisiell løsning enda...

Attached Files:

Smurfboy liker dette
  13. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,420
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som en perfekt MR spør du meg.

McBuljo, drsyk, Misterix and 2 others like this.
  14. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,391
    Bonuspoeng:
    183
    Fair point.... bare litt vanskelig å forsvare prisforskjellen til sjefen.
    Uansett lett å ta gull på segmenter hos KLM, kan like gjerne dra lenger ut i verden.
    Men det begynner kanskje å bli litt offtopic for her :D

flying_all liker dette
  15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,806
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det offisielt at Flying Blue (KLM og Air France) også forlenger status i 12 måneder.

https://www.flyingblue.nl/en/news/coronavirus-updates

Nå blir det bare mer og mer pinlig for hver dag som går for SAS...
    Det samme gjelder Lufthansa og BA, som er de andre store som enda ikke har gjort noe liknende.

chrt, milehigh, Smurfboy and 5 others like this.
  16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    haha..
    Godag mann økseskaft på tur her :D

LaDuden and drsyk like this.
  17. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste er nok opptatt av billige billetter og det har ikke KLM..

18. VirreVapp

VirreVapp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel bra at alle starter 2021 på bar bakke og likefot med tanke på status vel? Da får dere som flyr mye snart status igjen og mere plass i loungen.

vegardg liker dette
  19. shu

shu Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det er ganske enkel matematikk bak at SAS har blokkert for *A bookinger.
    Hvis kundene bruker poeng på partnere, betyr det at SAS må ut med cash. Det har de smått av.
    De kan i værste fall nulle ut EB (vil selvsagt være en omdømmemessig katastrofe, men...) og dermed slippe unna masse gjeld og få rettet opp balansen en smule.
    Brukes EB på deres egne ruter, fortrinnsvis der man kjøper betalbilletter (som jeg vurderer), så slipper de å ut med penger, og skulle det gå bra, så får de godt igjen med den vekslingskursen de bruker der.
    Samme med Diamond gift shop. Kjøper folk der, så må SAS ut med penger til leverandørene.

Last edited: 15. april 2020
    chrt, polarexpressen and drsyk like this.

Del denne siden