Hva skjer med EB status?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RaezoR, 14. mars 2020.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for oppklarering @RoadKing :) Da har en et grunnlag for å videre støtte SAS, begynte å lure på om det stod enda verre til med SAS enn hva markedet tilsa. De skal få lov å stoppe blødningene slik situasjonen er nå.
     
    Last edited: 15. april 2020
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,665
    Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Bra oppsummering;
    Bottom line
    While most airlines have been doing a pretty good job taking care of loyalty program members in light of the current circumstances, SAS is a different story. They’re continuing to expire miles, and have now also blocked Star Alliance awards…

    En annen blogger
    https://loyaltylobby.com/2020/04/15...n-star-alliance-award-suspension/?omhide=true
     
    Points4Fun, drsyk, view and 5 others like this.
  4. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
    Litt off topic, men...

    Om du snakker innenriksruter som TRD-OSL stemmer nok dette, men generelt sliter jeg med det motsatte. Jeg flyr hovedsakelig fra SVG eller KRS, og svært ofte kommer Norwegian og KLM/Air France opp med bedre og kortere reisetider, samt lavere priser. Dette gjelder spesielt intra-europa, men også økonomi og Business til Asia og USA.

    Ettersom arbeidsgivers regler sier at reise må foretas på billigste/mest hensiktsmessige måte har jeg desverre slitt med å finne gode argumenter for å fly SAS/Star Alliance på over halvparten av foretningsreisene mine de siste årene.

    Privat har jeg enten betalt ekstra for å fly Star Alliance, eller lagt separat billett SVG-OSL-SVG for å spare penger på å bestille Star Alliance billett med avreise fra Oslo.
     
    Eddie47 liker dette
  5. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
    Føler kommentaren til Marvin forklarte det ganske godt ut i fra hva jeg har lest på dette og andre skandinaviske forum.:p

    Foretningsmessig kommer sikkert SAS godt ut av det med taktikken de bruker nå. De fleste kundene vil fortsette å fly SAS og samle EuroBonus poeng uansett om SAS forlenger gyldighet på poenger og status eller ikke. Enda mere så om Norwegian skulle gå konkurs eller ende opp med enda mer brukket rygg enn de allerede har.

    For min egen del så fikk akkurat sikret Diament med en MR til Gdansk i slutten av Februar, og ny periode varer ut Februar 2021. Forhåpentligvis skal jeg klare å fly inn de resterende 13 000 poengene som trengs for å beholde gullkort og lifetime gold i det minste. Diament er det mindre viktig med. Men også det er jo veldig avhengig av hvordan situasjonen internasjonalt utvikler seg i løpet av året.

    Når det gjelder mangel på forlengelse av status er nok SAS i sin fulle rett, selv om det er dårlig behandling av sine beste kunder. At de i tillegg har gått mot strømmen og aktivt fjernet goder i en periode der konkurrentene gir ekstra perks gjør hele saken enda verre.

    At de først fjerner omtrent alle muligheter for å cashe ut poeng, samtidig som de sier de ikke vil forlenge varighet på poeng som går ut er derimot totalt uakseptabelt og noe jeg håper de kommer til å merke.

    Foreløpig så sitter jeg stille i båten og ser ann hva som skjer. Er enda ikke for sent for SAS å komme med bedre nyheter. Jeg byttet til EuroBonus i Januar 2019 og veien tilbake er derfor relativt kort. Når selskaper som Qatar, Emirates og Ethihad i tillegg har veldig gode priser på business internasjonalt så er også dette med på å redusere lojalitet da jeg ofte ender opp med dyrere billetter for å få gleden av å samle EuroBonus poeng. Ett annet punkt som har fått meg til å revurdere lojaliteten er at Star Alliance opptrer mindre og mindre som en allianse og med stadig nye untak (light fares uten bagasje, dropping av 3. tier for å holde den lokalt i de indivuelle selskapene, osv).

    Nå som jeg uansett ikke kan fly så har jeg god tid til å regne på om det er andre programmer som vil lønne seg bedre. For oss på Sørlandet er spesielt Flying Blue et godt alternativ, med gode rutetilbud til Europa og verden, kredittkortopptjening med lav årsavgift og gode priser på Award Promos (om enn noe begrensede destinasjoner).

    OneWorld (BA Executive Club) vil jeg nok slite litt mer med, men kan også lønne seg basert på reisemønster og gode priser med Qatar.

    Men håper selvsagt SAS kommer på bedre tanker :rolleyes:
     
    Last edited: 15. april 2020
    Points4Fun, veeegard, kfly and 6 others like this.
  6. mmd

    mmd Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg er EBG pga antall flights, ikke poeng. opptjeningsperiode 1.4. Har mange avlyste reiser utover våren, men kun en var faktisk booket. jeg håper på forlenget opptjeningsperiode, at de «fryser» opptjening i den perioden flyene står på bakken.
     
    magnusant liker dette
  7. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,517
    Likes mottatt:
    7,420
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har midlertidig stanset fast overføring fra Trumf, føler at det er tryggere med penger i "banken" akkurat nå.
     
    drsyk, chrt and Wiolenze like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,212
    Likes mottatt:
    33,731
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er mye enig i den argumentasjonen du fører, men tullprat som denne Marvin fører i mangel av innsikt og argumentasjoner kan jeg styre meg for. Men når det er sagt, er jeg heller med i saueflokken enn en enslig sau som han er.

    Dette handler ikke om å si bæ bæ når SAS gjør det de gjør. Marvin har kanskje ikke fått med seg at selskapet har vært på randen av konkurs flere ganger de siste 15 årene.

    Man trenger ikke være bæ bæ for å skjønne at selskapet ikke kan levere uten penger. Det hjelper fint lite med masse goder, hvis de bare eksisterer på papiret fordi selskapet er insolvent. Men det er sikkert fint å være *en* bæ bæ når man vil være svær i kjeften og ikke se at 2+2 må til for å få 4.

    Denne sauen Marvin, han bor kanskje i en verdensmetropol hvor et 10 talls internasjonale flyselskap er innom og får dermed et rikt utbud av alternativer. Det har vi ikke her på berget, vi er litt avhengige av de vi har.

    Jeg har selv ikke alltid vært trofast mot SAS, da min reiseaktivitet var på høyden reiste jeg mye med BA og hadde selvsagt medlemsskap der, trivdes veldig godt faktisk. At nesa etterhvert gikk tilbake til SAS skyldtes endrer reisemønster, og mindre reiser, ikke at SAS EB sitt tilbud var så jævlig mye bedre enn BAEC.

    Jeg reiser når jeg vil, klaffer det slik bruker jeg poeng, hvis ikke går det i cash.

    Der ligger også kjernen i mitt valg, for jeg syns også at SAS EB har blitt dårligere og dårligere. Og de er ikke alene. Det ligger egentlig i sakens natur for fordelsprogram, når det blir for mange som bruker det, blir det for kostbart. Noen må betale regningen.

    Jeg vil gjerne at SAS og Norwegian overlever, for uten dem begge blir det dyrt innenlands. Da ofrer jeg gjerne noen poeng.

    Men, jeg er en troløs sjarlatan heller enn en i saueflokken. Til jul blir det kanskje Thailand, den har jeg uansett ingen forventning om at blir på poeng, blir eb pulverisert går jeg på beste pris.

    Bæææ til sauen Marvin, han må få seg et liv.
     
    wilhelm, Points4Fun, drsyk and 4 others like this.
  9. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
    Det er også et godt poeng. Vi har desverre ikke bortskjemt med for mange selskaper her, og dersom et av dem skulle forsvinne vil det være katostrafalt for oss forbrukere. For øyeblikket er jeg langt mer bekymret for Norwegian enn for SAS. SAS har vært på randen av krise mer eller mindre regelmessig siden jeg var ung, men alltid overlevd takket være den unike posisjonen de er i. Jeg tror det skal gå veldig skeis før Sverige og Danmark, og til dels også Norge lar dem gå overende.

    Men det er også en kjennsgjerning at vi i Skandinavia finner oss i mye som ikke hadde blitt godtatt i andre markeder. Vi sitter kanskje og surmuler litt på fora som dette, men til syvende og sist så vil de fleste fortsette som før, enten fordi vi ikke har noe valg, eller fordi det er det som er greiest, og dette er noe SAS vet godt. Som vi sier på sørlandet: "Æ VA’ SÅ SINNA AT Æ NESTEN SA DET TE ’AN"

    Foreløpig bruker jeg Amex og SAS Mastercard som før, og kjører automatisk overføring på Trumf som vanlig. Kjøpte også en liten aksjepost i SAS når de var på bunn så jeg har på ingen måte noe ønske om at de går konkurs. Det er desverre alt jeg kan bidra med for øyeblikket :)

    Både vi og SAS bør nok tenke på at flybildet kan se ganske annerledes ut når vi er gjennom dette, både med tanke på hvilke selskaper som er med oss og hvilke ruter de velger å gjennopta. På den ene siden er vi nok et av de landene som er bedre rustet til å komme oss gjennom dette med helsa og økonomien i behold, og det kan bli et fristende fristende marked for nye selskaper som kanskje blir sittende med fly til overs etter kansellering av andre ruter. På den andre siden kan vi også ende opp i en situasjon hvor SAS eller Norwegian, eller i verste fall begge går konkurs, og selv om andre vil fylle tomrommet etterhvert kan vi fort ende opp i en situasjon hvor eneste mulighet til å besøke Hongkong i 2021 er med den transsibirske jernbane :eek:

    Til slutt bør vi alle være takknemmelige for at EB status og poeng er det vi sitter og bekymrer oss for. Det sier litt om hvor heldige vi er i disse tider med permisjoner, konkurser, sykdom og død.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det går alltid en Landcruiser:cool:
     
    samtom, Tore, snartur and 6 others like this.
  11. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Vet ikke om det allerede står "opptråds" men nå har også KLM kommet ut med 12 mnd status extension (for FB medlemmer med opptjeningsår som utgår mellom Mars 2020 og Feb 2021).

    Greit nok at SAS har dårlig råd for tiden, men det har absolutt alle flyselskaper, så etterhvert vil sendrektigheten uansett ta seg dårlig ut med tanke på å fortsatt ha "goodwill" hos sine medlemmer.
     
    Oppirumpadi liker dette
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bare går og venter på at BA kommer med 2 års forlengelse:D:p:)
     
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,742
    Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje SAS allerede har forlenget status, men i vant stil bare ikke fortalt det til kundene sine enda?

    Synes dette begynner å bli småpinlig på SAS sine vegne nå...
     
    Last edited: 16. april 2020
    milehigh, drsyk, jgroneng and 2 others like this.
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,319
    Likes mottatt:
    17,908
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig at SAS ikke mener at lojalitet virker begge veier.
     
    drsyk liker dette
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,928
    Likes mottatt:
    2,056
    Bonuspoeng:
    113
    Ble alle i Eurobonus permittert i Frøsundavik muligens? Kun konsernledelsen og 3 stk på kundeservice igjen?

    For meg er det åpenbart at SAS kommer til å forlenge status eller lignende, det er ingenting som er viktigere for SAS - når flyene begynner å fly igjen - å få tilbake de som reiser mest. Det er helt kritisk for SAS å få tilbake de som reiser mest og fyller opp pendler/møte/jobb avgangene med godt betalende kunder.

    De kunne nok gjort ganske mange kunder mer happy ved å i det minste si at "ja, vi kommer til å gjøre noe for dere".

    Jeg stresser ikke selv, min neste flyreise er nå først i september og det er spørsmålstegn om det blir noe av. Jeg har p.t. Geneve og Singapore i september, New York og Milano i oktober og Las Vegas og Australia i november og Frankfurt i desember.

    Akkurat nå lurer jeg på om det blir noe mer reiser overhodet dette året...
     
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,319
    Likes mottatt:
    17,908
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Smurfboy, Bolle, drsyk and 4 others like this.
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke noe å si, tiltakspakker er ikke "gratis" penger. Skal tiltakspakkene konverteres til egenkapital må en rekke forutsetninger være oppfylt, noe som også gjelder for SAS. SAS er i deep shit de også. Redd selskapet først, tenk på statuskundene etterpå.

    Norwegian har vesentlig større forusetninger for å gjøre noe med gjeldssituasjonen enn det SK har. Mulig SK har litt bedre forutsetninger for emisjoner fremover, men tiltakspakkene er bare kortsiktig.
     

Del denne siden