Føler kommentaren til Marvin forklarte det ganske godt ut i fra hva jeg har lest på dette og andre skandinaviske forum.
Foretningsmessig kommer sikkert SAS godt ut av det med taktikken de bruker nå. De fleste kundene vil fortsette å fly SAS og samle EuroBonus poeng uansett om SAS forlenger gyldighet på poenger og status eller ikke. Enda mere så om Norwegian skulle gå konkurs eller ende opp med enda mer brukket rygg enn de allerede har.
For min egen del så fikk akkurat sikret Diament med en MR til Gdansk i slutten av Februar, og ny periode varer ut Februar 2021. Forhåpentligvis skal jeg klare å fly inn de resterende 13 000 poengene som trengs for å beholde gullkort og lifetime gold i det minste. Diament er det mindre viktig med. Men også det er jo veldig avhengig av hvordan situasjonen internasjonalt utvikler seg i løpet av året.
Når det gjelder mangel på forlengelse av status er nok SAS i sin fulle rett, selv om det er dårlig behandling av sine beste kunder. At de i tillegg har gått mot strømmen og aktivt fjernet goder i en periode der konkurrentene gir ekstra perks gjør hele saken enda verre.
At de først fjerner omtrent alle muligheter for å cashe ut poeng, samtidig som de sier de ikke vil forlenge varighet på poeng som går ut er derimot totalt uakseptabelt og noe jeg håper de kommer til å merke.
Foreløpig så sitter jeg stille i båten og ser ann hva som skjer. Er enda ikke for sent for SAS å komme med bedre nyheter. Jeg byttet til EuroBonus i Januar 2019 og veien tilbake er derfor relativt kort. Når selskaper som Qatar, Emirates og Ethihad i tillegg har veldig gode priser på business internasjonalt så er også dette med på å redusere lojalitet da jeg ofte ender opp med dyrere billetter for å få gleden av å samle EuroBonus poeng. Ett annet punkt som har fått meg til å revurdere lojaliteten er at Star Alliance opptrer mindre og mindre som en allianse og med stadig nye untak (light fares uten bagasje, dropping av 3. tier for å holde den lokalt i de indivuelle selskapene, osv).
Nå som jeg uansett ikke kan fly så har jeg god tid til å regne på om det er andre programmer som vil lønne seg bedre. For oss på Sørlandet er spesielt Flying Blue et godt alternativ, med gode rutetilbud til Europa og verden, kredittkortopptjening med lav årsavgift og gode priser på Award Promos (om enn noe begrensede destinasjoner).
OneWorld (BA Executive Club) vil jeg nok slite litt mer med, men kan også lønne seg basert på reisemønster og gode priser med Qatar.
Men håper selvsagt SAS kommer på bedre tanker
Vis alt...