Hva skjer med EB status?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RaezoR, 14. mars 2020.

1. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Der er vi enig!

Om NAS går konk, SAS jubler kortsiktig, NAS overlever, SAS blir mer bekymret kortsiktig. Forresten er alle verdens flyselskaper i deep shit.

SAS har mye bedre overlevelse vilkår da både svensker og dansker er eiere, bare det faktum vekter hele verdien til SAS opp mot pluss siden, som et svært sterkt kort for hånden.

Om SAS går for å tigger om mer penger, får de neppe nei takk fra sine eiere... SAS overlever, noe amputert og skadeskutt, men de kommer på vingene igjen, spørsmålet er bare hvor mye skade skal de tåle før de generer inntekter igjen.

Og det min kjære @OttoL er det ingen som vet :(

2. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå setter jeg ikke selskapene opp mot hverandre, men mitt syn på artikkelen er at det er ikke rosenrødt i SK, de er i deep shit de også, og jeg tipper at vesentlige endringer i strukturen må gjennomføres før disse tiltakspakkene kan bli konvertert til EK. Selv Sverige eller Danmark kan ikke holde SAS på vingene i evig tid. Jeg tipper også at det er derfor SAS ikke har prioritert å pleie statusen til kundene, noe som jo ikke har noe å si om de går konk..

dr.doomsday signing out for now

drsyk liker dette
  3. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i det du skriver, men å redde selskapet, og å pleie kundene er vel ikke nødvendigvis en motsetning verken på kort eller lang sikt.
    Kanskje heller tvert imot, med tanke på goodwill fra kunder og generell PR.

Oppirumpadi liker dette
  4. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tenkte på det samme, men er det ikke større mulighet for at de "struper" konverterings raten 1:13,5 enn at SAS og dine poeng går konk?

Derfor vurderte jeg det slik at det er bedre å ta risikoen på at SAS ikke går konk, men at konverterings raten går ned, og dermed fortsette med fast overføring.

5. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Dr syk is out of order(siste innlegg)...Vi er enig om mye, SK kommer ditt der NAS er, om ting ikke blir bedre ila de neste 3-6 mnd.

Men akkurat å pleie sine status kunder på den måten er ikke akkurat god business, det å forlenge f.eks. status 1 år, hva koster det SAS? Går de konk pga en stusslig status forlengelse? Taper de penger med å forlenge?

Om SAS tenker at alle begynner på skratch, må en jo opparbeide seg alle fordeler på nytt, og det vil generere inntekt, men til hvilken grad av irritasjon for kundene? Hvor mange vil forsette sin lojalitet etter dette? Er det felles dugnad mentalitet?

(Sorry @OttoL om tråkker på dine tær, dette er ikke rettet på deg men til SAS).

Over and out. Scouts honor.

6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Vel. Du må først slukke skogbrannen før du kan plante nye trær.

drsyk liker dette
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
  8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,909
    Bonuspoeng:
    293
    milehigh and drsyk like this.
  9. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg ikke brannmann, men å ikke slukke små ulmebranner før de tar skikkelig fyr, virker da heller ikke som en særlig god løsning spør du meg.

magnusant, Are, jgroneng and 3 others like this.
  10. VirreVapp

VirreVapp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    En god skogbrann er jo ikke å forakte

Shyneno liker dette
  11. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,316
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan jo tenkes at SAS tenker at sine beste kunder ikke er spesielt bekymret siden de flyr nok til å opparbeide status.....og når det ikke går fly spiller det jo ikke noen rolle. Kommer bare tilbake igjen når flyene går og fortsetter oppsparing.

konverteringskurs for trumf og statuspoeng fra kort er jo ikke så interessant da....og status for neste år er forlengst opparbeidet allikevel.

RoadKing liker dette
  12. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,421
    Bonuspoeng:
    183
    Inntil videre putter jeg alt i NCC. Rimelig sikker på at Stordalen ikke går konk.

13. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    +1

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,924
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er typisk en tallknuser, så jeg ser på cashback opp mot poeng, og blir det så store kutt i inntjeningen på poeng, at cash blir mer verdifullt enn poeng så blir jeg mer illojal, for jeg lever av det prinsippet at lojalitet skal lønne seg, men det kan være en løsning for SAS å satse hardere på partnerskaps programmer med forskjellige butikkjeder, restaurantkjeder og hotellkjeder, samtidig som at staten må gi slakk på avgifter for en periode.

De kan ikke kutte for mye i poengpotten med å kutte verdien på poengene for mye, eller kutte for mye på inntjeningen av poeng fra partnere, for de er i duell med cashback programmer, og taper de den duellen, så ryker lojaliteten hos kundene, for en Q-suite til 12.000 kroner er mye mer fristende enn en ny pris på SQ-C til Singapore for 180.000 poeng hvis konvertering fra endret trumfverdi på 12, selv med en CT billett, så i etter at jeg har fått statuspoengene for Amex Kortet i August så vil jeg trolig pensjonere det kortet hvis de kutter på inntjeningen eller blåser opp prisene på poeng igjennom taket.

15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,191
    Bonuspoeng:
    293
    For den gjennomsnittlige EBG er det nok ikke valget mellom cashback eller Eurobonus som er utslagsgivende. Mange av dem reiser gjennom jobb, og får ikke denne cashback'en uansett. Det er tilgjengelighet på flyruter som vil være utslagsgivende. Selvsagt finnes unntak, og noen vil gjøre endringer i reisemønsteret sitt.

Du har vel meldt overgang fra EB til ettellerannet et titalls ganger de siste par årene?

Origo, vegardg, Avixlo and 9 others like this.
  16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er usikker på hvor lang verdens lengste setning er, men her tror jeg du nærmer deg :p

On topic:
    Jeg kan ikke forstå at SAS ikke kommer med litt informasjon. Det må være mulig å ha to (eller flere) tanker i hodet samtidig. Hvis de har planer om at SAS skal overleve kan det jo være greit å planlegge for dette også. Eller er skillet mellom SAS og EuroBonus så lukket at de ikke "snakker sammen"? Jeg kjenner ikke til dette i detalj.

milehigh, NoLimit, drsyk and 3 others like this.
  17. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk i dag på henvendelse statuspoeng for to turer jeg ikke har fått gjennomført, og det var nok til å vippe meg opp til EBG for inneværende periode. Jeg har sjekket at dette teller mot LTG.

Mailen ble avsluttet med at "du er nå Gold, så får vi se om vi klarer å vippe deg opp til Diamond i august". Om jeg skal legge litt godvilje til kan det altså virke som om SAS kommer til å forlenge statusnivå på henvendelse når opptjeningsperiodene utløper.

Kan for øvrig legge til at statuspoengene ikke ga utslag på poengsaldoen, og det er helt greit. Synes igrunn det er ganske fint gjort av SAS å gi status for disse turene som aldri ble gjennomført, så klager ikke.

Kunne vel strengt tatt klart EBD med Amex Elite og litt DNB-omsetning, men tror jeg nøyer meg med EBG i år (eventuelt om SAS forlenger EBD) og sparer de statuspoengene til neste opptjeningsperiode.

Darkcho liker dette
  18. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Med tanke på at man ikke har reist og heller ikke betalt (les; fått refundert) så tenker jeg det er helt innafor :)

Gullars liker dette
  19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,191
    Bonuspoeng:
    293
    Fordelen med EBD Er at poeng ikke går ut. Så lenge SAS ikke går konk, så kan jo det være praktisk, all den tid vi ikke får reise noe.

20. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har fått reist en del de siste to årene, så alt jeg har av poeng har ganske bra varighet. Så går jeg heller for EBD neste periode igjen :)

Darkcho and holmen like this.

Del denne siden