SAS innfører rasjonering i EuroBonus Shop

SAS innfører rasjonering i EuroBonus Shop

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS gjør for tiden det de kan for å opprettholde likviditeten i selskapet. Et av tiltakene SAS når innfører er store begrensninger i muligheten til å handle varer i EuroBonus shop for poeng.

Alle flyselskaper har problemer nå. Inntektene er borte, mens mange av de faste kostnadene fortsetter å løpe. Selv om SAS gikk inn i koronakrisen med et relativt godt økonomisk utgangspunkt, tærer dagens situasjon raskt på reservene. Selskapet gjør derfor det de kan for å holde penger (og poeng) i kassen.

På grunn av ekstraordinære omstendigheter drives noen av EuroBonus-medlemstjenester med midlertidige begrensninger. Hvert EuroBonus-medlem kan derfor for tiden bruke opptil 5.000 EuroBonus-poeng per uke i EuroBonus Shop.

Rasjonering i EuroBonus Shop

En av måtene du kan bruke din EuroBonus-poeng på er å kjøpe varer EuroBonus Shop. Dette er ikke noe vi nevner så veldig ofte, da det er svært dårlig butikk. I alle fall for alle andre enn SAS. Det eneste scenariet vi kan tenke oss hvor det vil gi mening å bruke poeng på denne måten er hvis du har en slump poeng som snart går ut på dato, eller hvis du ikke kan eller vil reise. Med andre ord, lite relevant for våre lesere.

Det ser imidlertid ikke ut til at alle deler denne oppfatningen. SAS har nemlig innført rasjonering på hvor mange poeng du kan bruke i EuroBonus Shop. Du er nå begrenset til å bruke 5 000 poeng per uke, noe som tilsvarer drøyt 150 kroner. Det er ikke så veldig mye du kan kjøpe for 5 000 poeng og SAS har dermed i praksis satt en stopper for varekjøp med EuroBonus-poeng.

Har du et brennende behov for å bruke EuroBonus-poeng kan du med den nye begrensningen fortsatt kjøpe godteri, kinobilletter (som du ikke kan bruke) eller en slikkepottsleiv.

Hva skjer med SAS EuroBonus?

Dette er i utgangspunktet et tiltak som berør oss i veldig liten grad. Hvis dette kan bidra til å hjelpe SAS gjennom krisen ønsker vi denne begrensningen hjertelig velkommen. Selskapet bør imidlertid snart begynne å tenke på hvordan de kommuniserer med sine medlemmer gjennom krisen.

Devaluering av EuroBonus

For det har vært veldig stille fra SAS EuroBonus den siste måneden. Vi har hele tiden vært av den oppfatning at selskapet må få tid til å fokusere på viktigere ting enn bonuspoeng. Nå som koronakrisen er blitt den nye hverdagen mener vi det snart er på sin plass med et «hei, vi har ikke glemt dere» til selskapets beste kunder. Andre flyselskap det er naturlig å sammenligne SAS med har både greid å jobbe seg gjennom krisen og rekke ut en hånd til sine medlemmer i form av statusfrys eller lavere opptjeningskrav for elitestatus.

I stedet har SAS nok en gang uten forvarsel fjernet en av fordelene for sine Diamond-medlemmer. Dette på tross av at Richard Gustafson under selskapets årlig After Work-event i fjor høst, på tro og ære lovte at dette ikke skulle skje igjen . Diamond goodie bag er kanskje ikke et stort savn, men vi hadde faktisk håpet at tiden hvor SAS fjerner medlemsfordeler uten forvarsel og uten å introdusere nye fordeler kanskje var forbi.

Forsiddefoto: Free-Photos / Pixabay. Produktbilder fra SAS EuroBonus Shop

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *