Hva skjer med EB status?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RaezoR, 14. mars 2020.

1. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville ikke basert mine avgjørelser på nåværende situasjon, med mindre du virkelig ønsker å spare årsavgiften på kortet. Det kan bli endringer i f.eks. poengkrav i løpet av det kommende året - og da har du plutselig gått glipp av en mulighet til å opprettholde gull.

veeegard liker dette
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,682
    Bonuspoeng:
    293
    … eller som meg LTG … og fortsatt EBD... lite å bekymre seg med

3. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, med grace-periode selvsagt.

4. Kalsnes

Kalsnes Medlem

Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gikk over til ny kvalifiseringsperiode nå 1 mai, men har ikke kvalifisert for gull igjen. Har opptjeningsperiode fra 1 mai til 30 April og jeg kvalifiserte til gull i fjor. Noen andre som har re-kvalisert enda eller kjører de det i bolker etterhvert? Ikke at det egentlig haster med 2 turer allerede kansellert og Hellas i juni kan man bare glemme.

5. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Ser at det er en del diskusjon her om hvordan tolke kvalifiseringsperide og forlengelse av status. Det enkleste er jo å spørre SAS. Med gullmailen tar det et døgn:

«Jeg vil være sikker på om jeg har forstått dette rikitg. Min kvalisfiseringsperiode er mars 2020 - februar 2021. Jeg har opptjent gullkort for perioden fram til februar 2021.
    Betyr forlengelsen av status at jeg er nå er garantert gullkort fram til februar 2022?»

«Ja, det stämmer. Eftersom du intjänat din nuvarande status med poäng och din intjäningsperiod slutar den sista Februari 2021 kommer din status att förlängas med 1 år även om du inte hinner nå kriteriet genom intjäning av baspoäng eller kvalificerande resor.»

klakegg, Lnbre and Storbaba like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

7. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Enig her.

Stoler verken på dagens (tilsynelatende) forutsetninger, varierende tilbakemeldinger fra kundeservice, SAS IT, eller at det kan komme endringer i krav - bare for å spare noen tusenlapper.

I tillegg trenger vel SAS de pengene de kan få, om man skal se litt solidarisk på saken.

8. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,975
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser faktisk ut til at SAS IT har fått dette til å funke med at statusen blir utvidet automatisk. Skulle gått ned ett nivå nå fra mai av, men SAS appen har oppdatert seg og samme statusnivå står nå frem til neste år, så det er jo fint å se :)

Xflipper, Rscott and ValdresBjarne like this.
  9. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,643
    Bonuspoeng:
    93
    Gikk opptjeningen/grunnpoengene for perioden ned til 0?

10. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,975
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, alt er på 0 og telleren viser at jeg nå må inntjene på nytt innen slutten av opptjeningsperioden som nå går ut om om ett år

11. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Junior skulle ned no fyrste mai, og det ser slik ut:
    (Usikker på korleis det skulle sett ut om han var i Grace?)
    status.png

12. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    jeg leser og leser men det er like mange forklaringer som løsninger:confused::confused:

har opptjening 01/06-31/05 og rekvallifiserte for gold når jeg fikk mine SAS MC poeng i går.
    forstår jeg det som at min opptjeningsperiode blir utvidet med et år?
    vil min gold status vare til 31/05 2021 eller 2022?(uten grace periode)

ligger og vaker i gold gropa, men dersom det nå viser seg at jeg får opptjening til 31/05 2021 kunne det jo være en tanke å gå for diamant...

håper på informativt svar som selv en enkel mann fra bygda forstår:D

13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    31/5/21

14. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    opptjeningsperiode til 31/05 2021?

for min del får jeg da 24 månederes opptjeningsperiode istedet for 12. stemmer det? det var da voldsomt.

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,864
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, flighter blir nullstilt, men du beholder nivået. Kall det gavegull. Eller soft landing uten et nivå ned.

16. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    ok.
    har lest om en del som har fått statusen sin frem til 2022 og lurte på hvordan det foregikk:eek::eek:

oppnådde som sagt mitt gull som normalt i siste måned og vil da ha et normalt 12 måneders gull + 3 mnd grace antar jeg

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    537
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror nok dessverre det er feil.
    Jeg sendte mail til SAS for å oppklare dette.
    Min periode utløp 30.04.20, og jeg kvalifiserte før dette.
    Dette var svaret da jeg spurte om jeg automatisk får beholde status til 30.04.21:
    " Hej igen,
    Kvalificerar du dig inte till Guld under perioden MAY20-APR21 så kommer du bli nedgraderad.
    Dessvärre hade vi inte möjligheten att filtrera ut dom som redan kvalificerat sig till Guld redan. Alternativet var att skicka ut mailet till alla eller ingen.
    Med vänlig hälsning"

Med andre ord; BS and utter crap....
    De som ikke har kvalifisert seg, får 12 mnd. ekstra status, mens de som har kvalifisert seg får ingenting.

vegardg, veeegard and trygveat like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du allerede har kvalifisert til gull neste periode så har du det jo og trenger ikke forlenging. Det SAS har gjort i denne omgang å hjelpe de som ikke ville hatt gull/diamant umiddelbart etter at verden åpner igjen og ikke de som kommer til å potensielt miste det en gang i 2021.

Problemet er bare at det slår så ulikt ut fra person til person siden opptjeningsåret i Eurobonus varierer og det er jo urettferdig at noen ikke trenger å bekymre seg for å gå ned i status før juni 2022, mens de som er i din situasjon kommer til å få problemer med å rekvalifisere for gull i 2021/2022 siden vi fortsatt ikke flyr. Jeg ligger litt bedre ann med ny kvalifiseringsperiode fra september, men jeg blir fortsatt skuffet hvis SAS ikke senere flytter datoen for hvilke opptjeningsperioder som forlenges, eller eventuelt reduserer opptjeningskravet for de det gjelder.

En annen ting litt på siden... SAS hadde jo nå egentlig en gylden mulighet til å fjerne hele forvirringen med forskjellige opptjeningsperioder ved å bare si "Alle beholder status ut 2021 og etter dette er det kalenderåret som gjelder".

Xflipper and elgringo1964 like this.
  19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,181
    Bonuspoeng:
    293
    Det hadde vært svært praktisk. Ikke minst for SAS.

20. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Dette kan vel ikke være korrekt.

SAS skriver :
    SAS is now offering EuroBonus members a 12-month extension on their current membership level.

This benefit will be applied automatically to active EuroBonus accounts where the member has achieved current membership level on own merits, either by earning qualifying points or qualifying flights. The benefit will be applied to members that have a qualification period with expiry date March 31st 2020 until February 28th, 2021.

Da må man jo få 12 mnd EKSTRA. Jeg har tjent opp til gull i år og det skal da vare ut denne perioden (30/6/20), ut neste periode til 30/06/21 og 12 mnd ekstra, til 30/06/22.

Hva i pressemeldingen til sas er det jeg misforstår?

Del denne siden