SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Kommende lørdag har jeg booket LH F Oslo-Frankfurt-Osaka t/r for førstedamen og meg selv. Gikk litt fort og uten den helt store forskningsinnsatsen i forkant, og planen var hele tiden å spørre her inne om denne ruta egentlig er en god ide, og eventuell justere reiseplanen etter forslag til en mer kreativ tur. Tur-retur Osaka, uten andre stopp en helt nødvendige mellomlandinger, er jo ikke akkurat imponerende når man ser hva andre har forumister får til.

Jeg brukte United sin søkefunksjon for å finne billettene, og de dukket opp på første forsøk. Ettersom det var mitt aller første forsøk på å booke en CT-tur, ble jeg svært oppløftet og lys til sinns, og fikk det for meg at dette sikkert ikke var så vanskelig som jeg hadde forestilt meg. Men slik lyse tanker burde jeg kanskje ha sluppet til så tidlig i søkeprosessen.

Etter mange timer med alternative søk har jeg ikke funnet noen mer morsomme ruter, men det som gjør meg litt betenkt er at jeg heller aldri finner noen turer i det hele tatt hvis jeg bruker "advanced search" og deretter "multi-city". Det ser ut til at jeg kun får forslag ved å bruke "roundtrip"-funksjonen. Er det et velkjent problem av typen system-bug, eller er det rett og slett bare slik at det er svært vanskelig å finne gode og kreative ruter?

Gode råd og forslag til en mer morsom tur mottas med takknemlige ovasjoner :)

Noen kriterier for mine søk og ønsker kan oppsummeres slik:
    1) Tidligste avreise OSL: Fredag 28/7
    2) Seneste hjemkomst: Torsdag (kveld) 3/8
    3) Flest mulig F opplevelser - gjerne LH F (har så langt allerede booket LH F med 5:15 transit i Frankfurt, forhåpentligvis nok til både en tur med Porsche, plasking i badekaret med et par badeender, samt en ørliten schnitzel)
    4) Kanskje en dag eller to på en øy i Stillehavet (forsøkte å legge inn Guam, men den muligheten så ut til å forsvinne for et par dager siden - dessuten innebar det Swiss C på hjemreisen... kanskje ikke noe som kan karakteriseres som en katastrofe, men når man først har sjansen til å fly F etc...)
    5) Flere flyselskaper og destinasjoner hadde vært gøy (har ikke funnet noe annet enn LH). Kanskje Thai og/eller Asiana.

Uansett gleder meg hinsides til min første F-tur, og førstedamen uttrykker også at hun gleder seg litt - iallefall hvis hun kan få med en badeand hjem :)

Travellingalf and Edin like this.
  2. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Har Lufthansa begynt med F til Osaka igjen? Mener destinasjonen ikke ble betjent med F fly i 2016 når jeg vurderte samme routing.

3. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis motivasjonen er fly best mulig å få litt varme så flyr Thai F fra KIX til BKK. Da får du fire leg med F, skjelden man klarer noe mer en det.

Robert H liker dette
  4. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for godt tips!

Dette alternativet dukker dessverre ikke på United når jeg søker på Osaka - kanskje er det noe i måten jeg søker på, eller vet du hvordan jeg får til en slik rute? Eller er det noe jeg må foreslå når jeg ringer CT-telefonen? Hadde vært gull med LH ene veien, og Thai andre veien :)

5. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, ruta er LH F fra FRA til PVG, og deretter I fra PVG til KIX med ANA. Funker bra det, håper jeg.

6. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ok jeg forstod det slik at du fløy direkte til KIX. Du får bare se om du finner noe ledig på United.com Om ikke så behold reisen som den er.

Robert H liker dette
  7. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg åpner vidåpen dør, men søker du leg for leg? Eller bare OSLO - OSAKA?

C

Robert H liker dette
  8. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen vidåpen dør, for meg iallefall - jeg er helt nybegynner på planlegging og bestilling av CT-turer :)

Jeg søkte Oslo-Osaka på United-siden, og da kom OSL-FRA-PVG-KIX opp som et alternativ. Den lot seg greit bestille da jeg ringte CT-telefonen. Imidlertid fant jeg ingen mer kreative ruter med "multi-city"-funksjonen, selv etter to-tre dagers innsats... Årsaken kan jo selvsagt være at det ikke finnes noe, men jeg mistenker at årsaken snarere er min manglende søkekompetanse ;)

9. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det der det lå!

Det vanligste når man skal finne "god rutene" er å søke legg for legg.. si du skal til Osaka, så søker du om du finner first på rute FRA-BKK, og BKK-KIX f.eks...

Så finner du tilslutningsrutene etterhvert.. synes dog ruten din ser grei ut slik den først dukket opp...

Men alltid gøy å leke seg med alternativer.. og da er det leg for leg søk som gjelder!

God tur

C

10. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Heisann! Jeg har samlet sammen 120.000~ eurobonus poeng + en CT.

Jeg skal prøve å stikke av med 2 billetter til Tokyo i Juli 2018, men jeg vil gjerne fly business! Hvordan går jeg fram?

Om jeg har forstått det riktig så kjøper jeg billetten først for eurobonus, så må jeg legge inn bud på business sete? Hvordan fungerer dette med CT? Kan jeg kjøpe billett, oppgradere til business, så bruke CT for å få en business billett #2?

Eller må jeg "bruke opp" CT på SAS Go billett(30.000 poeng)? Skulle selvsagt gjerne få brukt CT på en business-class billett..

Takk for alle svar!

Last edited: 24. juli 2017
  11. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Skal du fly sas kan du bestille via SAS.no og skal du fly med andre Star Alliance så må du ringe Tallin for å booke. Søk opp leg for leg du ønsker å fly med www.united.com og kryss av for "search for award travel" da er du et steg nærmere. Skal du bruke CT kun på deg selv får du 50% rabatt når du bestiller, evt ta med 1 person for samme poengpris.

12. jonu6129

jonu6129 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, jeg har lest en del på denne tråden og andra og flere ganger sier folk det er bra med plass til EZE. Jeg synes ikke det når jeg bruker united for å sjekke i hvertfall. Finner ikke noe med Lufthansa i business i hvertfall. Har nå funnet med Avianca gjennom Bogota hvor vi får en dag å se oss omkring... Samme når jeg tenker meg å bruke Open Jaw og hjem fra Rio. Ikke noe Lufthansa men finnes med Tap Portugal, er de ok i business? Så klart ønsker jeg meg First class men vi er ganske låste på datoen pga barn men tenker så klart se på dette når de slipper. Men føler vel at umulig å få både veiene ettersom de slipps 14 dager innen og vi skal være borte 14 dager...

13. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Heisann, takk for svar.
    La meg formulere meg litt bedre!

Jeg flyr med sas, har kun den CT som gjelder med SAS flyvninger.

Det er meg + samboer som skal reise til tokyo. Helst reise fra Oslo, men dersom det er mulig/lettere å få business fra f eks London eller andre byer så burde det være mulig å ordne.

Jeg ser billettene blir lagt ut, nærmer seg Juli 2018 billetter nå, spørsmålet er: Hvordan får jeg tak i 2* business class billetter på enklest mulige måte, betalt med poeng + CT?

Så vidt jeg kan se når jeg søker mai 2018 / juni 2018, så får jeg kun opp sas Go billetter til 30.000-36.000 poeng.

Jeg har spinket og spart EB poeng til denne turen her, så om jeg bruker alt av poeng så er det også helt OK! Jeg vil bare fly business til Tokyo sammen med samboer.

Edit: 2* SAS Go billetter fra oslo - tokyo kjøpt for eurobonuspoeng + CT, så oppgradere til business via plusgrade?
    Er dette letteste/beste/eneste løsning? Hva vil det koste å oppgradere begge billettene via plusgrade? (sånn ca)

Dersom det over er beste løsning så syns jeg det var litt kjipt hehe, hadde håpet jeg kunne kjøpe Business billett direkte fra SAS for eurobonouspoeng når jeg skulle bestille billetten, for å så velge CT og få med 1 til.

Last edited: 24. juli 2017
  14. steffleif

steffleif Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Det samme skjedde med meg.. Hadde booket SVG-OSL-FRA-JFK i C (planen var å bytte til LH F 2 uker før), JFK-ICN i F, og retur ICN-PEK-LHR-SVG i F/C, for å maksimere F. Ringte Tallinn for å bytte til LAX da de opererer A380 der fortsatt. Nye regler var trådd i kraft, som gjør at vi ikke lenger får fly drøye omveier. Kun "raskeste" vei. Maste og maste, hun sjekket med manager - ingen go. Eneste hun kunne tilby var poengdifferansen mellom C og F i retur, mot at hele turen da var i C. Ingen andre endringer. Skulle også booke noen flere kompiser på samme tur (de ventet på sin CT), men fikk beskjed om at vi ikke fikk booke flere på samme rute etter de nye reglene. Endte opp med å endre hele ruta...

Westlife liker dette
  15. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Her er et eksempel: (det er ikke sikkert det er ledige bonusbilletter med SAS, men om du Amex Plat. så kan du reise med alle *A selskaper.) Slik at da er det bare å finne den du vil reise med her, skrive ned flightnr og ring Tallinn og bestille. Viktig at du ser på award billetter.
    upload_2017-7-24_12-52-3.png
    upload_2017-7-24_12-52-27.png

Xflipper liker dette
  16. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    @Logiflyer

1. Jeg har kun CT som gjelder for SAS flyvninger. Da kan jeg kun bestille via SAS.no som du skrev over?

2. Mulig jeg ikke helt forstår hva du mener med www.united.com, er det fra den siden jeg burde bestille, eller mener du at man bare bruker den siden for å finne fly som har ledige seter, så ringer du Tallinn og bestiller, og det gjelder kun om du har *A CT ikke sant?
    Kan jeg få tak i businessclass-seter for mine eurobonuspoeng på denne siden?

3. Mitt ønske er å kunne kjøpe en businessclass billett for 100-120K eurobonuspoeng, så bruke 1 CT for å få 1 businessclass billett til, men dette lar seg ikke gjøre lenger?

Burde jeg kjøpe 1 billett for 30K + bruke 1 CT, så oppgradere setene via auksjon? Er dette den beste verdien jeg kan få ut av min CT?

Tusen takk, hilsen en litt forfjamset treging :)

17. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg tolker det du skriver riktig
    * SVG-OSL-FRA-JFK-ICN / ICN-PEK-LHR-SVG fikk du ikke booke da det ikke var "raskeste vei" ? Hva foreslo Tallin istedefor? Dette strider i utgangspunktet mot vilkår for booking av en awardbillett som åpner opp for mellomlanding i en sone med lavere poengpris enn destinasjonssone. En kollega booket en tilsvarende rute (Asia via USA) forrige uke, - så fint om noen andre kan bekrefte eller avkrefte dette.
    * Du fikk ikke booke flere reisende på samme rute "grunnet nye regler" - eller fordi det ikke var tilgjengelighet på flyvningene hvor du allerede var booket inn?

18. steffleif

steffleif Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Det er riktig som du skriver - fikk ikke booke Asia via USA da det ikke var raskeste vei. Det var visstnok for mange som hadde benyttet seg av dette "smutthullet", og de hadde fått nye krav fra SAS for noen uker siden som hadde bedt de slutte å utstede slike billetter da det kostet dem for mye. Jeg insisterte på at dette var ihht reglene med soner osv - men hun nektet. Foreslo ingen alternative ruter. Jeg ønsket å booke om fra FRA-JFK-ICN til ZRH-LAX-ICN, så det var ikke for mange segmenter. Hun sa ingenting først, fant alle setene og var klar til å booke. Hun måtte bare bekrefte ruta med hennes manager da det ikke var en standard rute. Det var da hun fikk beskjeden om denne nye regelen... Så kan være jeg var utrolig uheldig, men har prøvd å ringe opp igjen med samme svar....

Jeg har 4 andre kompiser som skal booke seg på samme rute - hvorav 4 av oss i F og 2 i C - hvilket hadde gått på det forslaget jeg la frem... Men hun tok den strenge tonen og sa bare "its not happening"...

19. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm. Dette virker merkelig. Først og fremst fordi jeg selv sitter på planlegger en slik tur as we speak... og for det andre pålegger dette unødvendig ansvar på Tallinn operatøren som i så tilfelle må "avgjøre" om en bonusreise er "en omvei" eller ikke... I mange tilfeller tvinges man til å måtte mellomlande i en transittsone på vei til destinasjon - og om det da "skjønnsmessig" skal avgjøres om denne transittsonen er lovlig eller ikke, ja så faller jo hele korthuset sammen. Kan ikke forstå hvordan dette blir bærekraftig i det hele tatt.

At mange har utnyttet dette "smutthullet" kan jeg umulig tro. Selv for oss hardtflyvende entusiaster er en slik tur nesten i overkant. Og hvordan dette kan koste SAS for mye er også et utfordrende argument å forstå. Her er det svært mange aktører inne i bildet, hvorav American Express er en av kostnadsbærerne.

Dersom dette ryker nå - så frykter jeg veldig de fremtidige endringene i Eurobonus og hele awardsystemet i forbindelse med at Eurobonus utskilles som et eget selskap ved siden av SAS.

CrotchRocket liker dette
  20. steffleif

steffleif Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ja jeg er helt enig med deg... Når skal du booke denne turen? Gi gjerne en lyd når du har gjort det!

Vet du forresten om det er mulig å her bruke min CT opptjent i 2016 (reisen er i Februar 2018). Jeg mener å huske hun sa at hun måtte bruke den jeg hadde opptjent iår, da reisen var i 2018. Men så har jeg lest litt andre ting etter dette..

Del denne siden