SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    BGO-CPH-VIE-MRU t/r kom på 3938,-

2. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Per pers? Jeg hadde først booket OSL-FRA-VIE-MRU-IST-FRA-OSL og da var det ca. 3850 per pers.
    Stor kontrast til årets CT-tur i oktober: OSL-CPH-BKK-HKG-ARN-OSL som kom på 1950 per pers.

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fant heller ikke noe i Business med TK på IST - OSL i fjor, men når jeg ringte inn for å undersøke så fant Tallinn plasser til oss uten problemer. Dette gjaldt da to voksne og en infant. Vi fikk også "ekte" Business så det var en fin tur. Og siden du allerede flyr TK inn til IST så burde det ikke være noe problem grunnet "married segments" heller. Skader i alle fall ikke å prøve å sjekke/ringe inn senere.

DanH liker dette
  4. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp...

5. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Gikk som en drøm det:
    CT opptjent i 2016 & nå benyttet for tur sent i februar 2018 med Star alliance Asiana, Thai & China Air.
    Busan - Seoul - Bangkok - Singapore med open jaw fra Kuala Lumpur tilbake via Beijing.
    First i Thai Air 747 mellom Seoul - Bangkok - Singapore, resten i business.

Ifølge hun jeg snakket med så hadde det ikke noe å si når i 2018 turen gikk sålenge jeg bestilte før nyttår 2017, og reur fra annet sted en destinasjon var også no problem.
    Sikkert ikke den mest spenstige bruk av en CT, men var det eneste jeg kunne med ca sikkerthet plotte inn for det nest halvåret.

Last edited: 28. aug 2017
    Johnnie_Walker, Upsaker and RoadKing like this.
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Så nå har de også gått bort fra at reisen må starte i Skandinavia?

7. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Kom over ledige bonus billetter i C med SAS til PVG fra OSL i høstferien. Skal reise med kona og datteren. Når man booker for 3 personer så kommer ikke CT alternativet opp (jeg har 2 CT tilgjengelig). Ringte SAS kundesenter og de sa at jeg måtte ringe CT telefonen. Gjorde det, men der var det så lang kø at jeg ikke gadd å vente, samt risikere å miste billettene. Hvordan gjør dere andre medforumister booking av CT når man er mer enn 2 personer?. Ifølge SAS må det lages 2 bookinger. Jeg kunne ha prøvd med meg og kona, tatt ut CT på oss og booket en egen for datteren. Men hun er 11 år og da får man ikke booket reise online. Det endte med at jeg booket for alle 3 i en booking og betalte 250k poeng. Noen som har erfaring og jeg kan ringe CT og spørre om de kan legge inn CT retroaktivt, og at jeg får refundert noen poeng?

8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Book 1 voksen og 1 barn på én CT, så bestiller du én til for den siste voksne, altså 2 bookinger. SAS kan koble dem sammen senere (ikke slå dem sammen, men vise at dere reiser sammen)
    Tidligere poster viser at Tallin som regel ikke kan/vil legge til CT i etterkant.

stakar liker dette
  9. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Ja at turen måtte starte fra Skandinavia var ikke et tema i det hele tatt.

Så ifølge det jeg ble opplyst.
    1: CT Kan benyttes året etter at den utgår sålenge turen bestilles/endres før nyttår.
    2: Turen kan ha open jaw (forskjellig destinasjon & retur by )
    3: Turen kan starte & ende utenfor Skandinavia.

10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Om de bare hadde klart å oppdatere reglene i dette dokumentet...https://www.americanexpress.no/file...0090_AMSE_CompanionTicket_vilkaar_0815_LR.pdf

Topp med de endringene, men utrolig irriterende at de ikke kan gjøre de offisielle. Men endringen av PDF-dokuementet er vel outsourcet til SAS IT, og hvordan var det nå vi omgjorde et word-dokument til PDF igjen?:rolleyes: (Fri gjetting av tenkt samtale hos SAS IT..s not working)

11. paboee

paboee Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

Skal til Mexico i desember med retur Januar.
    To voksne med to barn, ringte CT i dag, men dessverre veldig lite igjen i Business.

Hun fant etterhvert en reise med Swiss fra Zürich til LA i Business, men derfra til Mex kun economy. Retur fant hun per idag ingen reiser tilbake til LA, men fra LA til Zürich har vi business igjen.
    Så meget stykket opp, da noe er baki og andre reiser ikke er booket ennå.

Hun anbefalte meg å holde på reisen, da den kan kanselleres uten kost, så gjorde det. Anbefalte også å ringe et år i forveien neste gang vi reiser 4 :)

Men lurer på om noen vet når omtrent Lufthansa, United etc åpner for Business billetter til Mexico.
    Akkurat nå vurderer jeg å kjøpe relativ rimelige billetter hos LH og spare CT til en annen reise, da det var så mye usikkerheter i CT bestillingene.

Noen anbefalinger?

mvh
    Petter

12. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Har du selv sett inne på United.com?

Om du tenker reise 26ish Desember, med retur 1-2 uker etter nyttår, er det veldig lite muligheter vestover på poeng.

Men kanskje du kan komme med litt mer info, så kan noen her hjelpe deg med å se på en rute.

F.eks. Hvor reiser du fra, OSL?
    Hvilke datoer tenker du?
    Hvor i Mexico tenker du deg?
    Hvor gammel er barna? Kan de reise alene?

C

13. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Syns det virket som om LH slipper business for oss rundt en mnd før. Det kan du se på awardsøk hos united.com

14. skyblue

skyblue Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!
    Dumt spm kanskje men jeg tenkte å reise til USA i sept, hjemreise nov. (NYC til å begynne med)

Hvor stor er muligheten for å få billett i business? Hvilket flyselskap?

Tusen takk.

15. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Antar at du skal reise med EuroBonus-poeng og CT siden du spør i denne tråden? Da er det i tilfelle bare å begynne å søke på United.com :)

Huk av "Search for Award Travel" og se etter ledige seter under "Business Saver Award". Ser du f.eks. kan reise fra Oslo til New York med Swiss 13. september og returnere f.eks. 14. november med United og SAS via Dublin.

Dette er bare noen eksempler jeg fant i farta, men mulighetene er der altså. Finner du noe du liker så ringer du CT-telefonen og krysser fingrene for at de skal finne det samme som deg. Lykke til!

16. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Er det kommet nye regler som sier vi nå må fly direkte hvis mulig på CT turer? La oss si at jeg vil fra OSL til SIN i F. Hvis de finner LH F direkte fra Frankfurt så må jeg ta denne? Hva skjer hvis det ikke finnes noen F turer den dagen direkte? Hvis jeg da spør om FRA - ICN istedenfor i F. Hva skjer da med siste segmentet? Det er ingen F mellom ICN og SIN, men jeg kan få F til BKK og C videre til SIN. Vil Tallinn da si at jeg må fly ICN - SIN direkte i C istedenfor fordi dette er kortere?

17. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke bekjentgjort noen regler som tilsier at man må fly så direkte som mulig. Men SAS har lagt til et vilkår som sier at de forbeholder seg retten til å velge "most reasonable" rute mellom to punkter. Dette kan nok være lagt til for å hindre reiser til Asia via USA. Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med f.eks osl-fra-tyo-sin. Mulig noen andre har...?

18. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    FRA-ICN i F er ok. Interessant spørsmål du reiser. Jeg fikk nei på ICN-SIN-BKK og måtte ta ICN-BKK fordi det var den mest direkte routingen. Du må gjerne prøve, men argumentasjonen din faller vel litt siden du uansett må fly ett strekk i C. Men klart, heier jo mest på om du får den igjennom :)

F.eks OSL-FRA-ICN/PVG/PEK/HKG-SIN går. Du er prisgitt kundebehandler om du får presset inn et leg til. Er man innenfor 4 legs kan det gå.

Så du må bare ringe og snakke med Tallin. Hjelper vel lite å referere til Insideflyerforumet som argument :) Post hva du får booket da.

19. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har allerede en booking inne før reglene ble endret:

OSL-FRA LH C
    FRA-ICN OZ F
    ICN-BKK TG F
    BKK-SIN TG C

Deretter noen dager hos familien i Singapore. Så reiser vi:

SIN-CGK SQ F
    CGK-BKK TG C
    BKK-ICN TG F
    ICN-FRA OZ F
    FRA-OSL LH C

Jeg skal prøve å bytte ut de 3 første flyturene til LH F via TYO siden LH har ikke F til ICN i oktober. Håper da at de nye og strengere reglene gjør at jeg ikke kan endre:eek:

DanH liker dette
  20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Lekker den bookingen der med 9 legs og 5 F :) Får du LH F i tillegg er lottokupongen inne.

Skulle ikke ha noe å si om du flyr FRA-HND i stedet for FRA-ICN, så lenge endringen ikke påvirker hjemreisen. I såfall ville jeg bare beholdt routingen som den er, siden SQ F og Private Room er verdt å få med seg.

TravelManBiz liker dette

Del denne siden