SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Har ingen erfaring med noen av de, men ville bare nevne at TK slapp C billetter på strekningen IST-OSL for januar 2018 nå i oktober. Jeg håper (og tror) at de da slipper for februar 18 i november osv.

bighc liker dette
  2. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_20171010_003759.png

3. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville valgt:
    1. SQ
    2. TG
    3. LX

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Hva om du tar et ekstra stopp i Europa?
    OSL-XXX-IST ?

5. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Har med en 9mnd på tur, så flere stopover er helst noe vi unngår på akkurat denne turen :)

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,741
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager at jeg uttrykte meg upresist, jeg mente når du la inn ditt nummer for at de skulle ringe tilbake :)

7. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Åh ja, jo, 0047. :)

RoadKing liker dette
  8. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var nesten provoserende! Poenget må jo være å ringe meg tilbake når det var en LEDIG konsulent, ikke bare ringe tilbake!

9. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte det svenske nummeret i dag og kom gjennom på 12 minutter. Ringte akkurat kl. 09, så vet ikke om de har oppbemannet eller om jeg bare kom inn før den verste køen begynte. Det norske nummeret ga bare den vanlige feilmeldingen (som egentlig er en skandale, folk flest går ikke på et forum for å finne alternative numre).

Igjen en hyggelig agent som kjapt fant alle flightene jeg ville ha, og tok billetten på hold mens hun kansellerte den første, slik at jeg slapp change fee. Endte opp med følgende rute (hadde originalt OZ F på returen og kun SK Plus intra-Europa):

BGO-OSL SK Plus
    OSL-FRA LH C
    FRA-HND LH F
    //
    KIX-PVG NH C
    PVG-MUC LH F
    MUC-CPH LH C
    CPH-BGO SK Plus

PVflyer, mariusbb, DanH and 2 others like this.
  10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Vil tror du blir oppringt når du er nr 1 i køen..

Samtidig så regner jeg med at de fleste som ringer( de fleste her inne er unntaket) ikke har sjekket evt routinger på forhånd - og at de overlater hele letingen av CT tur til agenten.

Vi her inne bruker kanskje dager på dette via United eller ANA sine verktøy og har ruten klar før vi ringer.

Ser for meg en typisk samtale kan være slik:

Kunde: Hei, ønsker fly 2 stk Oslo - Tokyo i biz fra xx.xx til xx.xx
    Agent: La meg se hva vi kan finne, hold linjen
    *Noen minutter*
    Agent: Det er ingen ledige seter på de ønskede datoer
    Kunde: Hva med dato xx.xx til xx.xx
    Agent: hold linjen
    *Noen minutter*
    Agent: Det er ledig men da må du ha 3 mellomlandinger
    Kunde: jeg setter deg på hold noen minutter og ringer min samboer og hører om det er greit..
    *Noen minutter*
    Kunde: Nei hun er ikke glad i og fly vil fly så direkte som mulig, hvilke datoer er det mulig nærmest de vi ønsker
    Agent: Hold linjen
    *Noen minutter*
    Agent: Det er mulig med en mellomlanding xx.xx til xx.xx
    Kunde: hold linjen ,skal jeg høre med min samboer
    *Noen minutter*
    Kunde: Nei det passet ikke, hva slags andre alternativer har du?
    osv osv.

Da er det klart ting tar tid hvis de er tynt bemannet som det virker som om dagen

Ser frem til at det blir mulig å book selv via nett :)

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,741
    Bonuspoeng:
    293
    I dag er jeg en glad mann :)

Ringte på slaget klokken 09:00 og datt nesten av stolen da jeg fikk svar umiddelbart etter å ha tastet 2 (ikke) på om jeg ville delta i undersøkelsen etterpå. (Det blir smått parodisk å svare på en slik tilfredshetsundersøkelse når folk opplever å sitte timer å vente i telefonen.)

Iallefall, som @scav0r er inne på, jeg hadde gjort hjemmeleksa og ramset opp ruta. Med unntak av et par legs så var jeg rimelig sikker på tilgjengelighet så håpet jeg på at min myke stemme og EBD status kanskje kunne fikse de legsa som manglet.

Det var mitt inntrykk at agenten var ekstra positiv fordi jeg hadde gjort forarbeidet, virket som hun la inn et ekstra gir for å få det til. Så, gjør hjemmeleksa folkens.

Lo and behold, med et par justeringer så fikk vi landet herligheten, den ble faktisk til og med bedre enn jeg hadde lagt opp til selv.

Opprinnelig ruteforslag (* = er der hvor jeg ikke fant noe, men ville prøve meg):
    OSL - FRA - MAD, MAD - BOG, BOG- CTG*, CTG - PTY - IAD*, IAD - CPH, CPH - OSL.

Etter aktiv innsats fra agenten, endte vi opp med denne i biz hele veien:
    OSL - ZRH - MAD, MAD - BOG
    CTG - BOG, BOG - BCN, BCN - ZHR, ZHR - OSL

Så, vi må kjøpe enveis BOG - CTG på utreisen, men det kan jeg leve med når jeg fikk brukt utgående CT og i tillegg fikk maks uttelling på bortedager (utreise 25/12, hjemme igjen 1/1).

Det blir med andre ord mye Avianca, og det irriterer meg litt, for jeg finner ikke noe sted jeg kan reservere seter, og når jeg søker på nettet så finner jeg poster om at det faktisk ikke går an. Er det noen som har reist med Avianca som kan bekrefte dette? Det er jo rimelig sært.
    Kontaktet SAS, og de henviste til Avianca. Håper det ordner seg, en 10 timers flytur oppleves best sammen.
    Blir første nyttårsaften jeg feirer i fly, over atlanterhavet :)

Litt skuffet over avgiftene, de kom samlet på 6778, det er jaggu omtrent det samme som vi hadde på OSL - FRA - HND i First. Men, det ble mange legs her, så det er vel det som gjør utslaget.

Men likevel, å lande en CT i Biz i selve juletiden syns jeg er bra levert av Tallinn.

Og, fortsatt har vi 192000 og en CT. First til BA er ikke glemt :)

DanH, Stuttfeiten, yukho and 4 others like this.
  12. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Det som er fint med lang ventetid til CT-telefonen, er at man får gjort mye i mellomtiden! Jeg tenkte jeg skulle ordne billlettene kjapt kl. 09.00 da neste pas. kom kl. 09.15. Kl. 09.14 var jeg fortsatt i kø, la mobilen inn i jakken i garderoben, hadde to pasientkonsultasjoner, hentet mobilen igjen og 7 min. senere fikk jeg svar:) Great success!

DanH, Blaa, TommyL and 1 other person like this.
  13. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg reserverte seter på flyging med Avianca via CT-telefonen i dag, så det er fullt mulig. Og du trenger ikke irritere deg over mye flyging med Avianca, de er ganske bra. Særlig hvis du flyr deres dreamliner med 1-2-1 konfigurasjon og reverse herringbone seter. Men også deres narrowbodies (mest A319 om jeg husker rett) er mye bedre i biz enn hva man får her i Europa. 2-2 konfigurasjon.

RoadKing liker dette
  14. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøkte selv... kom aldri frem på norske.
    Men... hva er det Svenske nr?

15. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    0046184809167

Anton80 liker dette
  16. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Har dere noen gang regnet på hva CT er verdt, når man drar den helt ut? Jeg regnet bare på moro hva turen jeg booket i går koster, OSL - FRA - PEK - SYD - AKL - AKL - SIN - BKK -LHR - OSL. Kom på 463000,- eller 475000,- om vi får LH F når det nærmer seg. :) Det er villt å tenke på at man drar på opptil 2 CT turer i året. :)

PVflyer liker dette
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,741
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler ikke på at det blir en flott opplevelse. Vi gleder oss, men det hadde vært fint å få valgt seter da :).

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,741
    Bonuspoeng:
    293
    Vi sjekket da vi dro OSL-FRA-HND og tilbake i F, den herligheten ville kommet på 168000kr. Mye under din med andre ord. Skal prøve en booking på turen til CTG og det kom på drøyt 67000kr for to i biz.
    Så det er liten tvil om at F er mest bang for the buck...
    Har tenkt på å se om det åpner seg F til MEX, men jeg vet ikke om det er verdt de ekstra 40000 poengene...

19. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har prøvd å "bytte" CT'en som er benyttet på en booking? Jeg har to CT'er tilgjengelig (opptjent 2016 og 2017). Jeg kunne tenke meg å gjøre to ulike bookinger for å safe, og bare reise med den bookingen som passer best når det nærmer og avbestille den andre. Men da vil jeg jo gjerne at det er 2016-CT'en som forbrukes, uansett hvilken av bookingene jeg benytter meg av, slik at jeg kan bruke den siste til neste år. Vet ikke om det ga mening og om noen har vært borti det samme? :)

20. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor ikke gjøre det komplisert lissom? ;p Utløpsdato er øremerket i både CT og bonuspoeng, man kan booke fram i tid før de utløper, men om du kansellerer, får du ikke tilbake det som er utløpt. Dette vet jeg fordi jeg hadde 2 ubenyttet CT engang, da presterte de i Tallin å benytte den ferskste først, det ble ihvertfall helvete da jeg skulle benytte den andre som da hadde utgått.

Last edited: 11. okt 2017

Del denne siden