SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Når du reiser på bonuspoeng med SAS er prisen OSL-LAX/SFO 100 000 poeng i C selv om du må innom ARN eller CPH. Og du var muligens litt uklar i opprinnelig spørsmål, spør du meg :)
     
    indahla liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Ekke lett detta Internett greiene :)
     
  3. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Nei internett er ikke lett, men du må bare venne deg til å bruke det. Det er flere og flere som nå mener internett har kommet for å bli.
     
    PVflyer, Insomnia4u, Chrisbgg and 2 others like this.
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Skeptisk..
     
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    SAS-prisen er 100K, mens bruker du Star Alliance (Platinum CT) så er det vel 110K til USA..
     
  6. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.
    I det siste har det jo blitt lempet på det ene og det andre, er det lempet på at utreise må være i skandinavia?
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det har i alle fall vore skreve tidlegare i tråden her.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen grunn til å beklage @indahla , det er like gjerne vi leserne som går litt fort i svingene inni mellom.

    Hvis du finner C fra CPH/ARN til LAX, så syns jeg du skal kjøre på. Du har en del alternativer. Ikke minst så hender det at Tallinn finner connections (type OSL - ARN/CPH) som vi selv ikke finner.

    Så, hvordan komme seg over?

    Husk at du kan bestille dette: CPH/ARN => LAX => CPH/ARN => OSL
    Dvs at du kommer deg hjem, selv om det ikke er fly på utreise. Og vise versa.

    Da sitter du plutselig med bare en leg du må fylle. Da er det en mengde muligheter:
    OSL - CPH/ARN kan du gjøre med betalt flybillett (til og med Norwegian ;)), eller du kan ta tog (kanskje ikke så aktuelt til Køben), et nattcruise til CPH med DFDS er ikke å forakte som en start på turen. Det komfortable busser for en rimelig sum. Du kan velge å kjøre selv, til CPH er det motorvei til døra, til ARN er det et stykke uten, men kjører du på kvelden er det neppe noe problem. Er du riktig heldig kan du til og med hende få en retur på leiebil, da er reisen gratis (returbil.no)

    Hvis det er noe fram i tid, tenk på disse alternativene som en plan B, bestill hovedbilletten og sitt på gjerdet og se om det blir noe ledig der du ikke har fly. Blir det ledig er problemet løst, blir det ikke, så velger du fritt fra plan B.

    Ta meg selv som eksempel. Fruen og jeg har nettopp landet en CT fra Oslo til Cartagena, Colombia. Dvs, ikke helt, på utreisen så fikk vi ikke fly BOG - CTG, det er en halvannen times innenriks flytur. Foreløpig har jeg ikke gjort noe med det, annet enn å konstatere at flyfrekvensen mellom BOG og CTG er omtrent som OSL TRD, mao det går fly i ett. Så jeg føler meg trygg på at det dukker opp noe. Sjekker en gang iblandt. Kommer det noe er det bare å hive seg på telefonen til Tallinn og få dem til å legge til legget til den allerede eksisterende bookingen. Dukker det aldri opp noe, så får vi kjøpe billett. Kan leve med det.

    Noen ganger må man gamble, og noen ganger må man leve med litt halvveis greier. Jeg tenker f.eks å sjekke på mulighetene til å fly F via MEX på den turen vår, det betinger selvsagt at det dukker opp muligheter like før. Da kan det bli vanskelig med OSL - FRA... Men i såfall har jeg innstilt meg på Kiel ferga (billig om vinteren :) ).
     
    Last edited: 12. okt 2017
    Stuttfeiten, jtmath and indahla like this.
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    =)

    Høres ut som dette kan løse seg. Takk!
     
    RoadKing liker dette
  10. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Sitter selv og venter på at det skal dukke noe ledig på en innenriksflygning med United. Har booket T/R Chicago med Swiss og SAS i C med bruk av CT. United ser ikke ut til å slippe firstclassbilletter på den aktuelle strekningen før et par-tre uker før, mens økonomibilletter slippes med ujevne mellomrom.

    Er det noe problem å legge til en strekning bak i flyet når resten av reisen er foran gardinet?

    Gleder meg forøvrig som en unge til å teste Swiss sin 777-300ER :).
     
    RoadKing liker dette
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!

    Ingen problem å ligge til et siste legg i Eco, for å komme deg fram..

    Men man betaler alltid for høyeste bookingklasse. Men et par timer på en innenlandsflygning, når du har fått de lange strekkene i C, er jo ikke stort problem..

    Men følg med, kanskje det dukker opp noe i Domestic F, (Dette regnes vell som en C i Tallin?)

    C
     
    RoadKing and PVflyer like this.
  12. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Tusen takk for svar, Chrisbgg!

    Da er det like lett som jeg hadde håpet. Ser ut til at det kan være gode muligheter for å bli oppgradert til domestic first hvis man har en billett som er "mixed cabin": http://frequentmiler.boardingarea.c...itlisting-for-united-first-or-business-class/

    Reisen er ikke før i juni, så krysser fingre for å snappe opp en eco-billett i god tid og prøve på en oppgradering når det nærmer seg.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker på hvordan det funker, men jeg har flydd med UA eco og blitt oppgradert par ganger på award.
    I et eksempel ble vi oppgradert til domestic F (ROR-GUM) selv om vi hadde booket eco award.. :) Antakeligvis pga gullkortet.
    På en annen tur, GUM-HKG, klarte jeg å få oppgradert til domestic F fordi resten av min billett var C og vi skulle kommet på toppen av ventelisten for F/C uten at det ble gjort korrekt. De flyttet faktisk crew fra 1A/C til eco om jeg ikke tar feil. 1 A/C er crew rest seats uten IFE, men ekstra fotstøtte..
     
    PVflyer, RoadKing and Insomnia4u like this.
  15. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant tilbakemelding fra CT-telefon (hørt fra tredjepart). United.com sine sider viser tilgjengelige seter for MilagePlus medlemmer, noe som ikke er en overraskelse.

    Det som derimot var en overraskelse var at enkelte selskaper skiller mellom alliansepartnere på hvor mange seter som er tilgjengelig. For eksempel kan TG frigi 2 seter i F, der kunder hos LH og UA får tilgang på begge, mens SK kan ha tilgang på kun 1 sete. Dette ifølge agent.

    Den hadde ikke jeg hørt før. Andre som har fått dette opplyst?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Forundrer meg ikke...
     
  17. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Hørte noe tilsvarende fra svensk agent på CT nummer forrige uke. Han sa at selv om United eller Aeroplan viste FRA-PEK-SIN som tilgjengelig med Air China First og Biz, så kunne Air China velge å kun tilgjengeliggjøre FRA-PEK i F for EB kunder, og ikke siste segment fra PEK til SIN. De kan spesifisere tilgjengelighet basert på marked.

    Ingen bombe egentlig - men øker bare frustrasjonen når man sitter der og tror man har funnet drømmeruten, som viser seg å knekke i bestillingsøyeblikket.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Er jo allerede håpløst vanskelig å booke bonusreiser...
    Gjør det ikke enklere at det ikke finnes noen online verktøy som passer med eurobonus...
    Hadde vært en kjekk feature på expertflyer å kunne se hva som var tilgjengelig for de gitte program..
     
    Insomnia4u liker dette
  19. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Planlegger å bruke vår første CT (premium) på en langdistanseflyvning i løpet av vår/sommer 2018. Ser at det ikke finnes noe i buisness-class til LA, men at det er en del ledig til ulike destinasjoner i Asia. Er det mulig å fly ned til en flyplass og ta returen fra en annen når man bruker CT-billett? Isåfall kan vi kanskje få kombinert to destinasjoner i Asia, evt to i USA..
     
  20. zaltoz

    zaltoz Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg sitter med en vond følelse av at jeg får lite ut av poengene/pengene mine her nå. Håper noen kan komme med innspill. Skal til Thailand i November, og sitter nå med en booking på følgende:
    Utreise: Thai direkteflyvning i Business - Boeing 777-300
    Hjemreise: Thai via Frankfurt i Business - A350-900 (hadde håpet på denne maskinen begge veier)

    140.000 poeng, og 5.700,- i avgifter. Er det verdt det? Får antakelig CT neste år også, og vil da ha muligheter for å sanke nok poeng til å fly First. Men først og fremst håper jeg noen har innspill på denne reisen da fruen veldig gjerne ønsker å dra på denne lengre turen i år.

    PS: Hvordan er det med setereservasjon? Jeg ble ikke spurt om dette ved bestilling.
     

Del denne siden