SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Helt umulig er det likevel ikke. Jeg søkte for noen minutter siden på bonusreise mellom Ålesund og Beijing i mars og fant opptil seks ledige seter i Business. Og dette var bare på to vilkårlige dager som jeg valgte helt tilfeldig for å bruke som ett eksempel i en annen tråd her inne.
    Men nå skal det også sies at Beijing nok er en av de destinasjonene det er lettest å finne ledige seter til. Men om man ikke har vært der før og får ordnet visum så er det jo ett spennende reisemål.

SAJblue liker dette
  2. polarexpressen

polarexpressen Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har så smått begynt å planlegge min første CT-reise, og destinasjonen som frister mest er Mellom-Amerika (Costa Rica eller Panama). Tidspunktet som er aktuelt er 9.-22. juli (+/- et par dager). Drømmen er Lufthansa First over Atlanteren sammen med broder'n, ser for meg å fly via Boston eller Chicago.

Spørsmålet mitt er om denne drømmen er som å tro på julenissen, tidspunktet tatt i betraktning? Bør jeg bare innstille meg på business først som sist?

SAJblue liker dette
  3. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Hei og velkommen som deltager i forumet.

Hvis jeg var meg, ville jeg sett på reiser t/r SFO, ORD og HOU som de mest aktuelle utgangspunkter for reise til Europa. Deretter ville jeg sett på om Norge eller England er den beste sluttdestiansjonen. Det er billig å komme seg t/r Norge - England.

Hvis du ser etter F er det MUC eller FRA som er det beste utgangspunktet. Det finnes en tråd som viser hvilke selskaper som tilbyr F, og LH er absolutt den største tilbyder av meget god F t/r USA-Europa.

Lykke til med leting!

Anitaflyr liker dette
  4. Anitaflyr

Anitaflyr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar, Edin! Da skal jeg lete videre.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Book i business og vær happy med det.
    Finner du F rett før avreise er det bare å booke om.
    Problemet er at du har kun valget mellom UA og LH.
    Jeg søkte for kort tid siden igjennom veldig mye og fant ikke noe som helst av UA F. Lufthansa slipper kun seter 2 uker før avreise, så det betyr at du må ha litt flaks med returen. Er jo bortimot 2 uker du skal være borte..

polarexpressen liker dette
  6. polarexpressen

polarexpressen Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for råd, kan jo bli gøy læll ;)

7. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. En businessopplevelse er som regel bra.
    Eneste som gjør den dårlig er jo forventnigen om at det skulle vært F..
    Så book et selskap/rute som ikke har F så har du lite å gremmes over, i verste tilfelle får du ta ek cognac ekstra så går det nok over :)

8. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Kan denne routingen fungere?

OSL - FRA
    FRA - ICN (stopover 19h)
    ICN - SGN
    SGN - SIN (stopover 19h)
    SIN - CGK

Turen via SGN er pga jeg ikke klarer å trylle frem direkte mellom ICN/GMP og SIN på gjeldende dato.

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket gcmap, og routingen ser ok ut. Ikke stor detour via SGN, og sannsynligvis tillates fra agent. Men du har bare tre legs igjen for å komme deg tilbake til OSL
    F.eks
    CGK-BKK-FRA-OSL, med TG C og F, SK+/LH C
    eller
    CGK-ICN-FRA-OSL med Asiana C og F SK+/LH C

Om du går for business er det også mulig med Eva Air via CGK-TPE, ev Open-Jaw fra andre steder i Asia.

10. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Kom frem til noe slikt selv. Har alle produktene fra før i boka (TG F, Asiana F, EVA C), men ikke Taipei som destinasjon. Mulig det blir CGK - TPE - CDG - OSL feks på returen.

Eventuelt en agent om ikke teller så bra ;)

bighc liker dette
  11. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    På "mine" datoer klarer jeg å trylle frem følgende. Reisen er ikke booket, bare på planleggingsstadiet.

OSL - FRA LH C
    FRA - ICN (stopover) OZ F
    ICN - SGN OZ C
    SGN - SIN (stopover) SQ C
    SIN - CGK SQ F

CGK - ICN OZ C
    ICN - FRA OZ F
    FRA - CPH SK +
    CPH - OSL SK +

Ser en del potensiale for forbedringer her kan man trygt si, hehe. Turen ned er ganske ok. Returen blir litt backtracking og noen unødvendige legs her og der (som ei heller er lov). EVA var ikke ledig fra TPE, Thai hadde ikke ledig F fra BKK.

Mulig returen blir en LH F til Kina eller Japan, for så å posisjonere seg ned til SIN.

bighc liker dette
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,866
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan blir avgiftene hvis men flyr eksempelvis SAS OSL-CPH-PEK og Air China PEK-SZX i en booking? ITA Matrix sier 3055 kr i avgifter, men hvis SAS bare skal ha noen hundrelapper så må vi jo være nede i en tredjedel?

NoLimit liker dette
  13. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det er slik at det lengste segmentet teller. Mao SAS-segmentet nuller ut YQ på utreisen. Men ingen 100% garanti fra meg.. Er jo tross alt bare de magiske trollmenn i Tallinn som vet :)

Logiflyer and Upsaker like this.
  14. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63
    Planlegger en USA-tur med CT, men er litt usikker på hva som aksepteres av open jaw. Vil det være akseptabelt å fly ut fra Stavanger til f.eks Seattle eller Vancouver og tilbake til Bergen fra f.eks Denver eller Boston? Kan ha både utreise og retur i Norge fra samme flyplass om det er der det ryker, men i USA/Canada er det egentlig bare open jaw som som er aktuelt og de vil nok være et stykke fra hverandre siden det er en road trip som planlegges og jeg ikke vil kjøre loop.

Har lest igjennom mange av sidene i denne tråden, men klarer ikke helt å bli klok på hva som er mulig og ikke.. På forhånd takk for hjelpen!

15. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle tro det. Ville i alle fall forsøkt.

16. truetraveller

truetraveller Nytt Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som ønsker å selge 2017-CT og 120.000 poeng (India)? Kan være villig til å gi 15.000-20.000 kr.

17. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Signa opp for AMEX for første gang på Gardermoen i mai. Tjente opp en CT rett før jul som jeg har booka tur til Gran Canaria med i mars.

De siste dagene har jeg lest en god del på dette forumet. Er jo ingen tvil om at å bruke en CT på T/R Granca er å kaste den i dass.

Nei, vi går vel for å skaffe 200k EB-poeng i år, og en skikkelig tur til høsten i stedet :)

Dere som bruker CT på familietur, hvordan løses dette best?

Si f.eks med 2 voksne, barn på 6 og barn på 1.5. Bruker dere to CT`er (om dere har dette), eller booker dere bonusturen for voksne med CT, og booker egen billett til barn?

18. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Enkelt er svaret her JA. det er og kaste CT i dass o_O
    Kan bli vanskelig. men om du har nok poeng og 2x CT kan det jo bookes, men 4 award på *A award er ikke det enkleste dessverre. Men er flere her på Inisdeflyer som har fått til fine reiser med 4 pax.

19. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    OK takk for svar.

Da får jeg bruke litt tid på å finne ut hvordan min CT skal utnyttes best mulig, men kansellerer hvertfall den turen jeg har booka asap og betaler den cash.

Chrisbgg and Xflipper like this.
  20. a3t

a3t Medlem

Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Er det mulig å selge CT og Poeng slik da?

Del denne siden