SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå.

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke langt unna en like brutal rute som TPE-TYO-FRA-OSL..

Men jeg har nå begynt å utarbeide en ny rute og skal ringe i løpet av kvelden og be folket på 24/7 SAS support og sette bookingen på hold så CT-kontoret kan utstede den på mandag morgen.. Så får vi se hvordan det går...

Har en helt ny utreise og hjemreise for å ikke forkludre den eksisterende reisen .... Så får jeg bare finne en ny løsning på mandag om alt går til hel*ete...

Har jeg forresten nevnt tidligere at jeg har en Taiwan-forbannelse hvilende over meg? Hver gang jeg booker Taiwan så går det galt.. Dette er gang nr 4.............................................................

Xflipper, Finnks and NoLimit like this.
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Agenten du snakket med må jo være meget streng. Jeg ringte inn forrige uke og fikk booket OSL-FRA-PEK-HND-TSA(mindre flyplass midt i Taipei) og TPE-PVG-ICN-FRA-OSL uen problem.

4. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Helt håpløst, men det var visstnok nye regler denne uken.
    My a**... Er klar over at det har vært en del merkelige routinger i det siste, men dette blir jo helt idiotisk.
    Kan jo lure på om vedkommende tidligere har godkjent et eller annet helt psyko og fått noia for reprimande om det skjer på nytt.. Så skal vi straffes for dette ved at alle bookier som ikke går kun til høyre eller venstre på kartet er forbudt, selv om de rent praktisk er kortere (jorden er jo egentlig ikke så flat som kartet tilsier...)

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Håpløst at de innfører nye regler her og nye regler der. Står disse reglene noen sted? Det blir jo helt mulig å planlegge turer når de innfører nye regler i hytt og vær...

6. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Regelen hun støttet seg på er "most resonable route".
    Hvordan skal man definere det? Er jo trynefaktor deluxe..

7. larssas

larssas Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    33
    Hjalp ett vennepar å finne plasser og booke osl-fra-icn-sin-cgk-icn-fra-osl tidligere idag, så her tror jeg ikke reglen er helt innarbeidet hvertfall
    Lykke til i lotteriet :)

8. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Da har valgets kval kommet, eller det har vært der en liten stund, men nå må jeg bestemme meg snarest...

Har fra-icn med Asiana first, og nå har lufthansa sluppet billetter til Lufthansa 346 i first fra-icn. What to do???

Må si 388 frister med kontra 346, jeg har ikke flydd noen av de. Ser nå at det evt er mulig å fly fra-pvg med lufthansa first, det er ledige seter der også og det er med 388. Er da avhengig at det er ledig på noen av avgangene med Singapore airlines ned til Singapore. Det samme med muc-pek, ledig der også, men der tror jeg det blir vanskelig å komme seg videre.

Er det FCT som er drawcardet til Lufthansa? Hvis man ser bort fra loungen er da Asiana minst på høyde i sin A388? Har jo alltid hatt lyst til å fly i andre etasje, men det får jeg da ikke gjort med Asiana siden de har first i første etasje. Er det siste her noen forskjell? Altså fordel/ulempe med å ha first class nede kontra oppe i 388?

Håper på noen kommentarer/anbefalinger:)

Last edited: 17. mars 2018
  9. dkvt

dkvt EBD

Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Byttet selv fra OZ F til LH F i går. Min vurdering er at FCT er en unik opplevelse og var det som veide tyngst. Kun Senatorlounge med OZ.

I tillegg:
    - Du blir kjørt til flyet og du blir vel hentet også når du lander OSL-FRA hvis det er bussgate noe det ofte er
    - Bedre champagne
    - LH F er vanskeligere å få tak i, OZ F kan man få nesten alle datoer
    - Fersk nystekt eggerøre til frokost!

Lykke til i valget!

KRS and Magnus77 like this.
  10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Hei igjen.

Beklager mas, har min første CT tur nært forestående i påsken.

Trenger litt råd fra de erfarne her inne.

Utreise:FRA-ICN-KIX med OZ F (fikk ikke tak i LH F)

hjem har jeg HND-BKK-MUC-OSL hvor to første legs er med 747-400 TG F med hhv ny og gammel kabin.
    På hjemreise har det nå åpnet seg mulighet for LH F HND-MUC. med A346

Bør jeg beholde TG F eller gå for LH F?

Har 9 timer layover i BKK så får nok tid til å teste fasilitetene der, når det gjelder LH så har jeg skjønt at jeg får tilgang til FCL i Munchen ettersom jeg ankommer med F. (First Class boarding pass for an arriving/departing LH/LX flight on the same day)

MUC-OSL er det for øyeblikket ikke flere ledige billetter, så med TG har jeg 5 timer layover i MUC, med LH F må jeg ta en natt i Munchen(18 timer layover).

Må jeg da evt hente ut bagasjen i MUC, og hvordan er dette om jeg besøker FCL - vil den da ligge å surre på bagasjebåndet til jeg blir kastet ut av loungen for kvelden/natten?? :)

Personlig heller jeg mot å beholde TG, og prøve å få LH utgående ved neste tur..
    Men hvis det er noen som har erfaring med disse produktene så er det interessant å høre hva dere mener.

Når jeg sjekker pris i kroner på billettene til disse reisene så er jo LH 2-3x så dyrt som TG..

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Tommelfingerregel er at man skal etterstrebe å fly hjemmeselskapets F. Dvs, når du reiser fra BKK så er det Thai F.
    Resonnementet er at man må forvente at et selskap leverer aller best på sin hovedhub, det du får ute blir aldri like bra.

Lars J, wilco and jgroneng like this.
  12. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig godt poeng.
    Det er et halvveis unntak her, Lufthansa F lounge på JFK stiller sterkt.
    Riktignok ikke store badekar og S-klasse til flyet, men utover det har de en flott wine and dine restaurant og bra utvalg av drikke. Og selvfølgelig kanon mat :)

Lars J and RoadKing like this.
  13. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Asiana a330 eller SQ a330 på red eye flight SIN-ICN. Hva hadde dere valgt og hva er forskjellen?

14. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som kan hjelpe meg med å finne fly til london?

Har funnet en mulig endring av min ct reise og ser LHR-BKK er ledig 29 juni kl 11.30. Trenger å finne fly til london. Mellomlanding går fint.

Hva skjer om jeg bestiller fly selv som ikke er del av CT ruta, og denne flighten er forsinket eller kansellert? Redd for at de da ikke fikser opp i resten av ruta mi, men at det går som min feil.

Kjedelig at det skal være ruta til london som ødelegger alt..

Lars J liker dette
  15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Er du EBD?
    Hadde samme problem og booket med dårlig tilslutning. Deretter fikset dk diamant mailen reisen med og åpner award seter og booket om for meg :)
    Om du kjøper separat tilslutning og du blir forsinket er du på egen hånd. Har du en bra reiseforsikring dekker de ofte dette om du har lagt inn 3-6 timer(sjekk din forsikring) imellom.
    Fryktelig kjedelig at tilslutning skal ødelegge.
    Men hadde booket hovedflyenne og satt opp alerts på tilslutning så endrer du om de slepper setter i award.

16. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Er EBB :p Startet galskapen først i høst!

Har jaktet litt mer og funnet dette på united.com nå

28.Juni
    OSL-FRA, 16.05-18.10 (C)

29 Juni
    FRA-LHR, 08.00-08.40 (C)

29 Juni
    LHR-BKK 12.30-05.45 neste dag( TG F A380)

30 Juni
    BKK-DPS 09.35-14.55 (C)

Lurer både på om dette er innenfor, transittsoner etc eller andre begrensninger? Og samtidig om du hadde valgt denne fremfor OSL-CPH-SIN-DPS hvor "alt" er business med SQ

17. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om Lufthansa slipper forskjellig antall bonusbilletter på forskjellige flyvninger? I går natt på flyvningen fra-pvg i first var det ingen seter som var tatt i følge setekartet på expertflyer og det stod ledig bonusseter for to pers. Nå ser jeg at et sete er tatt, men det er ingen ledige bonusseter for 2. Flere andre flyvninger hvor det var ledige bonusseter for to ser jeg at det er blitt booket et sete siden i går, og det er fremdeles ledig billetter for 2.

Er det sannsynlig når det er 7 ledige seter på fra-pvg at det slippes nye bonusseter?

18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Er det fortsatt slik at man kan ringe vanlig SAS nr for å gjøre endringer på CT som det var i en periode eller må man vente til det dedikerte CT nummeret åpner på Mandag?

19. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Ahh. Denne går fint :)

Oslo1989 liker dette
  20. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Det spør kanskje på om du får F på returen ?
    Og hvor bra ruta til SQ er med tanke på tid osv.
    Men F er jo uten tvil bedre en C ;)
    Så hadde gått for F om jeg hadde landa F på returen. Spesielt TG eller SQ så du fått prøvd ground servicen i BKK eller SIN.

Valgte selv vekk LH F på returen jeg har i påska nå så jeg får testet ground servicen til TG I BKK;)

Oslo1989 liker dette

Del denne siden