SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Har lest vilkårene og her er faktisk en situasjon hvor man kan dobbeldekkes av kredittkortreiseforsikring.

    SAS mC gir dekning ved betaling av skatter og avgifter, mens andre kort gir dekning ved 50% av hotell etc.

    Sannsynligvis ikke verd bryderiet, men artig finoptimalisering for feinschmecker.

    Edit:

    SAS Amex
    «Bonusreiser: Ved bonusreiser (oppsparte bonuspoeng hos flyselskap) skal nødvendige overnattingsutgifter og øvrig reiseutgifter være betalt med kortet.»

    SAS MC

    4E2D7AB8-CA02-4D2B-9257-E4BC5BB6E5D5.jpeg
     
    Last edited: 10. april 2018
    Insomnia4u liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du misforstår litt (ellers så misforstår jeg deg). Poenget med teksten hos AmEx og MC er at minimum 50% av reisens (transport only?) kostnad må være betalt med respektive kort for at kortets forsikring skal være gyldig. Det er ikke noe om at 50% kan dekkes av andre kort.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt poeng var, for bonusreiser så skal 50% av transportkostnader være betalt med SAS MC (og skatter og avgifter er definert som transport). På Amex (og andre kort) skal 50% av nødvendig kostnader være betalt med kortet. Hotell er gjerne større enn skatter enn avgifter, så da har man følgende mulighet (Antar kun bonusbillett og hotell, men samme mulighet finnes selv med leiebil mm):

    - Betale skatter og avgifter med SAS MC, og dermed ha betalt >50% av transportkostnader med dette kortet, og dermed er man dekket

    -Betale hotell med Amex, og dermed ha betalt mer enn 50% av nødvendige overnattingskostnader med dette kortet, og dermed er man dekket
     
    PVflyer and RoadKing like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Som sagt: "ellers så misforstår jeg deg" :)
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er viktig info, bra jobbet!
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg har tungt for det...

    Vil det si at hvis jeg betaler skatter og avgifter med Amex og hotell (som koster mer enn skatter og avgifter) med et annet kort så gjelder ikke Amex-forsikringen? Eller gjelder den kun for selve transporten og ikke resten?
     
  7. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan skal amex kontrollere dette....?

    Reisen er transport til destinasjon. Ikke hotell, mat og pils på flyplassen....
     
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    På reiser som ikke er bonusreise eller med egen bil så er det 50% av transportkostnader som gjelder. Da er du stort sett sikret hvis du har betalt fly med Amex.
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Amex kan ikke kontrollere dette, men forsikringssvindel er alvorlig. Jeg ville ikke gitt feil informasjon ved spørsmål, men heller ikke frivillig oversendt info om hver eneste kostnad jeg hadde på en tur. Men som nevnt, andre kostnader kommer kun inn bonusreise eller reise med egen bil.
     
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ikke forsikringssvindel. Det er sunn fornuft.
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ah.. =)
    Jeg trodde det var totale utgifter på reisen, altså inkludert hotell, mat, etc.
    Hvis det kun gjelder transportutgifter (i dette tilfelle en bonusreise) er det jo OK å betale med Amex.
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Det var ikke mening å skape forvirring eller komme med anklager. Poenget var å klargjøre at hvis man fremlegger et regnskap som opplagt er feil, eller svarer misvisende til forsikringsselskapet på et direkte spørsmål så er det ulovlig. Derav har forsikringsselskapet kontroll, selv om de ikke har direkte kontroll. Jeg tror vi er enig :)
     
    veeegard liker dette
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er en bonusreise så er det IKKE transportutgifter som gjelder for Amex, men nødvendige overnattingskostnader og andre reisekostnader, derav mulighet til å få dobbeldekning med SAS MC selvom begge krever mer enn 50%. Så teoretisk optimalisering oppnår du ved å betale bonusbilletter med SAS MC og hotell på samme reise med Amex.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Dobbeltdekning er sikkert fint. Men for meg var det viktigste å avklare at å betale skatter og avgifter med Amex var nok til å aktivere forsikringen på kortet.
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Og da er svaret nei, slik jeg leser teksten. Du må også betale overnatting etc, slik at det dekker mer enn 50% av reisekostnader.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo interessant. Hvis man ikke trenger omsetningen på Amex kortet for CT så kan man altså her bruke SAS MC og få 25p/100lapp for skatter og avgifter og samtidig benytte seg av Amex sin gode reiseforsikring? I tillegg til SAS MC sin?
     
  17. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Her tar du delvis feil (EDIT: Ser vi er enige:D). På Amex sin nettside står det tydelig at ved bonusreiser skal nødvendige overnattingsutgifter og øvrig transport også betales med Amex. Ellers står det tydelig at Amex sin reiseforsikring gjelder når minst 50% av reisens transportkostnad er betalt med kortet. Det brukes altså begrepet "reisens transportkostnad".

    Oppsummert:
    - Bonusreise: Skatter/avgifter på billetten, samt alt av overnatting (hotell/leilighet, osv) og transport på reisen (leiebil/togbilletter/o.l.) må betales med Amex.
    - Annen reise: Minst 50% av selve transportkostnaden (som regel fly, evt. tog/buss/leiebil/båt) må betales med Amex, men ikke krav om hotell osv.

    https://www.americanexpress.no/undersider/sas-eb-platinum-card/reise-og-avbestillingsforsikring/
    https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx2016/Vilkaar og betingelser/02919_00954_A4_Forsikringsbevis_Reise_Kort_Nivå5_1217_km.pdf
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mottok (tilfeldigvis) brev fra Amex ang. CT-billetten idag.
    Der sto det at de anbefalte å betale skatter og avgifter med Amex-kortet. Da var man dekket av forsikringen. Sto ingenting ang. hotell, etc.
     
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan hende det er praksis, og at de er ute av synk mellom avdelinger. Jeg tror også de vil være medgjørlig når de har sakt det så tydelige i kommunikasjon. Dog, med forsikring, og spesielt hvis kravet blir stort, så er det forsikringsbeviset man kan stole på. Får se om jeg fyrer avgårde en e-post til Amex, de pleier være flink å svare :)

    For min del betaler jeg for oversiktens skyld alt av fly med Amex, med mindre det er doble eller triple poeng på SAS MC.
     
  20. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte CT telefonen 2 ganger idag. Norske nummeret i det klokka slo 0900, kom igjennom med en gang og fikk kjempebra og rask hjelp av svenske Michael.
    Ringte så igjen rundt 1300 og fikk beskjed om 67 minutter ventetid. Satt samtalen på vent og ringte det svenske nummeret. La inn EB nummer og kom i mellom med en gang, pratet med engelskspråklige Christina, hun fomlet litt mer med å finne flightene, men alt ordnet seg til slutt.
    En annen forskjell var at på det norske nummeret, refunderte de alle skatter og avgifter for så å ta betalt på nytt, men på det svenske nummeret var det kun prisforskjellen + ombookingsgebyr. Ingen ombookingsgebyr på det norske nummeret altså, men liten pris å betale fremfor å vente en time eller to i telefonen..
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden