SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Nedslående nyheter! :( Fra et i-landsperspektiv riktignok.

Forsøkte på oppgradering fra Eco til Biz på KIX-ICN både ved innsjekk og i gate, men fikk blankt avslag selv om det var ledige seter. Forsøkte meg med «betalt for first hele veien», men hjalp altså ikke.

Innsjekk i køfri gullskranke på KIX fungerte imidlertid fint :)

Xflipper and Fredrik81 like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Kjedelig. Undres på om det ville gjort forskjell om du var *A Gold

3. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,555
    Bonuspoeng:
    93
    Pleier SAS å tilby bonusreiser på langrutene sine i påsken ? Jeg ser jo at det ligger ute til 10.april 2019, men så er det stopp.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Flybilletter (både bonus og betalte) legges tidligst ut 330 dager før avreise, så er ikke utenkelig at det dukker opp noen seter i løpet av den kommende uken.

5. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Kan tallinn trekke fra 2 forskjellige konto på en CT?

Holder på å hjelpe noen venner med en Tur, og de har poengene spredt på begge sine kontoer.

C

6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    98% sikker på at det ikke går dessverre..

Chrisbgg liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Companion Ticket er knyttet til ett Amex kort og det er knyttet til en EB konto. Dessverre.

Chrisbgg liker dette
  8. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet nei, som nevnt over. Men for 2 mnd siden bestilte jeg en dobbel CT til DPS med 110.000 poeng på den ene kontoen og 180.000 på den andre. Svensken på linjen svoopet 30k fra den ene kontoen til den andre, og Vipps så var 4 pax i boks. Caset er ikke helt likt ditt, men de kan få til det meste hvis de vil... :)

9. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    653
    Bonuspoeng:
    93
    I dag hadde jeg en «interessant» samtale med Tallinn. Jeg ringte for å endre tidspunkt for en reise til Bali som fruen og jeg har planlagt i høstferien 2018. Men siden vi planlegger å anskaffe et nytt firbent familiemedlem til høsten passet turen derfor dårlig.

Turen ble opprinnelig bestilt sommeren 2017 og jeg var derfor spent/usikker på om CT kun hadde gyldighet til 15. jan 2018. Siden det har vært så mye frem og tilbake med bestillingen tidligere var jeg høyst usikker på om jeg kunne endre, men shit la gå, vi prøver.

Er igjennom i løpet av ett minutt på det svenske nummeret kl 9:00 i dag. Fikk feilmelding når jeg prøvde det norske nummeret. Ut i fra aksent på kvinnen i andre enden regner jeg med at Tallin var stedet jeg havnet. Jeg sier at jeg ønsker å endre min eksisterende booking fra september til desember. «No problem» er svaret jeg får. Jeg nevner ikke at jeg er usikker på CT sin gyldighet. Jeg sier at jeg gjerne ønsker å reise med SIN i F og hun finner to ledige dagen etter ønsket avreise. Jeg sier flott, det går fint. Sier at jeg ønsker at returen skal ha samme rute som opprinnelig, dvs via ICN og Asiana i F. Det er NO-GO pga nye regler og jeg sier at det har jeg hørt, men hun finner TG og F så alt i alt superfornøyd. Lander på CDG og må via FRA før vi kommer hjem til OSL, men greit nok.

Så spør hun om det er greit at hun kansellerer det opprinnelige bestillingen (for høsten) og bestiller ny reise? Ja selvsagt. Etter å ha lest side opp og side ned på InsideFlyer vet jeg jo at det er slik de gjør det i Tallinn. Blir satt på hold et par ganger mens ruten beregnes og skatter kalkuleres. I mens jeg venter og hører ventemusikken så piper telefonen min og SAS-appen varsler meg om at opprinnelig rute er kansellert. Topp tenker jeg da går alt helt flott.

Men så når Fru Tallinn kommer tilbake i andre enden skjer det uventede. Hun beklager så mye og forteller at det har skjedd en feil. En av de tidligere reisekonsulentene i Tallinn har gjort en feil og registrert feil dato på min CT som ble benyttet. Hun sier at hun ikke kan gjøre noe videre med den planlagte nye reisen for desember (den mener hun må kanselleres) samtidig som den gamle bookingen også er blitt kansellert. Nå er gode råd dyre tenker jeg. Dette er worst case scenario. Avbestilt tur i F og latt en CT gå ut på dato. Da kremter jeg høyt og sier rolig og behersket til damen at her har det virkelig skjedd en feil. Men feilen er begått av dere (det innrømmet hun jo) så jeg foreslår at du tar en prat med sin supervisor. Hun setter meg raskt på vent og jeg kan glede meg med mere fin musikk. Etter 10-15 min er hun tilbake og smørblid. Hun sier at alt er i orden og turen er booket! Men den kan ikke endres nå. Greit tenker jeg. Så alt ordner seg for snille gutter, eller?

I etterkant har jeg følt på et lite etisk dilemma. Burde jeg først ha opplyst om at jeg er usikker på CT’n sin gyldighet eller er det SAS sitt ansvar? Bør jeg sove godt om natten nå? Jeg tror det skal gå greit. For til Bali skal jeg!

DanH, holmen, Xflipper and 1 other person like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Sov godt du. :)
    Seriøst, så mye uklart og frem og tilbake som det har vært hos Tallinn generelt det siste året, så er det definitivt deres jobb å holde tunga rett i munnen, ikke du.

Cforoe liker dette
  11. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Hva slags nye regler snakker du om her? Er det Asiana F som er NO-GO? Ser på Expertflyer at det ikke finnes et eneste bonussete hos Asiana i 2019 :confused:

12. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    653
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig andre klarer å være mer tydelig på regelen, men ruten DPS-BKK-ICN-Europa er ikke lov pga to stopp i sonen jeg reiser fra. Reisekonsulenten sa at DPS-ICN-Europa er ok, men da det ikke går fly fra DPS til ICN (direkte) med *A så måtte jeg fly DPS-BKK-Europa. Ikke noe galt med Asiana altså, men det er antall stopp i soner som er regelen jeg refererer til.

magnusha liker dette
  13. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Du skrev at reisen din opprinnelig ble bestilt sommeren 2017 for reise i høstferien 2018, det går jo ikke an å bestille så langt frem i tid så du endret vel reisen i etterkant som du var inne på.

Antar at det var CT opptjent i 2016 som opprinnelig ble brukt. Er du sikker på at Tallinn ikke brukte en nyere CT på den nye reisen din? Har jo vært noen eksempler på at de feilaktig har brukt nyeste CT når noen har hatt to CT tilgjengelig fra forskjellige år.

14. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Gjorde en endring på ct reisen min. Oppgraderte et leg fra C til F som gjorde at det ble noen ekstra avgifter. +400 eller noe. Har blitt fakturert ca 2 x4k, men ikke fått tilbake de 2x 3600 jeg allerede hadde betalt. . Før har jeg fått tilbake dette umiddelbart Gått nesten en uke nå. Må jeg ringe Tallinn for å fikse dette?

15. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Nei. Refusjon kan ta flere uker. Ingen poeng i å ringe. De pleier faktisk å opplyse om dette.

16. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Bare lurte siden jeg har fått refusjon umiddelbart de siste gangene. Da venter jeg i spenning

17. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    653
    Bonuspoeng:
    93
    Du har helt rett i at dette virker rart. Jeg utelot en del detaljer i min historie for ikke å gjøre den for lang. Opprinnelig bestilling foretatt sommer 2017 var for mai 2018. Bestilling skjedde nærmest 330 dager før avreise. Så ble det endringer i flytype og dermed forsøk i endringer av reise. Så endret jeg reisen fra mai til september. Så endret jeg igjen fra begynnelsen av september til slutt av september. Og jeg husker at det under en av disse endringene så problematiserte Tallinn over at de ikke kunne velge hvilken av de to CT'ene jeg hadde, de skulle benytte. En gang sa de at jeg kunne velge om jeg ville benytte ny eller gammel CT. En annen gang sa de at de måtte bruke den nyeste CT'n pga "systemet" deres ikke tillot noe annet.
    Så min konklusjon er at det ikke er rart at både jeg og Tallinn surrer med gyldigheten på CT.;)

18. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,776
    Bonuspoeng:
    93
    Dukker det opp på Sas appen/eller Sas innlogging når CT er oppnådd? Min er rett rundt hjørnet, blir uansett ikke noe tur før sommer 2019, men kjekt å kunne glede seg/jobbe mot en best mulig rute. Frøkna vil til Australia/new zealand (skjønt at full utnyttelse av CT er optimalt, noe jeg er helt enig i).

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer at Ct dukker opp raskere i webportalen en som brev i postkassa ja.

Planleggingen av rute kan du jo starte med, i dag ;)

20. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Den blir tilgjengelig i slutten av den måneden du har forfall på den fakturaen hvor du passerte 100k. Har du forfall 1/5 eller 15/5 blir den tilgjengelig ca. 27-28/5.
    Du ser den på sas.no eller i app'en fra den datoen den er tilgjengelig, ja.

Del denne siden