Vær dog litt obs på at Boston ruten legges ned med SAS.. hvertfall i vinterprogrammet. https://finalcall.travel/no/bekraeftet-sas-lukker-boston-ruten-til-vinter/ C
Good! Tenkte det kunne bli litt dårlig stemning om dere swap´et CT mot en flytur som ikke var mulig å gjennomføre C
Synd CT ikke fungerer i SAS *A Award booking siden. Fant en kveld fire billetter til Thailand i juleferien, men fikk ikke reservert de grunnet for lite poeng. Måtte lide meg gjennom natten til jeg fikk ringt Tallinn for å bestille morgenen etter. Heldigvis var setene fremdeles tilgjengelig og jeg fikk utstedt billettene. Kona fornøyd over å få med hele familien til Thailand i juleferien, mens jeg sørger over 2 CT og 180,000 poeng brukt på 4 billetter med TG i Y Men dette var eneste mulighet til å få brukt årets CT (til mitt forsvar) på grunn av altfor mye jobbreising.
45k poeng + 2500 NOK i avgift per person. Dårlig verdi i form av opplevelse, men vi måtte få brukt CT, og tilsvarende flybillett i juleferien ville kostet 12k NOK med TG per pers.
Jobber litt med posisjonering for LH F for tur til Panama/Costa Rica i romjulen. Foreløpig har vi følgende rute: 26/1 SK311 C HAU-OSL 0935-1025 TP769 C OSL-LIS 1300-1605 TP1018 C LIS-MAD 1805-2020 (20t layover i Madrid) 27/1 AV11 C MAD-BOG 1625-2032 (21,5t layover i Bogata) 28/1 CM622 C BOG-PTY 1808-1954 8/1 CM629 C PTY-BOG 1822-2007 AV120 C BOG-LHR 2340-1430 SK810 C LHR-OSL 1730-2040 Jeg har kartlagt status på de ulike LH F-rutene til Nord-Amerika 26-27/12, og har tatt ut rutene med lavere enn F4. Aktuelle avganger er FRA-IAD/BOS/LAX/JFK/MEX/SFO/EWR/ORD og MUC-SFO/MIA den 26/12, og FRA-BOS/IAD/IAH/SFO/ORD/LAX/JFK/EWR og MUC-LAX/MIA/SFO den 27/12, sortert fra F8 til F4. Tilgjengeligheten er desidert størst fra FRA, og alle avganger herfra er mellom 1015 og 1330. Jeg tenker derfor det kan være lurt å posisjonere seg inn med HAU-OSL-FRA kvelden før ønsket avreise, for å ta høyde for mest mulig kosetid i FCT før avgang. ALLER HELST kunne vi tenke oss utreise 26/12 for å få mulighet til å fly Air China First mellom IAH og PTY. Dette er en rute som kun går to ganger i uken (torsdag og søndag), og vi er i så tilfelle avhengige av å få posisjonert oss inn mot avgangen 27/12. Uheldigvis går ikke LH sin avgang mellom FRA og IAH den 26/12, og vi blir derfor avhengige av å få forbindelse i USA mellom ankomstflyplass og IAH for å få til dette. Foreløpig er dette mulig om vi ankommer MEX eller SFO (begge per nå F6). Jeg prøver å utforme en strategi som både gir oss optimale utsikter for å realisere plan A (FRA-MEX/SFO-IAH-PTY), men som samtidig gir oss en mer realistisk plan B (FRA-?-PTY) å falle tilbake på dersom ett av leddene i plan A svikter (LH F FRA-SFO/MEX åpner seg ikke, SFO/MEX-IAH forsvinner, eller CA F IAH-PTY forsvinner (foreløpig fem ledige)). Det beste alternativet jeg foreløpig har funnet for plan B er: 26/12: SK315 HAU-OSL 1525-1615 LH867 OSL-FRA 1850-2100 LX1073 FRA-ZRH 1405-1500 27/12 LX52 ZRH-BOS 1725-2005 343 28/12 CM312 BOS-PTY 0836-1413 Denne fant jeg i går kveld, men våget ikke å spille den inn til agenten som ringte meg i dag om at bookingen var ok. Ønsket bare å få utstedt de sikre billettene. Fordelen med denne er at den a) sikrer mulighet for utreise fra FRA den 27/12, b) sikrer videre reise fra BOS til PTY dersom LH F FRA-BOS åpner seg. Problemet er at jeg aller helst skulle ønske meg en tilsvarende reise med mulighet for utreise fra FRA den 26/12, slik at vi er posisjonerte for FRA-MEX/SFO-IAH-PTY om dette skulle bli mulig. Jeg har lett og lett, men klarer ikke å finne et godt alternativ. Slik jeg ser det er det lureste å ha en plan B booket via BOS eller IAD (per i dag F8 begge to - begge med ok tilgjengelighet direkte til PTY). Er det noen mer erfaringer med om det er realistisk at det åpner seg nye alternativer til BOS/IAD fra f.eks. MUC/FRA/VIE/ZRH? Eventuelt andre innspill til posisjoneringsstrategien? Optimalisering av hjemreisen har jeg ikke begynt å se på enda
Da er vi to Mye kan skje på et halvt år, men tenker det er greit å forberede seg tidligst mulig på best mulig utfall Det var litt dårlig research som kludret til reisealternativet via ZRH. Vi er avhengige av å starte reisen fra HAU, og jeg ser nå at det kun er én flyvning denne dagen: SK 1815-1905. Dette gjør at det er umulig å komme seg videre til både FRA/MUC/ZRH samme kveld, og at vi uansett må posisjonere oss mot morgenflyet fra FRA for å ha mulighet til å ta LH F fra Frankfurt morgenen den 26/12. Jeg heller derfor mot å endre utreisen til: 25/12 SK319 HAU-OSL 1815-1905 26/12 LH865 OSL-FRA 0600-0820 (posisjonert for LH F med avgang 1015-1330) LH1190 FRA-ZRH 1305-1355 LX52 ZRH-BOS 1725-2005 27/12 CM312 BOS-PTY 0836-1413 Kjipt med 12 timers venting over natten på slutten der, men tror kanskje det er verdt det for å kapre billettene HAU-OSL-FRA og være posisjonert for større ting på morgenen 26/12. Hva tenker dere litt mer erfarne? Har da LH F FRA-BOS 1055-1320 som kan legges direkte inn i ruten hvis den åpner seg og det ikke ordner seg med FRA-MEX/IAD-IAH-PTY. Det går faktisk også en direkteflight CM C BOS-PTY 1424-2031 som jeg kan få bytte til på slutten om jeg er veldig heldig. Forresten: Jeg har vært veldig opphengt i å få utreise fra HAU siden vi er her i julen og det alltid bærer med seg en viss risiko med forsinkelser etc på denne tiden av året. Går det an å kjøpe HAU-OSL separat og få den koblet på resten av reisen slik at man sitter med de samme garantiene hvis noe skulle skje? Det gir oss i så tilfelle noe mer fleksibilitet mht ankomst-/avreiseflyplass i andre enden.
Ja, kan fort vise seg kritisk Ok, det var det jeg fryktet. Veldig utfordrende da om jeg skal beholde posisjoneringen via FRA, da det drar opp turen til fem segmenter på utreisen og tvinger meg til å finne en retur med tre segmenter. Mulige strategier er HAU-OSL for penger eller OSL-ZRH direkte (ikke via FRA). Mulig at HAU-OSL utenom er beste strategi for å åpne for posisjonering mot LH F begge veier.
Ja, men er det fullt så er det jo fullt... Og den avgangen er vel eneste muligheten min for å få LH F-avganger 26/12. Married segments er for øvrig det som gjør at jeg også har et alternativ med OSL-ZRH direkte. Egentlig ingenting ledig, men får det som alternativ ved søk på OSL-BOS via ZRH på expertflyer
IAH er ikke et alternativ (ingen avgang 26/12), så satser i så tilfelle på MEX eller SFO med connection MEX/SFO-IAH. Har inntrykk av at det pleier å slippes seter på begge de rutene?
Dersom jeg har 2 CT og ønsker å bestille til 4 pers. Kan jeg gjøre det på samme billett eller må jeg dele dem opp? Ser at det hvertfall ikke er mulig på sas.no. Er det også slik at det kun er den eldste CT som dukker opp der (det vises bare som en med utløp januar neste år, men jeg har også opptjent en i år, så jeg skal ha to).
Ja, har lest det samme. Hadde vært veldig kult med LH F hele veien til MEX, men tipper det kan bli utfordrende når status allerede er nede i F6...
F billetter ryker jo ofte på slutten,kort tid før reisen.. Men det kan jo også være at de to røyk når LH hadde fri flyt av F seter.. Jeg tror jeg ville unngått å legge for mange planer så tidlig som dette.. Veldig mye planlegging for en svært usikker plan dessverre....