SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,797
    Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    For noen dager siden var det snakk om at SAS (Amex?) har endret beregning av poeng ved ulik klasse på tur og retur (f.eks. F bort og C hjem). Da jeg ringe Tallinn og spurte sa de at dette kun gjaldt ved nye bestillinger. Er det noen som har fått tilbake poeng på eksisterende bestilling med ulike klasser hver vei?
     
  2. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Da må hele reien kanselleres og du må håpe at alle award billettene kommer tilbake som tilgjengelige, slik at du får booket de på nytt.
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,797
    Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Takk! Rimelig uaktuelt for meg :)
     
  4. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for innspill!

    Det er nå ca. 10 timer til flyet går og vi er fortsatt ombord denne balja som ikke gjør stort annet enn å sirkle litt rundt utenfor havna.

    Har forsøkt å kontakte SQ uten hell.

    Må innrømme at jeg nå begynner å bli rimelig skeptisk med tanke på om vi skal kunne rekke dette fordi jeg tror rett og slett vi ikke kommer oss i land på flere timer, og når vi først gjør det så blir det nok et sabla kaos å ev. Komme oss til flyplassen.

    Ser at jeg nå kan sjekke inn på flyet gjennom appen. Har det noen hensikt?

    Som en sann bonusjeger er det også en stor sorg i å konstatere at poeng går i dass - eller får jeg tilbake noe kanskje? Siden jeg bare bruker t av en t/r-billett?

    Dersom vi ikke rekker flyet (sannsynlig) og må komme oss hjem med nye billetter og reiseforsikring - må vi da selv booke og legge ut? Eller vil Gjensidige fikse slik for oss?

    Beklager mange uvitende spørsmål her, som kompensasjon Vedlegger jeg et nydelig bilde fra «1. Klasse» her fra bøljan blå.
     

    Attached Files:

    Xflipper liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,973
    Likes mottatt:
    22,848
    Bonuspoeng:
    293
    Håper det ordner seg. Gjensidige benytter seg av et firma som bestiller billetter for dere. Husker ikke hva de heter i farta.
     
    kalleballer liker dette
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    CT må vel trekkes fra samme EB-konto som kortinnehaveren.
     
  7. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    @Xflipper @Are @Gullars @Boleole @Robamu @jtmath @Thberget @Upsaker

    Takk for god hjelp, mental støtte, tips og innspill - det setter jeg pris på!

    Nå sitter jeg faktisk i Loungen DPS - så det ser jaggu ut som jeg rekker dette flyet! Jeg var rimelig stressa en stund der og så for meg at hele returen nå skulle ryke - det hadde vært ergelig.

    Men siden turen nå ikke ryker likevel kan jeg nå se frem til å fullføre min første A* CT og har følgende hjemreise foran meg:
    • DPS - SIN (SQ C)
    • SIN - BKK (SQ C)
    • BKK - MUC (TG F)
    • MUC - FRA(LF C)
    • FRA - OSL (LF C) .

    Både håper og tror at det kan bli en fin avveksling fra en båttur som opprinnelig skulle 5-6 timer, men endte opp med å ta hele 17!

    @Boleole hadde helt rett - havnen var stengt og vi måtte ligge å duppe utenfor i 11 timer før vi kunne gå i land. Fra den ene siden telte jeg hele 14 skip som også lå der ute å ventet på å kunne legge til - så tror det er travelt på Padang Bai utover dagen idag.

    Dersom noen har planer om å dra til eller fra Gili-øyene, legg inn litt ekstra margin dersom hurtigbåtene skulle vise seg og ikke gå som planlagt og du er nødt til å ta ferge med de lokale.

    Å ta lokal ferje kunne nok forøvrig blitt et interessant reisebrev, da det var en tidvis absurd opplevelse å reise med denne båten. Ble blant annet hussla for litt cash av en lokal luring som så sitt snitt å i dra nytte av en noe naiv og godtroende nordmann på tur).

    Sånn da skal ikke jeg forsøke å dra tråden mer vekk fra det den egentlig handler om :) (eller mulig jeg slenger inn et bilde eller to her)

    Igjen: Takk for hjelp!
     
    Travellingalf, Are, SAJblue and 18 others like this.
  8. danconia

    danconia Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Godt å høre at det ordnet seg for dere!
    • DPS - SIN (SQ C)
    • SIN - BKK (SQ C)
    • BKK - MUC (TG F)
    Hvordan fikk du til to "stop overs" i Asia? Prøvde meg på FRA-Dehli-BKK-Phuket, men fikk vite at det ikke lost seg gjøre.

    Spiller geografikunnskapene mine meg et puss?
     
    kalleballer liker dette
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,187
    Likes mottatt:
    114,799
    Bonuspoeng:
    350
    Swiss er topp! Austrian er visst også meget meget bra
     
    Gullars liker dette
  10. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, har bare flydd Austrian Business en gang, men opplevelsen var milevis under Swiss Business. Kan være at crewet vi møtte hos Austrian bare hadde tidenes dårligste dag, men har aldri før opplevd tilsvarende. Har lest masse skryt av maten hos Austrian, men jeg synes ikke den levde opp til forventingene heller. Setene er vel derimot helt like hos Swiss og Austrian.
     
    Gullars liker dette
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemeldinger, begge to.

    Da har jeg lagt inn en justering av turen vår, som opprinnelig gikk «ulovlig» via Bogota med Avianca begge veiene. Ny booking er lagt inn som følger:

    25/12
    SK319 HAU-OSL 1815-1905
    26/12
    LX1211 OSL-ZRH 1320-1545
    LX52 ZRH-BOS 1725-2005 343
    27/12
    CM312 BOS-PTY 0836-1413

    5/1
    AV636 SJO-SAL 1220-1340 (ettermiddag/kveld i San Salvador)
    6/1
    AV582 SAL-IAD 0815-1331
    OS94 IAD-VIE 1800-0840
    OS335 VIE-OSL 1010-1235

    Skatter og avgifter må beregnes før utstedelse og jeg forventer pushback på double open jaw, men bør ellers være lovlig. Kult hvis denne går inn, da vi i så tilfelle er godt posisjonerte for LH F både på utreise (FRA-BOS) og hjemreise (IAD-FRA), og bare trenger å ordne connection mellom PTY og SJO på egenhånd :)

    Byttet fra:
    26/1
    SK311 C HAU-OSL 0935-1025
    TP769 C OSL-LIS 1300-1605
    TP1018 C LIS-MAD 1805-2020 (20t layover i Madrid)
    27/1
    AV11 C MAD-BOG 1625-2032 (21,5t layover i Bogata)
    28/1
    CM622 C BOG-PTY 1808-1954

    8/1
    CM629 C PTY-BOG 1822-2007
    AV120 C BOG-LHR 2340-1430
    SK810 C LHR-OSL 1730-2040

    Kjipt å miste en dag i Bogota. Vurderte å beholde returen med Avianca via Bogota med lang laoyover der, men valgte heller å gå for retur via Nord-Amerika for å unngå krangling hvis det skulle aktualisere seg muligheter med LH F.
     
    Last edited: 26. juli 2018
  12. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    909
    Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Har fløyet både Swiss og Austrian flere ganger i Business, og jeg er av motsatt oppfatning . Begge er bra, men Austrian er mye bedre enn Swiss
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da gleder vi oss til å prøve begge! :) Syntes egentlig setene til Avianca så diggere ut, men gjør det mest av alt for posisjonering for LH F samt litt mer effektiv reise og færre fridager.
     
    furlong liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Så vi kan avslutte med en moral her kanskje?

    1. Stresser man og man rekker det uansett, så har man stresset uten grunn.
    2. Stresser man og man ikke rekker det, så hjalp det ikke å stresse..

    Vennlig hilsen han som egentlig hater slike råd.... :)
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ser i appen at forventningene har slått til, og at første segment HAU-OSL er fjernet fra reisen. Tipper jeg får en telefon i morgen om at double open jaw ikke er tillatt.

    Kjenner jeg har mest lyst til å booke HAU-OSL separat og ta åtte segmenter med start i OSL og slutt i SJO og <24t layover i PTY på utreisen og SAL på hjemreisen, altså:

    26/12
    LX1211 OSL-ZRH 1320-1545
    LX52 ZRH-BOS 1725-2005 343
    27/12
    CM312 BOS-PTY 0836-1413 (21t layover i Panama)
    28/12
    CM795 PTY-SJO 1124-1146

    5/1
    AV636 SJO-SAL 1220-1340 (18,5t layover i San Salvador)
    6/1
    AV582 SAL-IAD 0815-1331
    OS94 IAD-VIE 1800-0840
    OS335 VIE-OSL 1010-1235

    Dette er jo helt innafor og blir nok godkjent.

    Med HAU-OSL bestilt utenom den 25/12, hvordan kommer vi ut mtp. reiseforsikring eller velvillighet fra SAS dersom det skulle skje noe med denne avgangen? Blir litt ekstra bekymret for slikt midt i kaldeste desember...
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    To stopp i avreise-sone er vel greit? Jeg reiste OSL-FRA-PEK-HND-TSA og TPE-PVG-ICN-FRA-OSL uten problem.

    "Skandinavia"-FRA-DEL-BKK-HKT burde gå da du kun har en mellomlanding i transittsone og kun en transittsone. Noen får korrigere meg hvis jeg tar feil her.

    Oppga Tallinn hvilken regel reisen din har brutt? Ellers kan du prøve deg på det berømte "agentrulett"-spillet. :)
     
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke denne ruten er lov lenger. Kun lov med 1 stopp i Asia inkludert transitt sonen. Så FRA-BKK-HKT er ok men ikke innom DEL.
     
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Uffda! Det begrenser jo vår kreativitet betraktelig! :(
     
  19. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Aner ikke ! Kanskje jeg hadde flaks med agent-ruletten?
    Denne bestillingen var gjort helt på tampen av 2017 - så kanskje jeg rakk noe før dette med at 2 stop overs i Asia ikke var lov?
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Var lov i vinter ja. Er jo først i mars i år det ble så vanskelig..
     

Del denne siden