Ja, sitter med min første bestilling og har så langt klart å få både LH og Asiana F til og fra Seoul. Tanken er å komme seg derifra til Honolulu med Asiana direkte den 8. august (2018), men de har sålangt ikke sluppet billetter. 1. Kan jeg regne med at de blir å gjøre det snart? Returbilletter (Honolulu til Seoul) i andre halvdel av august er tilgjengelig allerede. 2. Bruker Aeroplan til å finne billettene og har kun såvidt tatt i bruk Expertflyer. Ser at disse to søkeverktøyene viser litt forskjellige ting. Betyr ledige seter i Expertflyer automatisk at man kan booke en award-billett hos agenten? 3. Hvis jeg med en mellomlanding ender opp på 9 segmenter totalt, har det noe for seg å prøve på dette siden direkte-flight enn så lenge ikke er mulig å oppdrive? 3. Får man tilbake endringsgebyrene man har foretatt på en reise hvis man ender opp med å kansellere reisen i sin helhet? 4. Hvis man ender opp med en litt lengre transit (<24 t) er det uproblematisk å forlate flyplassen å ta inn på hotell? Takk for interessant lesing!
1. Vanskelig å si, sjekk også hvor mye som er ledig av billetter på flyet. 2. Ingen fasit her, stort sett funker expertflyer bra, men ingenting er 100% sikkert utenom det Tallinn finner i sitt system. 3. I den senere tid har dette vist seg å være meget problematisk. Så vanskelig at man i flere tilfeller må starte eller avslutte reisen et annet sted enn planlagt å kjøpe seg en billett for siste flight. 4. Det er helt uproblematisk i de fleste land, men sjekk ang visum-krav i tlifelle. For Sør-Korea er det null problem for norske statsborgere å få visa on arrival uten kostnad.
Jepp, ingen problem. Jeg hadde nesten 23 timer i Seoul og overnattet på hotell i Myeongdong. Man får ingen stempel ved ankomst, men en lapp istedenfor. Tok meg et minutt å komme meg gjennom immigration i påske. Incheon er dog ganske langt fra sentrale områder i Seoul. Beregn gjerne 1,5 til 2 timer en vei.
Jeg har fått stempel hver gang i Korea. Har dog ikke vært under 24 timer, men vet ikke om det gjør noen forskjell...
Hei. På en CT i januar 2019 har jeg OSL–FRA–BKK–SYD og samme tilbake. Kan jeg endre denne til f.eks. OSL–FRA–BKK–SIN–AKL, eller blir det for mange stopp i samme sone?
Forsøk 05400. Tallinn virker helt nazi på slikt om dagene. Jeg har en booking inne på HAU-OSL-LIS-MAD-BOG-PTY-BOG-LHR-OSL som er booket gjennom 05400 (absolutt no-go fra Tallin grunnet stopp i Sør-Amerika). Ringte i dag Tallinn for å få denne endret til OSL-ZRH-BOS-PTY-SJO-SAL-IAD-VIE-OSL, men da var det no-go grunnet to stopp i sluttsone. Ringte 05400 og fikk lagt inn bookingen og håper at det går gjennom hos back-office som beregner skatter. Min hypotese etter å ha snakket med Tallinn i dag er at reglene ved bruk av CT er strengere enn ved bestillinger uten CT. Fordelen med å ringe 05400 er da at godkjenning back-office skjer uten at det er tatt stilling til hvorvidt det er en CT-tur eller ikke. Uten bruk av CT virker det på meg som om to stopp i transittsone etc. er ok. Når kundebehandleren på 05400 da får tilbake turen med beregnede skatter kjenner ikke nødvendigvis vedkommende til at det er strengere regler ved bruk av CT enn ellers, og godkjenner betaling med CT. Kort oppsummert: holder du deg til åtte segmenter med enkel open jaw, godkjenner 05400 reisen til prisen på byen du ender opp i. Bare synsing fra min side basert på litt for mange samtaler med Tallinn og 05400 de siste ukene. Helt sikkert andre med andre erfaringer... Edit: En liten refleksjon om dette skulle stemme. Oppgraderinger i siste liten til f.eks. LH F kan jo da bli utfordrende, ettersom veldig mange bookinger havner i kategorien ulovlig hos Tallinn, og dermed blir urørlige der. Oppgraderinger gjennom 05400 virker jo som en langt tyngre prosess, der beregning av nye skatter/avgifter gjøre back-office og tydeligvis kan ta flere dager...
Jeg har en slik reiserute i mars neste år som er booket hos 05400. Det kan være lurt å ikke nevne "CT" før bookingen er fullført. En på forumet nevnte at han ble avvist flere ganger før en agent ville hjelpe ham. Agenten som hjalp meg kommenterte at hun i utgangspunkt ikke kunne booke CT-reiser. Men siden bookingen allerede var gjort og bekreftet, fikk jeg lov å beholde bookingen.
Jeg vil ikke ta sorgen på forskudd. På min opprinnelige bestilling som ble gjort på en fredag, fikk jeg skatter og avgifter beregnet i løpet av noen timer. Endringer som jeg gjorde på lørdag og søndag ble skatter og avgifter beregnet tre dager senere. Begrunnelsen jeg fikk var at de hadde mye å gjøre (kanskje relatert til diverse kanselleringer og ombookinger?) og reisen min finner sted først i mars neste år, at de med vilje nedprioriterte bookingen min. Så jeg tror de som beregner skatter og avgifter for bookinger gjort av 05400 kan prioritere bookinger som haster.
Våknet i dag med alarm fra expertflyer om at det er lagt ut bonusbilletter på drømmeflighten min. Stor jubel inntil jeg husker at det er LØRDAG. Altså Tallin ikke tilgjengelig. Har også fått med meg her inne at man kan ringe 05400, men at det er et risikoprosjekt å gjøre mer enn 24(?) timer før Tallin åpner igjen og får beregnet avgifter fordi man risikerer kluss med billettene og i verste fall at de blir kansellert. Dagens spørsmål: hva i hel... gjør jeg nå?
Jeg ville muligens ringt nå. Ifg. Star Alliance bookeren er billetter på hold i 48 timer, så det rekker fra nå til Tallinn åpner
Jeg ville muligens ringt nå. Ifg. Star Alliance bookeren er billetter på hold i 48 timer, så det rekker fra nå til Tallinn åpner
Personlig vil jeg ikke nøle med å ta kontakt med 05400 med en gang. Det er forskjell på "reservasjon" og "booking". Reservasjon blir borte etter 48 timer hvis ingen gjør noe med den. 05400 reserverer og booker samtidig. Så lenge en avgang har status "confirmed", blir den ikke borte selv det hat gått tre fire dager før skatter og avgifter blir beregnet. Denne info fikk jeg av 05400. Ta gjerne en titt på innlegget mitt her om booking på 05400 i en helg og oppdateringer på side 41 hvis du vil vite hva jeg gikk gjennom. https://insideflyer.no/forums/threa...er-av-ct-eller-vanlig-poengreise.9284/page-40
Takker for innspill (hva skulle jeg gjort uten guruene på IF). Jeg ringte 05400 og det ser ut til at det ordnet seg. Da er FRA - SIN i LH F i boks 1. august
Oi, så kort tid til avreise! Informer oss gjerne hvor lang tid det tar å beregne skatter og avgifter i ditt tilfelle.
Men vil ikke de gamle avgangene forsvinne når man legger inn en erstatning? Altså at det blir en periode der man er uten fullstendig bekreftede avganger?
Hmm, er ikke helt sikker. Den situasjonen du beskriver ligner mer på en kansellering og ny booking slik jeg oppfatter. Om man endrer, beholder man den eksisterende bookingen helt til man får confirmed på den nye? Kanskje noen guruer her vet litt mer om denne prosessen? Hvis du tenker på beregning av skatter og avgifter, har jeg fått inntrykk av at sen beregning ikke vil skape problem for en reise som er booket og bekreftet.