SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på hva du mente med redusert funksjonalitet med CT. Utdyp gjerne.

SQ sine F-awardseter må man ringe 05400 eller Tallinn for å vite mer om. Pr. i dag er de begrenset til noen få strekninger. SQ C- og TG F- og C-awardseter kan man overvåke gjennom EF.

andersj liker dette
  2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel noen ytterligere nyanser tilknyttet dette. Jeg har forstått at også noen SQ C-seter ikke kan søkes opp på expertflyer. I Amerika er det flere tilgjengelige seter med CM C som vises på SAS Award enn expertflyer. Tilgjengeligheten hos SAS har i disse tilfellene vist seg å stemme :) Er helt sikkert flere nyanser også, men i det store og hele har expertflyer vært til stor hjelp for meg :)

andersj liker dette
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner. Det er dog ikke relatert til CT generelt, men heller hvordan enkelte *A-flyselskaper slipper sine awardseter til oss med Eurobonus?

Gullars liker dette
  4. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    695
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Er helt ny her og har et spørsmål til første innlegg i denne tråden som det står følgende:

Q: Kan jeg ha avreise før utløp av CT, men hjemreise etter den er gått ut?
    A: Nei. Både tur og retur må gjennomføres i CT'ens gyldighetsperiode.

Jeg har en CT som går ut i januar 2019. Tok kontakt med SAS (chat) i går og spurte om jeg kunne bestille i før den går ut og gjennomføre reisen etter at den var gått ut. Ingen problem fikk jeg til svar.

Usikker på om jeg tok en skjermdump av denne samtalen, skal sjekke dette senere i kveld..

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,844
    Bonuspoeng:
    293
    Reisen må bestilles i CTens gyldighetsperiode, men kan være når som helst etter det så lenge det finnes billetter. Du kan ikke endre reisen etter CTens utløp.

Skarven liker dette
  6. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan vel endre den fram til 15. januar året etter?

7. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Det er CT sitt utløp det :)
    Feks. opptjent CT i 2017 blir siste bestilling/endringsdato 15. Jan 2019

Upsaker and DanH like this.
  8. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,220
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en CT-booking våren 2019 med ANA F LHR-HND og SQ F tilbake SIN-CPH. Veldig fornøyd med det.

Det innebærer at jeg må komme meg til London. Har pt OSL-SVG-LHR i SAS plus.

SAS nettsider viser ledige award billetter direkte OSL-LHR i plus. Tilsvarende viser SAS eurobonus (den nye løsningen) ledige billetter med LH C via Frankfurt. Når Tallinn går ut av CT-bookingen min, og søker separat billett så finner de også billettene.

Når de er inne i CT-bookingen og skal søke så finner de imidlertid bare SAS go OSL-LHR, og på FRA-LHR bare LH økonomi. Dette er ifølge Tallinn noe som skjer. Jeg har snakket med flere i Tallinn og også med 05400. Jeg har lest om married segments, altså at noen tilknytningsflighter kun har ledige billetter sammen med en annen strekning. Her synes det som at det er lagt inn begrensninger på at Tallinn ikke får tilgang til flighter for å koble til CT-booking, selv om det er Eurobonus tilgjenglighet på flightene dersom de bookes separat?

9. CalmKaren

CalmKaren Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har et spørsmål vdr flere stopp i Sør-Øst Asia med CT. Har forstått det slik at man skal bruke ”den mest naturlige reisevei” og at 2 stopp i en transitsone ikke er lov.

Jeg har p.t. CT VTE-BKK-OSL i December (TG C).
    Hvis noe åpner seg hos SQ har jeg veldig lyst til å endre til VTE-BKK-SIN-XXX-OSL.

Jeg spør ekspertene her før jeg evt. ringer Tallinn i fall man må prøve litt agentrulett eller om det er større sjanse ved å ringe 05400.

Blir det blankt nei til denne nye routing eller er det verdt å overvåke/søke etter ledige SQ seter for så å prøve seg hos Tallinn eller 05400?

Takk.

10. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    De kommer til å si nei til Bkk-Sin

11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    05400 viser seg å være mindre streng nå. Et alternativ er jo reise med tog og buss fra Vientiane til Bangkok og fly til Singapore. ;-)

12. CalmKaren

CalmKaren Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for raske svar! Vi har en god del bagasje med oss så tog/buss blir litt strevsomt - med kun lett bagasje hadde det jo vært en strålende idé. :) Jeg har vurdert å bekoste VTE-BKK selv men min reisefølge er ikke så keen på å bruke enda flere kr. på turen hjem "kun" (!) for å fly med SQ.

Siden det nevnes at 05400 er en mulighet har jeg ett spørsmål til:
    Mener å ha lest ett sted at KVS ikke viser award setene med SQ som er tilgjengelige for SK Eurobonus medlemmer (C og F). Hvordan er det med EF? Ville vært greit å kunne bruke alerts her.

13. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Se side 253. Dette ble diskutert igår.

14. CalmKaren

CalmKaren Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Beklager, jeg var ikke 100% oppdatert på alle postene her.

Da forstår jeg det slik at Expertflyer viser noen men ikke alle SQ seter som er tilgjengelige.
    F.eks. finner jeg 2 SQ C seter SIN-LHR 17DEC på sas star alliance search mens hos Expertflyer dukker ingen opp.
    Takk for hjelpen!

15. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    United og Expertflyer viser vel stort sett kun 330, nokre 777-200 og nokre 350. Du kan vera heldig å finne nokre andre vairiantar. Og alt dette er kun internt i asia.

Den nye søkemoglegheita til SAS er faktisk heilt topp til dette! Venter berre på Trumf-kampanje!

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Vill tippe dette ikke kommer etter endringen til trumf. Men vet ikke noe, er bare synsing

17. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel meir eit snakk om at det hadde vore kjekt å fått vaskemiddel eller toalettpapir kampanje hos trumf, slik at me kan få guffa opp litt fleire poeng!

jgroneng, TravelManBiz and Xflipper like this.
  18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Korleis er erfaringane her med 05400 sine egenskapar med og finne reiser? Har lyst på SQ F, men dette lar seg jo ikkje søke.

Har funne «ulovleg rute» med Asiana F, eine vegen p.g.a 2stopp. Og syns det hadde vore moro og prøvd Asiana F.

Så her er det ein grunn for og velge 05400.

Men syns det virkar som dei er meir dyktige i Tallin?
    Ein kan jo leve med SQ F begge vegar også.
    Og då kan ein jo ringe Tallin.

Og kva viss Tallin ikkje kan finne rute utan 2stopp i Asia. Då må dei jo godta dette som «Most reasonable route» ?

19. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo ringe Tallinn for hjelp til å søke opp segmenter og ta bookingen gjennom 05400?

05400 er for øvrig hakket mer nervepirrende enn Tallinn. Ble oppringt for 3t om at routingen OSL-ZRH-BOS-PTY-SJO-SAL-IAD-VIE-OSL var godkjent og skatter beregnet. Gammel booking via BOG er kansellert og poeng/CT for ny booking er trukket, men jeg har enda ikke fått utstedt ny booking. Står altså for øyeblikket bookingløs, men tipper det ordner seg :)

snus_mumrikken liker dette
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ein god ide, finn dei god ruting så er det forsåvidt greit også. Viss ikkje så får ein bare sei at ein vil ringe tilbake seinare.

Satse på at det ordnar seg for deg då ja Det gjere nok det, men skjønnar då med andre ord at det kan vere litt nervepirrande spesielt på ein slik booking der det ikkje er så lett og finne seter....
    Kryssar fingrane for at bookinga di straks ligg inne i appen

Del denne siden