SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,220
    Bonuspoeng:
    183
    Prøver meg igjen!

Ingen som har opplevd at bonusseter er tilgjengelig for Eurobonus for separate bookinger, men ikke for inkludering i CT-bookinger? Eller vet hvorfor dette skjer?

Jeg har rute OSL-SVG-LHR-HND-MNL-SIN-CPH-OSL, så ingen ting i veien med ruten (og Talling sier heller ikke noe om det). Å bytte OSL-SVG-LHR til OSL-LHR, skal jo uansett ikke være i strid med noen regler.

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Har kommet et par kommentarer om dette her inne. Ukjent hva det kommer av, har vært borti at det har vært vanskelig å finne enkelte flights, men de har klart det til slutt for min del. Typisk problem har vært SK+WF i samme booking.
    Sist ble jeg satt på hold i sikkert 20 minutter før det ble løst..

Flymunda liker dette
  3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Då var Tallin lite behjelpelege i dag, fant ingeting i Singapore First. Samt klagde på og var krass med 2stopp i Asia. For alternativ med Asiana.

Ringte så 05400,
    Fant rute OSL-FRA-ICN-(22t)-SIN-(24t+)-BWN
    (Asiana F)

DPS-SIN-CPH-OSL
    (SQ F)

Ho kunne bekrefte at bilettane var «Confirmed»
    Men skulle ringe tilbake med skattar og avgifter.
    Spent på om 24t + connection i SIN går gjennom.... Det var ikkje ledig med mindre enn 24t connection.

DanH, Xflipper and Gullars like this.
  4. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Forskjellig tilgjengelighet på ulike routinger hos SAS kommer av at de har et O&D (origin & destination) RM-system. F.eks. kan det være bonusseter ledig på OSL-CPH når man søker på OSL-EWR/BOS/NRT/PVG osv, men ikke ledig point to point OSL-CPH. SAS har ikke married segments som f.eks. LH og LX har, men prinsippet er noe av det samme.

Når det søkes på en ny strekning med eksisterende booking oppe, så vises tilgjengeligheten ut fra hele O&D. Det er ikke uvanlig med mindre tilgjengelighet når det er tilslutning til partnere.

Insomnia4u, Gullars and Flymunda like this.
  5. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,220
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for god forklaring!

Kanskje vanskelig å si noe generelt om, men er det noe som tilsier at det vil bli sluppet flere seter for tilslutning til partnere når det nærmer seg? Skal på tur i mai 2019. I øyeblikket er det flere seter ledig i SAS plus for de som vil booke direkte OSL-LHR. Regner jo imidlertid med at London er populært i mai for de som bare vil en tur dit.

6. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk booket seter på de fleste flightene mine i dag. Forsøkte først classic.sas.no, men det fungerte bare delvis. Fikk 05400 til å hjelpe meg med resten, og de fikk ordnet det aller meste :)

Eneste jeg står igjen med er LX C ZRH-BOS i 343. Ønsker bulkhead i midtkabinen, men ifølge Swiss-sidene og 05400 er disse reservert for HON etc. Noen som vet om disse eventuelt kan åpne seg når det nærmer seg og når dette eventuelt kan forventes?

7. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg rekker å bruke SAS amex plat. kortet mitt innen 1 desember for 100 000kr, som betyr at det blir CT for meg neste år. Jeg har lest at når man reiser alene så reiser man med 50% av poeng.

Jeg vurderer sterkt å ta en tur til LAX i Sas business, men ser at det er forskjell mellom "beste pris" kategori (100 000 poeng, dvs 50 000 poeng med CT) og best tilgjengelighet ( fra 275 000 poeng, dvs fra 137 500 poeng).

Jeg er ny i dette, så det betyr at det kan bli vanskelig for meg å finne billetter i kategorien "beste pris"?

8. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

Det er flere forskjeller på best pris og best tilgjengelighet. Først og fremst er både tilgjengeligheten og prisen høyere. Du opptjener også poeng på best tilgjengelighet. Uansett, det er best pris som er relevant for deg.

Jeg, med flere, ville nok ikke brukt CT på SAS Business, men det kan du selvsagt helt fint gjøre om du ønsker.
    Grunnen til dette er i hovedsak:
    - Du oppnår tilnærmet lik og ubegrenset antall ganger rabatt med SAS Mastercard Premium om du har opptjent tilstrekkelig poeng ila et år.
    - Med SAS Amex Platinum har du hele verden for dine føtter, og kan bruke alle Star Alliance sine partnere. Sånn sett kan du få mange flere flyturer, og reise helt til New Zealand om du skulle ønske det. Du har også mulighet for å reise i første klasse.

DanH and zerocool like this.
  9. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28

Takk for svar!

Men jeg regner med at "beste pris" er vanskeligere å få enn "best tilgjengelighet"?

New Zealand hadde vært utrolig gøy, men innen 01.01.19 har jeg sikkert 100 000 eurobonus poeng. Er dette nok for C billett? Å fly F hadde vært moro det også men det kreves sikkert mange poeng?

10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan være lurt å sette av noen kvelder og lese gjennom de mest populære tråder. Mange spørsmål som nykomminger lurer på sannsynligvis allerede er besvart og dokumentert. :)

veeegard and TravelManBiz like this.
  11. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer, i tillegg er det veldig utfordrende å finne bonuspoengbilletter i C med SAS.

Du finner lett de ulike prisene her:
    https://www.flysas.com/us-en/eurobonus/point-tables/

100t poeng med CT holder til alt utenom Pacific (eksempelvis New Zealand) i første klasse.

Forøvrig finner du mye info om du leter, googler, og leser litt selv :)

12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatering på denne:
    Som sagt då eg ringte Tallinn i dag så var det lite hyggegleg personell og møte. 2stopp i Asia var kontant nei. Sjølv om dei ikkje kunne finne alternative ruter sjølv. Spurte så om returen frå Bali men nei der kunne dei heller ikkje finne noke. Fekk beskjed om og prøve igjen om 14dagar, men at eg ikkje burde vente lenger.

Ok, la gå.

Prøvde så 05400, fekk svar ganske kjapt. Traff på ei hyggeleg svensk dame.
    Me fant ruta over sammen, tydeleg at dei treng litt guiding på 05400. Men veldig hyggeleg service.

Ho ringte så tilbake etter nokre timar, og sa som eg frykta at den connection i SIN ikkje var OK.
    Det var ingen connection og finne innan 24t.
    Så blei enige om og booke til SIN så kan eg overvåke med EF.

Reisa ligg no inne i SAS appen utan bilettnummer, men status er «Confirmed» og på SQ sine sider.

Ho skulle ringe tilbake med skattar og avgifter.

Konklusjon: 2stopp i Asia OK hos 05400, 24t + connection ikkje OK.

Gullars liker dette
  13. zerocool

zerocool Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Helt enig med deg men det er litt tiltak å gå gjennom 255 sider :D

14. Oddvar

Oddvar Medlem

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43

Jeg møter samme surmulingen når jeg prøver å komme meg til DPS med lik rute du har til BWN.
    Forferdelig irriterende å ikke få booke ruter som er det eneste tilgjengelige på valgt dato og innenfor publiserte regler.

Jeg har bare prøvd å ringe sas 05400 i helg og fikk blankt nei når jeg nevnte CT bilett.

Hva er trikset når man ringer sas? Ikke nevne CT før man har brukt mye av tiden deres på å legge opp ruten?

snus_mumrikken liker dette
  15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er heilt enig, difor prøva eg 05400.
    Reglane seier vel «Most reasonable route» ?

Eg ringte 05400 ca kl 10 i dag, spurte bare om dei kunne søke og sjå om dei fant bonusreise til meg. Etter me hadde funne ruta så sa eg at eg ville bruke min CT. Det var ingen problem og ho informerte då at det vart 190k poeng.

Prøv og ring dagtid, kanskje helst formiddag og sjå?

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Litt innsats må man yte selv..

:)

Chrisbgg liker dette
  17. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Bedre lesestoff finner du ikke på en stund. ;-) Jeg var i alle fall veldig motivert til å lese en god del tråder da jeg selv var newbie i fjor. ;-)

Kalsnes liker dette
  18. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ringte 05400 i dag for å bruke ct på en tidligere booking. Det endte med at jeg endret utreise to ganger, første gang når jeg ringte, andre gang når agent ringte tilbake for å bekrefte skatter og avgifter. Per nå har jeg tre utreiser og en retur bekreftet på classic sas. Regner med de to jeg ikke benytter fjernes når skatter og avgifter er ferdig beregnet. Men agenten var veldig løsningsorientert, satt meg dog på vent et par ganger for å spørre om han kunne legge til ct på gammel booking og om open jaw. Alt ble godtatt.

19. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ut å fly Austrian, OS, i Biz, og lurer på kva seter eg skal velge. Er med premium eco i 777-200. Spørsmålet er om bulkhead rad 8 er noko å satse på? Er ledig no

20. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Tallinn godtar ikke 2 stopp i Asia uansett hvor most reasonable ruten ser ut.

snus_mumrikken liker dette

Del denne siden