Ok, takk for svar! Har muligens tenkt å prøve på hjemreise fra Singapore via USA, og da kan jo dette fort bli relevant.
Jeg satt i går kveld og lekte meg med diverse søk, og kom da over noe som jeg ikke helt skjønner men som sikkert dreier seg om en variant av married segments eller noe. På en gitt dato finner jeg ikke tilgjengelighet på ZRH-JFK eller OSL-JFK, men det er tilgjengelighet hvis jeg søker VIE-ZRH-JFK eller BUD-ZRH-JFK. Er det mulig å få booket en slik flight om agenten først legger inn VIE-ZRH-JFK og deretter bytter VIE-ZRH med OSL-ZRH?
Tror dette er vanskelig å få til. Dette fordi det "egentlig" ligger VIE-JFK og ikke VIE-ZRH+ZRH-JFK.. Jeg forsøkte på et tidspunkt å bytte GUM-HKG til I fra X , det var ikke mulig ettersom jeg hadde PNI-GUM-HKG som married segment og når det ikke var noe ledig PNI-GUM var det no-go. Forsøkte mer enn en gang....
Jeg ringte. Hadde først sondert litt på united.com og EF. Vi hadde ingen datoer å forholde oss til, utenom at vi ville til Australia og New Zealand. Helst iløpet av november/desember. Fant først OSL-CPH-SIN-AKL. Retur SYD-BKK-MUC-OSL. Var rimelig fornøyd med denne. Da LH åpnet slusene, kunne jeg ikke sitte stille i båten. Byttet derfor ut med OSL-FRA-HND-SIN-AKL på veien nedover. Fant greit med ledighet da jeg booket turen vår i april.
Neida, er fornøyd med ruten. Eneste minuset er ana x mellom HND-SIN. Har vel landa på at jeg skal overleve de 7 timene i øko med 2 stopp i asia..
Driv å planlegge ferietur i november, har ein CT tilgjengelig som eg tenkte å bruke, utreisa mi er ifrå wien. Så lese eg på første sida i tråden her at det ikkje er mulig å bruke CT med utreise fra andre land enn scandinavia? gjeld denne regelen endå?
Får man booket CT med utreise fra USA, feks? Sitter med billetter til MSY, men cruiset vi egentlig skulle på har falt i fisk. Vurderer å booke en bonustur fra MIA eller MSY, hvis det er mulig? Ellers blir det roadtrip i stedet.
Jeg hadde en double open jaw reise med London som siste stop nå Juni, booket i Januar ish gjennom Tallin. Dette kan se ut til å være strammet inn på? Forrige uke fikk jeg No-go med to stopp i Asia hos Tallin og gikk videre til Sas 05400 Sas ga meg lov til to stopp i Asia på tur og retur, men vi klarte ikke å få meg hjem fra FRA til OSL uten to stopp i Europa hvilket medfører 9 legs (10 om vi tar med teknisk mellomlanding i TPE mellom ICN og Bkk). Mine bekymringer rundt 9 legs kunne jeg bare glemme fordi han ikke kunne tillate at reisen stoppet annet sted en utreise flyplass. For å Toppe det hele er jeg bare trukket 140k for reisen med F begge veier, men lykken står meg ikke bi. Nå nekter kona å bli med til Bali, så hele reisen må beskjæres og jeg regner med jeg blir trukket full poengsum ved ombooking
Uten det helt store empiriske grunnlaget å vise til er min erfaring at double open jaw er en av de få reglene 05400s support håndhever ganske bombastisk. Min hypotese er at det er fordi double open jaw aldri er lov med bonusbilletter - uavhengig av CT. Har oppfattet at slikt som to stopp i transittsone er en CT-regel som følgelig ikke slås ned på av 05400s support siden de når de beregner skatter og avgifter ikke er klar over at det skal benyttes CT.
Det er ikke riktig. To stopp i transittsone er eurobonus sin regel. Har alltid vært slik,men flere stopp i ankomstsone hat vært ok tidligere. Open-jaw har vært lov med eurobonus, amex har begrenset dette I Norge (Ikke I Sverige..) men har heldigvis gått vekk fra dette igjen.
Du har helt sikkert rett. Men da jeg snakket med Tallinn (etter booking gjennom 05400) var vedkommende klar på at regler for CT-booking ble håndtert ekstra strengt og vi diskuterte da spesifikt to stopp i transittsone som min booking hadde.
Det nye slik jeg forstår det er at Tallin ikke forholder seg til Asia som to ulike soner lenger. Begrepet om en sone som transit- og en som ankomst-sone er visket bort. Det fjerner muligheten for "unødvendige" stop-overs for å prøve nye fly/selskaper/lounger osv. men, men også muligheten til å komme seg til DPS via ICN feks. Jeg mener de burde gå tilbake til gamle regler, men heller håndheve most reasonable route innenfor betalt klasse strengere.
Mine 2 cent er at dette kommer til og endres etter nyttår hvis vi får samme system som svenskene ref: amex overtar alt selv. Da får vi 150K og 300K som kvalifiserende grenser og samme regler for booking.