SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. prebb

prebb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Booket akkurat en CT med ANA (FRA-HND) i F. Trengte ruting til FRA fra BGO. Ble tilbudt ruting via CPH i X. Jeg spurte om det var noen andre ruter med tilgjengelighet i SAS plus ev andre selskap (LH). Det var ledige plasser i SAS plus, det var bare ikke lov å kombinere med ANA ut fra FRA (forsåvidt ikke hjem igjen heller, med da via LHR.

Er dette noe nytt, noe kjent, eller var jeg bare uheldig med kundebehandler?

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,385
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri hørt om.

Ble tilbudt SAS Plus til OSL fra LHR med ankomst ANA F, men valgte Brussels Airlines.

Denne ble riktig nok booket for 4-5 mnd siden.

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Høres ut som svada - eller at noen ikke har peil..

SAS Plus kan man få, men det bookes som business.
    Premium økonomi får man ikke booket med andre selskap.

prebb liker dette
  4. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Eg klarer å finne OSL-VIE-PEK-LAX(CA) (og har frå før OSL-VIE-LAX-VIE-OSL(OS)) på sas sine Star Alliancebooking sider. Dette bør då gå ann å ringe inn til SAS(Ikkje tallin) og få endra på CT-en(eg veit i utgangspunktet ikkje, men eg veit ikkje betre og kjærringa maser om at det hadde jo vore gøy å fly jorda rundt då...)?
    Og blir det då litt i overkant å endre det samstundes via SIN(SQ-C) så eg har dei på tråden og eg har funnet dette tilgjengelig på SAS.no

5. prebb

prebb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Så jeg bør ringe igjen og spørre om de kan endre klassen til business på alle leg-ene til og fra BGO i Europa? Hørtes ut som jeg snakket med en svensk mann, men han snakket konsekvent engelsk til meg selv om han glapp opp og hadde noen svenske gloser innimellom (til tross for at jeg sa noe på norsk).

6. Oddvar

Oddvar Medlem

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan jo verifisere at agenten sjekker klasse I, det tilsvarer award business class (SK plus, LH business osv)
    Men gode sjanser for at en ny agent ikke finner samme problemstillingen, iom. at det er ukjent for de fleste av oss her inne

7. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Svensker forstår jo ikke norsk..
    Har flere ganger vært fristet til å slå over til engelsk fordi de åpenbart ikke forstår hva jeg sier.. :D

Og er bare å ringe på nytt så løser det seg nok med "business" hos SAS også.. Gitt at det er seter da vel og merke.

8. prebb

prebb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ringte igjen og forklarte situasjonen til en ny kundebehandler. Han kunne forklare bedre hva greien var. Det var ledige billetter i klasse I, bare ikke på akkurat den flighten jeg hadde valgt. Så han flyttet meg til en flight litt tidligere på dagen (da med LH) som gjorde at jeg fikk 4,5t layover i stedet for 1. Passet meg utmerket siden jeg har tenkt å prøve å få billett i LH F som går 2 timer tidligere enn ANA. Da passer det også godt å ankomme FRA i LH, slik at jeg blir hentet i gaten.

Hjem igjen foreslo kundebehandleren å fly via FRA i stedet for LHR. Blir en dag ekstra, men da får jeg en langt gunstigere flight hjem, og ankommer kun 16 timer senere frem. Da var det bedre tilgjengelighet i klasse I.

Det lønner seg tydeligvis å spørre her, og ha litt flaks med hvilken kundebehandler man får.

DanH, RoadKing, Gullars and 1 other person like this.
  9. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som ei topp rute, men hadde du ANA-F?
    Du får ta i bruk eit av dei nye orda du lærer her: CT-Agentrullett
    Andre ord eg har lært er CT, Viatrumf, MR, First class terminal(kven ante eigentleg at dette eksisterte) også videre

10. bzzlink

bzzlink Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei har akkurat opptjent min første CT.
    Når trekkes EB poengene? Ved bestilling, eller når man reiser?

Jeg ligger på 91000 poeng nå, må ha ca. 110000 for reisen jeg har lyst på, men lurer på om jeg kan bestille reisen på forskudd, vet jo at jeg når poengsummen før avreise

11. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ved bestilling

12. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Du blir ikke hentet i gaten når du ankommer med Lufthansa F.

Jeg ville nok ikke byttet ANA F mot LH F..
    I alle fall ikke på hjemreise. Utreise er vel greit nok.
    Mye lettere å finne LH F enn ANA F.

13. prebb

prebb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3

Har ANA F både bort og tilbake. Da jeg ankom FRA sist jeg fløy østover (med LH fra Oslo) ble de som skulle videre i F hentet i gate. Det var dette jeg mente, ikke at jeg ble hentet når jeg kom tilbake. De henter vel meg ikke om jeg ankommer med SAS (og skal videre med LH F)?

Har fløyet ANA F, og LH F, tidligere. Har egentlig mest lyst på LH F fordi flighten passer litt bedre og da får jeg tatt en tur (til) innom F-terminalen.

14. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Nope..
    Har dog ikke hørt at man blir møtt i gate, kun ved fjernparkering..

15. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Men hvordan vet folkene som bestiller reisen for deg at du har nok poeng når reisen blir gjennomført?

Må dessverre ha nok poeng på kontoen når du bestiller, gitt.

16. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bare med kredittkort man kan gjennomføre (bestille:rolleyes:) først, før man har nok penger (poeng:D) og kan betale tilbake

Xflipper liker dette
  17. bzzlink

bzzlink Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takker for svar. Er jo i mange sammenhenger man kan booke, og betale senere :)

18. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Booket OSL-FRA-DFW i F med LH i april neste år da det for noen måneder siden var mulig å booke LH F frem i tid (CT ble brukt). Nå ser jeg at FRA-DFW plutselig er kansellert i app’en. Ikke fått noen beskjed verken fra SAS eller LH. Tipper LH har droppet F til DFW (men har ikke blitt flyttet til C).

Er det noen som har tips til strategi? Hvem bør ringes? Vil LH gjøre noe? Er det noe håp?

Vi kan gjerne fly til IAH i stedet på noenlunde samme datoer, så lenge det blir F. Den F-ruta er visst i behold. Men gidder ikke C til DFW.

Triste greier.

19. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Forskjellig tilgjengelighet skyldes O&D revenue management som flere flyselskaper har implementert med årene. SAS og Swiss var veldig tidlig ute og ledende på dette, de hadde hver sin guru innen fagfeltet i RM utviklingsavdelingen. Jeg skrev noe om dette i en tidligere post.

Du kan ikke booke en O&D og kansellere/endre deler av routingen som du spør om er mulig. Flyselskapene har systemer for å fange opp agent abuse.

Gullars liker dette
  20. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Noen med erfaring her at det har åpnet seg en ekstra plass på 1 kl med SQ,vi er 2 men pr idag så er det bare 1 ledig? Gjelder Sin-Akl mars-19

Del denne siden