Er det heilt ok og ringe 05400 på kveldinga(kl 21) for å endre bonusbilletter/CT med star alliance, eller er det bedre i litt meir kristlige tider?
Det er sikkert greit å ringe når som helst. Jeg har ringt både tidlig i en ukedag, ved åpningstid på en søndag. Virker som 05400 blir strengere på booking av CT-reiser nå, men usikker på om de er like strenge på endring av CT-reiser.
Då har eg lært noko nytt frå Tallinn(og Kristina meiner eg, lærte også noko nytt, då ho verka litt fersk!) Eg har også hatt nokre nervepinande minutt! Eg snappa opp 4 billetter med OS til LAX med avreise i slutten av juni og retur i midten av juli, men eg måtte booke med bonuspoeng og ein CT, då fruen sin ikkje var tjent opp når billettene dukka opp. Og no etter litt om og men så dukka CT-en opp, og eg tenkte eg skulle få endra dette. Tallinn sa at dei kunne endre dette for meg, men berre om eg hadde ein CT som var gyldig på bestillingstidspunktet, bestillinga var gjort i august og CT var frå september, og dermed fungerte ikkje det. Løysinga var å avbestille billettene og håpe at dei dukka opp, og det gjorde dei delvis etter 3 minutt, men Tallinn-dama klarte ikkje å finne returen, men eg er ikkje tapt bak eit united eller no sas søk, og eg fann billettene mens me prata. Så lærdommen er, som ikkje eg viste(og eg er ikkje bonusekspert endrå), er at du kan endre kvar poengene blir trekt frå på ei ordinær poengbestilling og legge til CT seinare, så lenge den var aktiv på bestillingstidspunkt. Eg veit ikkje om det er nyttigt, men det kan vera kjekt for nokon som skal kjøpe eller som får fatt på ein CT. Og no er dermed alt i boks, også får me sjå om det dukkar opp nokre snasne andre flighter som må prøvast
Vi sliter i vår husholdning med et lite luksusproblem, ettersom vi har intet mindre enn 3 x CT (1 opptjent med Amex Classic, 1 med Premium, 1 med Platinum) som skal blåses innen utgangen av neste år. Det eneste stedet vi var sikre på at vi ville reise, var Madeira, og da det plutselig var tilgjengelighet dit med SAS tilbake i juni, så jeg mitt snitt til å bruke min egen (Platinum) CT. Vi kom imidlertid frem til at dette egentlig er litt dårlig butikk, ettersom poden begynner å bli stor nok til å tåle en IC og kombinasjonen av en Platinum-CT og 350K poeng nok kan brukes klokere. Derfor tenkte vi som så at det er best (naturligvis) å bruke Amex Classic-CT'en på dette (SAS innen Europa). Men det er her jeg vrir meg i stolen. Det er lett å tenke at jeg simpelthen kansellerer Platinum CT-billetten til Madeira, og deretter booker på ny med Classic CT'en, men ved kansellering er det jo overhodet ingen garanti for at bonusbillettene slippes igjen. Spørsmålet er dermed (og jeg prøver det ut på denne kompetente forsamling før jeg ringer CT-telefonen, hvor det er helt bingo hva man møter): Går det an å simpelthen bare ringe CT-telefonen og si at vi ønsker å bruke en annen CT på en allerede booket reise enn den CT'en reisen opprinnelig ble booket med? Eller nødes da agenten til å gjøre samme operasjon som man potensielt kunne ha gjort manuelt selv, altså kansellere og booke på ny, med all den risiko det innebærer?
Jeg tror svaret avhenger av hvilken agent du møter. På 05400 traff jeg en hyggelig fyr som flyttet Costa Rica-bookingen min i sin helhet over til en kompis sin EB-konto. Jeg fikk refundert poeng og CT og han ble belastet tilsvarende. Gjorde at jeg kunne starte Australia-planlegging fra egen konto. Å flytte til en annen CT er sikkert en vel så enkel øvelse. Altså ingen grunn til å legge inn bookingen på nytt, og du får det til med litt velvilje hos den du snakker med.
Jeg forsøkte å bestille en CT på 05400, men de sier at det ikke lenger er mulighet for det. Må ringe Tallin. Ringte to ggr, men begg sa det samme. Noen andre med liknende erfaringer?
Det er jo flere hundre(?) som jobber på kundesenteret, så alle kan nok ikke det, derav avslagene. Her er en oversikt over fordelingen av ansatte. De har kuttet endel siden, men det gir en pekepinn: https://www.statista.com/statistics...s-of-sas-scandinavian-airlines-by-profession/
Var ikke det når jeg postet linken, men ser den er det nå dessverre. Tallene var 1514 administrative ansatte i 2016. Kundeservice går vel inn i den potten der selv om tallet nok er mindre nå pga nedskjæringene.
Hei Er det noen som kan sjekke på expertflyer i kveld? Sk 0939 ARN-lax 19 september og sk0940 lax arn 24 september Spørsmålet er om jeg må justere bud for å unngå GO
C9 D9 Z0 R0 J0 Y9 S9 B0 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N9 18 seter som er "ledige" i biz og 13 "ledige" i plus. og C9 D9 Z0 R0 J0 Y9 S9 B0 P0 A0 E9 M9H9 Q9 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O9 G9 N9 18seter som er "ledige" i biz og 20+ "ledige" i plus
Hvordan kommer du frem til 18 ledige i Business ? Man kan ikke ta 9 C klasse og plusse med 9 D klasse . Dette flyet har minimum 9 salgbare billetter i business , men det kan både være mange flere ledige eller færre om flyselskapet overbooker. ( Tatt i betraktning at du ikke sitter på annen info enn det som fremkommer i innlegget )
Wild guess. Telt ikke reserverte seter i kabinen. Nå er det jo slik at ikke alle velger dere ved booking så dette funker nok ikke helt..
Se svaret fra Are.... Synes absolutt det er interessant om det er 10 seter som ikke er valgt i biz. Eller om det er 20 seter som ikke er valgt i biz. Som Are også sier, det er selvsagt ingen eksakt vitenskap. Men gir en pekepinn det er verdt å merke seg. Jo kortere tid før avgang, jo større indikasjon
Det er absolutt interessant ja. Hadde du derimot summert bookingklasser, så hadde det blitt helt feil