I serien SAS IT slår til igjen: Skulle endre avgang på en simpel CT-booking gjort på sas.no i den naive tro at dette skulle være grei skuring. Det lot det til å være også - helt til jeg ble avkrevd en ny poengsum for hele turen uten CT-rabatt før jeg kunne bekrefte endringen. Dette luktet rart, så den bekreft-knappen trykket jeg ikke på. I mellomtiden hadde hele den opprinnelige poengsummen for bookingen blitt refundert til min EB-konto, men uten at bookingen var blitt kansellert. Med andre ord: Dersom vi hadde holdt fast ved opprinnelig utreisedato, hadde vi tilsynelatende fått hele turen gratis, med mindre et eller annet i SAS-systemet hadde plukket opp feilen, hvilket jeg vel tviler på. Nå skulle vi uansett endre utreisedato for å slippe fakirfly fra OSL og jeg måtte derfor plukke opp telefonen. Ved oppringing til CT-telefonen ble det ganske fort klart at det var noen uregelmessigheter på gang, som til sammen forvoldte agenten 35 minutters kaos. Det var sågar ikke bare at 50 000 poeng hadde blitt refundert, men også CT-voucheren (!) - alt mens opprinnelig booking fremdeles sto. På dette punktet var det nesten så jeg angret litt på at jeg ikke allikevel gikk for fakirflyet og ble sittende veldig stille i båten. Men hva i alle dager er det SAS IT holder på med??
Det er ikke et IT problem, men det at forretningssiden i SAS ikke har klart å komme opp med alle use-caser, forettingsmessige behov og annet. Slik at det kan implementeres i systemene. Klassisk eksempel på at en eller annen produktsjef tror det er bare å gjøre sånn og sånn, og at dette må jo være enkelt å få til.
Kan man gi bort en CT? Hvis jeg har poengene og ønsker å reise sammen med en som har 0poeng og CT, hvordan kan man gjøre det?
God morgen! Jeg booket min første CT for et par uker siden for familien til Dubai i desember 2018. Da jeg fant tilgjengelige billetter brukte jeg bare www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/, gjorde en midlertidig reservasjon og ringte til Tallinn for å bekrefte. Alt gikk veldig fint. I går kveld var jeg innom sidene igjen for å se om det var gjort noen endringer på tilbudet og det var det. Opprinnelige skulle vi fly BGO-OSL-FRA-IST-DXB, men da jeg gjorde et nytt søk fant jeg ledig på BGO-OSL-FRA-DXB. Da det kun være to ledige seter igjen i business, gjorde jeg en midlertidig reservasjon og tenker å ringe inn i dag og få dem til å endre utreisen. Dette antar jeg er helt uproblematisk. Så, på returen har vi opprinnelig DXB-SAW-FRA-CPH-BGO, men når jeg går inn på fligths.staralliance.com finner jeg en som heter DXB-IST-OSL-BGO. Denne finner jeg ikke på Star Award bonussiden, så jeg lurer på om det er mulig å endre til denne? Er det sånn at det som er tilgjengelig på bonussiden er det eneste som gjelder?
Kan være verdt å teste 05400 her også. I hvert fall ble jeg fortalt av agenten at han fint kunne belaste poeng fra to kontoer og bruke den enes CT, så lenge poengene fra kontoen uten CT ikke utgjorde mer enn halvparten. Det skal dog sies at jeg ikke har testet dette, men den samme agenten endret hvilken konto CT og poeng skulle belastes fra.
Den første er nok ok. Den andre får du nok ikke - det må finnes ledige award-seter. Men du kan jo alltids sjekke med agenten om vedkommende finner noe som du ikke finner. Den nye søkemotoren til SAS virker veldig nøyaktig, men fasiten ligger til syvende og sist hos agenten. Lykke til!
Spesielt. Har tidligere klart å betale fra flere kontoer, men må trekkes 1 billett fra hver konto og er det feks 2 stk og kun en har FlyPremium er det forskjellig poengpris. Ettersom CT gir en "gratis" tur for en mistenker jeg at dette ikke lar seg gjøre i praksis..
Liten oppdatering: fikk endret utreisen uten problemer (måtte dog betale et endringsgebyr på kr 500 - trodde ikke det var nødvendig på CT-booking). Returen lot seg ikke endre pga manglende awardbilletter, men det er tydelig at man bare må følge med og se om det blir sluppet noen flere tettere opptil avreise.
Som sagt har jeg ikke testet det, men agenten mente det var helt uproblematisk. Konkret case jeg kjørte på ham var om jeg kunne oppgradere til First når det nærmet seg med poeng fra en annen konto, hvilket han sa var helt ok så lenge poengene tilhørte en av de to reisende.
500?! Endringsgebyr skal vel ikke være mer enn 150 per person. Ville dobbeltsjekket om det er gjort riktig her.
Kan reisen forandres ved å ringe 05400? Nå som LH avvikler samarbeidet med Avis tror jeg muligens at 7 timer i FRA kan bli litt vel lenge (for mitt reisefølge).
Altså, om du fordeler det på FCL og FCT går timene fort Jeg har hatt 7 timer flere ganger: FCL: Lunch i restaurant Bad/Dusj/Sjampis test Gå til FCT Ny barrunde Ev Bad/Dusj her, eller hvilerom en stund Middag i restauranten (indrefileten er bedre i FCL, har nå testet 5 ulike ganger) Husk på at om det er totalt 7 timer transit, går nesten en time bort i transport, gange, oppmøte på flyet (som er tidligere enn avgangstid) Ville ikke bekymret meg. Dette er ren luksus, som jeg antar at også reisefølget ditt setter pris på.
Jeg hadde 7 i FCT, + en del timer i FCL til jeg ble kasta ut kvelden før. Ikke det største problemet jeg har vært borti.
Jeg vet ikke hvor mange ganger og hvor mange steder dette skal bli opplyst om, men selv om LH og Avis har avsluttet sitt samarbeid så kan du FORTSATT leie Porsche i Frankfurt (og München) til akkurat samme pris og for samme lengde (3 timer). De eneste forskjellene er at LH ikke vil hjelpe deg med bookingen og at bilen ikke kan avleveres på FCT, men må returneres til Avis. Her er linken for direkte booking: https://production.rent-at-avis.com...77a7547d8761&dclid=CNH-jYTJxN0CFZiB3godgJkJaA Og her er link til pdf med ruteforslag: https://www.lufthansa.com/mediapool...80.pdf?WT.mc_id=affiliate_lhcom_NO_no_1628124
Får ingenting opp på SK2681 på en fredag morgen. Er så ubrukelig. Håper bare det åpner seg opp noen uker før, avreise 12 april. Hatt søk noen mnd nå