SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    First tur til Asia booket for 2 personer, 190.000 poeng og CT. En av oss kan ikke reise. Den andre vil reise.

Får man endret til 1 person også får man tilbake halva av poengene?

2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Ja.

flying_all liker dette
  3. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Straks i gang med retur-reise på LH F. Skal lande i Frankfurt så ny connection til Oslo med LH. Kan jeg da stikke innom first-lounge i FRA?

4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan du :)

5. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Flott! Noen som vet hvordan det er med lounge på GIG i Rio? Er det bare Star Alliance lounge som er der?

6. ErikNiklas

ErikNiklas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Jeg skal bestille en CT-reise til Canada i januar/februar 2019. Jeg har prøvd å finne ut hva vilkårene for å bestille reise er, men det er lettere sagt enn gjort. Går jeg inn på americanexpress.no blir jeg linket videre til følgende vilkår:

(Prøvde å legge inn link til de ulike vilkårene her, men det fikk jeg ikke lov til. Vilkårene jeg nedenfor refererer til som (1) er de det blir linket til under CT-sidene til American Express. Vilkår (2) er vilkårene som kommer opp som første resultat på google.)

Jeg klarer ikke å se noen publiseringsdato på vilkårene, altså er det vanskelig å vite hvilke som er de nyeste. Jeg vil i utgangspunktet regne med at vilkårene det linkes til på hjemmesiden (1) er mest oppdatert. Likevel er det slik at vilkårene fra google (2) stemmer bedre overens med svarene på Facebook (selv om det også her er ulikheter).

I forbindelse med min reise er det særlig to vilkår jeg lurer på.

Spørsmål 1: I vilkårene står det hhv. at

(1) Pkt. 19: Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass og gjennomføres før utløpsdato på companion ticket.

(2) Pkt. 18: Utreise og hjemreise må finne sted før utløpsdato på companion ticket.

Begge disse vilkårene står jo i direkte motsetning til hva du har fått til svar på Facebook:

• Bare bestillingen av reisen må gjøres innen gyldighetsperioden for fordelen - mens reisen kan gjøres når som helst

Er det noen som vet hva som faktisk praktiseres av SAS/Tallinn? Jeg har en CT fra i fjor som går ut 15.01. i tillegg til en fra i år som går ut 15.01.2020. Jeg ønsker selvsagt å bruke den som går ut i 2019. Vil jeg kunne gjøre det på reisen min som er i slutten av januar/begynnelsen av februar så lenge jeg bestiller den før utløpsdato selv om vilkårene sier noe annet?

Spørsmål 2:

I vilkår (1) står følgende: Pkt. 17: Alle bestillinger med companion ticket må utgå fra og vende tilbake til Skandinavia. (...). Pkt. 18: Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass (...).

Mens det i vilkår (2) kun står: Pkt. 17: Alle bestillinger med companion ticket må utgå fra og vende tilbake til Skandinavia.

I svaret på Facebook står det følgende:

• Du kan kombinere destinasjoner på avgangs- og returreiser, for eksempel å reise ut av Stockholm - Paris, og reise til Nice - Stockholm

Ved tidligere bestilling av CT har de vært veldig strenge på at reisen bare kan ha én destinasjon. Eksempelvis fikk jeg ikke lov til å reise til Boston og hjem fra New York. Når vi nå skal til Canada skal vi til en bitteliten by hvor det er vanskelig å finne ledige bonusbilletter. Jeg finner ledige billetter helt frem på utreise, men kun hjem fra Toronto. Vet du eller noen andre om det nå er åpnet for å reise hjem fra en annen by enn destinasjonen ved utreise?

Beklager lang post, men håper alt skal være forklart i det minste :)

Erik

Jeg spurte Amex på face om det med Ct og begrensninger.

Men hvor mange stopp kan man ha f.eks i asia? kan man fly Osl-Bangkok-Singapore-Sydney?? er det noen begrensninger her nå?

Hei,
    her er mer informasjon. Legg merke til at dette kan endres over tid, men for øyeblikket er dette hva som er aktuelt
    • Companion Ticket gir deg mulighet til å gjøre opptil fire stopp per tur (maks 24 timer per stopp) raskeste ruten gjelder.
    • Companion Ticket tillater deg å reise i forskjellige klasser - for eksempel SAS Go på turen og SAS Business på din hjemreise
    • Du kan kombinere destinasjoner på avgangs- og returreiser, for eksempel å reise ut av Stockholm - Paris, og reise til Nice - Stockholm
    • Bare bestillingen av reisen må gjøres innen gyldighetsperioden for fordelen - mens reisen kan gjøres når som helst

7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble mye tekst så usikker på om jeg har catchet hele problemstillingen, men prøver meg på et svar:

1) Det går fint å booke en reise med CT som utløper 15/1, selv om risen foregår etter CT-ens utløp. Du kan imidlertid ikke gjøre endringer på reisen etter CT-ens utløp.

2) Open-jaw, altså forskjellige flyplasser på utreise og retur, går fint.

8. ErikNiklas

ErikNiklas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar!

Ja, det ble mye tekst, hehe. Beklager. o_O Grunnen til at det ble så mye er fordi det var så mye motstridende informasjon. Da skal jeg prøve å bestille meg en tur etter utløpsdato og med open jaw i strid med vilkårene. Spennende :D

Gullars liker dette
  9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dette skal gå veldig fint. Lykke til! :)

10. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er 2 par som vurderer to ulike destinasjoner oktober 2019, Melbourne eller Tokyo. Usikker på hvor vi har mest lyst å reise til....
    Vi ønsker å benytte 2 CT (jeg har begge), men jeg har ikke nok poeng. Det finnes godt poeng i reisefølge, men det er jo dritdyrt å gi poeng...

Noen forslag på hvordan dette kan løses?

11. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    05400 har i hvert fall fortalt meg at de kan belaste poeng fra en annen reisendes konto. Ring inn (et par-tre ganger) og spør. Du kan da bruke dine to CT-er og poeng og ta resten av poengene fra den andre kontoen.

polarexpressen and Skarven like this.
  12. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Vente til family pooling forhåpentligvis kommer i høst.

Skarven liker dette
  13. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk! Dette skal jeg virkelig prøve

Gullars liker dette
  14. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Skal sies at jeg ikke har forsøkt det selv, men teknisk sett skal det visstnok ikke være et problem.

Skarven liker dette
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,647
    Bonuspoeng:
    293
    Mener å ha lest at CT er absolutt knyttet til kortinnehaver og kortinnehavers poeng. Familypooling er nok ditt beste alternativ. Gjenstår bare å se hvilken høst det kommer :eek:

Skarven and Insomnia4u like this.
  16. hphp

hphp Medlem

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    33
    Da var omsider pengene kommet på konto, etter mye frem og tilbake. SAS ga meg 1000 EB-poeng i kompensasjon. Endringsgebyret på 300,- ville de beholde selv.

17. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Har hatt den samme utfordringen, og Tallinn har hvertfall vært tydelige på at alle poengene må komme fra samme konto som CT-en. Det går ikke an å bruke halvparten av poengene fra kontoen der CT-en er, og halvparten fra en annen. Da må man i så fall bruke to CT-er - én fra hver konto der poengene hentes fra. Har noen fått til det Gullars beskriver hadde det vært topp med tilbakemelding. Det er i så fall veldig praktisk på venneturer eller liknende der man ikke skal spandere poeng på reisefølget.

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Er dessverre ganske sikker på at det var feilinfo som @Gullars har fått.. :(

19. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ikke solgt CT før.
    Lurte på hvordan folk gjør det i praksis.
    Når min kjøper ringer inn, hvem identifisere han seg som?
    Hvilken info om meg, er det jeg må gi han? Slik at han får lov til å bruke min CT og mine poeng.

20. Woodswing

Woodswing Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

Håper noen kan hjelpe en CT rookie med litt info.
    Jeg vil gjerne fly CT med Singapore Airlines. Men hvor finner jeg tilgjengelige bonusbilletter?

Jeg har brukt United sin "award flight side": https://www.united.com/ual/en/us/flight-search/book-a-flight/redeemmiles
    Men jeg har inntrykk av at den ikke gir like bra oversikt som for et år siden. (Ikke det at jeg noen sinne har sett noe med Singapore Airlines tilgjengelig der)

Strengt tatt er det ikke en deal breaker å fly Singapore airlines. Men hvor finner man best oversikt over tilgjengelige bonusbilletter foran i flyet?
    Jeg sitter stadig og lar meg imponere over ekspertene som drar frem de mest fascinerende ruter foran i flyet, mens jeg selv snaut klarer å finne en businessbillett til Frankfurt...

Og mens jeg er i gang.
    Jeg forstår at CT'en må bookes før den går ut, men det er ikke noen begrensning på hvor lenge etter utløp man kan reise avgårde?

Del denne siden