SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Det tenkte jeg ikke på.. Ja billetter kommer på 2k i plus per person fra Oslo, hotell på en tusen lapp... Hm ja, får vel bare håpe på F slipp da og være fornøyd med det jeg har :D
     
  2. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Spørsmål: Har noen greid å kombinere FlyPremium rabatten med Companion Ticket? Vet det er dårlig uttelling for en CT å bare være verd 60.000 poeng, men kan bli eneste bruken jeg greier å få til denne gangen...
     
  3. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke mulig.
     
  4. Dyret13

    Dyret13 Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Spørsmål: Hva er forskjellen på å ringe Sas kundeservice og Tallin som det prates om her?
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Kortversjonen er at dersom du ringjer SAS må du svorske (blande norsk og svensk) eller darske (blande norsk og dansk), medan dersom du ringjer Tallinn må du snakke på engelsk eller estisk. Det er to ulike telefonnumre.

    Tallinn er vel strengt tatt SAS og American Express sin Companion ticket-service. Inntil relativt nyleg var det berre Tallinn som kunne hjelpe oss med å bestille CT-reiser, men no ser det ut til at SAS kundesørvise òg kan hjelpe (innimellom) med CT.

    Slik har eg forstått det i alle fall. Kristina i Tallinn (heiter alle det der, tru?) er ofte veldig triveleg å ha på tråden :)

    Edit:
    SAS kundesørvis: 21 89 64 00.
    CT i Tallinn: 64 81 60 99.
     
    ThomasTjelland and Dyret13 like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det har blitt 'dyrt' å endre CT-bookingar!

    For å få optimalisert flyruta til kenguruland på nyåret måtte eg a) betale 150 kroner i eit eller anna sørvishonorar og b) 450 kroner i avgifter – altså totalt 600 kroner.

    Teknisk sett, slik eg forstod det, er det sånn at 450 kroner er refunderbare dersom vi endrar billetten innan 24 timar etter bestilling. Dette gjer det jo vanskeleg å få optimalisert CT-turen utan å betale 'skjorta' i endringsgebyr..
     
  7. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel en av årsakene avgiften er komt for å redusere belastningen hos kundeservice mtp stadige endringer fra oss? Spekulasjoner fra min side
     
    Skarven and Arvid1410 like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig, muligheten til endring har dessverre blitt grovt misbrukt av oss her på forumet, så vi høster det vi har sådd. Dessverre.
     
    October, EndreD, Skarven and 4 others like this.
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg må si at jeg har ventet på at denne skulle komme, og dessverre fikk jeg rett :oops:.
    Det føles som det er en stor vilje her inne til å utnytte absolutt alle smutthull til det maksimale og endog klage når det viser seg at man ikke får utnyttet smutthullet som andre har klart å benytte. Det er vel en meeeeget effektiv måte å gjøre bedrifter oppmerksomme på de mulighetene for misbruk som finnes og som dermed bør tettes.
     
    EndreD, Skarven, veeegard and 5 others like this.
  10. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det er vel strengt tatt ikke vår feil at flyselskapene slipper bonus seter uforutsigbart, og lh slipper ikke før 14 dager før. Er ikke helt enig at man kan kalle det misbruk når det selv er flyselskapene som velger å være så uforutsigbare.
     
    EndreD, Anton80, Gullars and 3 others like this.
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nå tenkte jeg langt ut over det å bestille bonusreise, men i den sammenhengen er det heller ikke de (inklusive meg selv) som endrer en booking en gang eller to jeg snakker om...
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor går grensen mellom bruk og misbruk? Hvem definerer den? Men å kalle det å betale for en tjeneste (som SAS har satt en pris på), det å endre en bestilling, grovt misbruk er vel å skyte litt vel høyt.

    Siden det er åpning for å endre en reise så ofte du ønsker, dog til en kostnad, så tolker jeg det at jeg da betaler for endringen gjennom den kostnaden.

    Når SAS muligens har regnet på at den kostnaden er for lav, så da øker de den, de leker jo ikke butikk. Så de har nok funnet ut at tjenesten har vært feilpriset.
     
    EndreD, dkvt, wilco and 3 others like this.
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ikke noe klart skille mellom bruk og misbruk og det blir dermed opp til den enkelte å definere. Dette var en gratis tjeneste som nå har blitt en betalingstjeneste. Nå er fortsatt ikke gebyret veldig stort, men i alle fall stort nok til at mange tenker seg om en gang ekstra før de endrer/gjør en ekstrabooking eller hva som helst. Jeg er relativt overbevist om at bruken av tjenesten kommer til å gå ned. Dermed tolker i alle fall jeg dette til at det har vært et visst "overforbruk" ettersom tjenesten har vært gratis. Det er mulig overforbruk ikke nødvendigvis er det samme som misbruk, men i min bok er det ikke unaturlig å trekke paralleller.
     
    RoadKing liker dette
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    4,164
    Bonuspoeng:
    113
    Ugh, førsteposten her har ikke blitt oppdatert på en stund ser jeg, og jeg fant ikke umiddelbart svaret selv så jeg prøver her.

    1) Kan man bestille en CT med utgangspunkt i Frankfurt?
    Ser ut til at jeg kan ende opp med ny CT ganske raskt i 2019, og da jeg har tysk familie jeg vil ta med på tur hadde det vært best å starte der fremfor at de måtte fly opp til Oslo (eller København).

    2) Jeg vet man ikke kan bruke 2 CTer på samme booking, men er det generelt sett uproblematisk å booke to bestillinger samtidig med hver sin CT, gitt at det er 4 ledige seter da såklart.
     
  15. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    sa opp sas amex etter å ha runda 100 k etter kalrhet over telefon at jeg naturligvis allikevel ville få CT.
    har ikke kommet opp som alternativ, og heller ikke fått brev.

    er to mnd siden dette.
    har jeg blitt glemt etter oppsigelsen?

    noen i samme båt?
     
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt svar var relatert til en betalingstjeneste(150kr), som nå er økt til 150,- + 450,-. Ikke en «gratistjeneste», som jeg har skjønt at det var tidligere.
     
  17. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Noen så vet åpningstidene til CT i romjula? Har de stengt både 1. og 2. juledag?
     
  18. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Første post og heller ikke brevet som til nå har kommer når CT billett er oppnådd samsvarer med praksis. Jeg ville ringt Tallinn for å sjekke.
    Det er ingen problem å benytte 2CT på samme booking så lenge det er ledige seter i samme klasse for alle reisende. Dette fikser "Tallin".
    Anbefaler å søke opp alle "legs" å ha disse notert ned når du eventuelt ringer for å bestille!
     
    Last edited: 21. des 2018
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ringte og spurte siden 24.-26. des er mine muligheter til å få oppgradert returen vår til F. De har visstnok åpent 9-15 disse tre dagene.
     
    Malmo liker dette
  20. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Sweet!
     

Del denne siden