SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Vanskelig valg...
    2 turer i C i år, eller en i first...
    Har ikke nok EBB poeng til begge deler :(
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått 2x CT som får opp 2 voucere på SAS.no?

    Fikk den andre for kort tid siden, men står fremdeles 1.
    SmartSelect_20190527-105707_Chrome.jpg
     

    Attached Files:

    Monkeycat liker dette
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, begge mine dukket opp nedenfor hverandre, men det var vel og merke en fra DNB, og en fra Amex.

    Om du er usikker ville jeg bare ringt til Talinn og hørt.
     
  4. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs jo hvor mye du mangler, men det fins helt sikkert noen der ute som selger trumf. Har selv kjøpt fra kollegaer og plutselig var det 40k poeng på konto. Gleder meg til utbetalingene for hotellene i sommer, plutselig er det nye 35k poeng som kommer inn. Så selv om det skorter på poeng, så er det mulig å skaffe dem relativt fort.

    «Heldigvis» ikke tatt meg råd til Elite ennå, men hvis jeg ser at det kan bli mulig med enda en CT i år, så man jeg bare kjøre på.
     
  5. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Lurte på det samme, men antar at siden det tilsynelatende ikke er mulig å bruke 2 CT på en online-bestilling så er kun en vist?

    Noen som kan bekrefte at du er nødt til å ringe til Tallin for å bruke 2 CT på en bestilling? Reise for 4 personer forresten.
     
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er "going rate" pr. trumfkrone????
    Kan de overføres mellom personer eller må den andre overføre til meg? I såfall får en jo bare 10 EB pr. trumfkrone....
     
  7. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Den andre personen må overføre fra sin Trumf konto direkte inn på din EB konto.
    Er såvidt meg bekjent ikke mulig å overføre Trumf fra en konto til en annen.
    Raten avhenger jo veldig på hvem du kjøper av. Jeg har for eksempel avtale med både foreldrene mine og svigers om å betale krone for krone på Trumf de overfører til min EB konto.
     
    Storbaba liker dette
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    De trekker den ikke tilbake. Men du vil «skylde» Amex poeng og vil dermed ikke få overført poeng til EB før du er i «pluss».
     
    Jeanette liker dette
  9. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    hmm hvordan velge seter på SQ \ Thai på bonusreiser?
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Xflipper and veeegard like this.
  11. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
  12. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Going rate er det man blir enige om. Har brukt mellom 10-20%. Nå er det bare 10 ebp per trumf, men hjelper jo på.
     
    Storbaba liker dette
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar. :) Hadde planer om å si opp Amex for å unngå månedsavgiften, og bestille kortet på nytt før 2020, men da er det like greit å beholde kortet. Har et bar hotellopphold booket til sommeren som er forhåndsbetalt, men som ikke nødvendigvis vil bli gjennomført.
     
  14. joachimrs

    joachimrs Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Noen frågar til proffene der ute:

    (de har kanskje vært besvart tidligere, men jeg har lett uten å finne.)



    Er det mulig å bestille enveis CT med *A?

    (LAX-OSL, for én person). Noen erfaringer?

    På SAS sin *A bestillingsside ser det ut til å funke, men jeg håper på First så må via Tallin.


    Kan man gjøre endringer på en t/r CT i *A etter utreise? Om feks. F skulle dukke opp på returen?

    Hva med etter at CT har gått ut (15. jan 2020), er endringer da umulig, også bytte av klasse?


    Kan CT-billett gå fra USA via feks. Japan og til Norge? Hva blir i så fall prisen i poeng? Eller er det raskeste vei som gjelder?
     
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med å nedgradere til gratis kortet? Pengene du evt vil få tilbake på kortet du har sagt opp,vil da komme på saldoen til det nye kortet.
    Kommer det nye kampanjer fra 2020,kan du igjen vurderer elite og premium.
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man nedgradere? Trodde man måtte si opp eksisterende og bestille nytt classic. :) Har egentlig ikke behov for classic da poengopptjeningen er dårlig og jeg har andre kort tilgjengelig med bedre uttelling.
     
  17. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har hatt hell med å booke EVA på CT? Har funnet ledige C-billetter CDG-TPE og TPE-CTS men det ble for komplisert routing fra Norge for systemet iflg agenten og som nevnt tidligere kan de kun sjekke enkeltsegment i F (vanskelig hos BR).
    Er det noe vits i å prøve agentruletten, eller har noen andre tips? :)
     
  18. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Jeg er helt ny her på forumet og tar gjerne imot tips fra dere erfarne reisende.

    Vi er er en familie på 4 med to barn på 12 og 14 år.
    Begge voksne er kvalifisert til Elite og Premium-kortene.

    Normalt har vi 3-4 utenlandsreiser i året.
    1) Vinterferie: Kanariøyene (eller annen bade-destinasjon)
    2) Sommerferie: Opplevelseferie 1-2 uker. Vi leier bil og opplever ulike land og kulturer. I år skal vi til Kroatia.
    3) Høstferie: Storbyferie med kulturopplevelser og shopping.
    4) Ekstra storbytur til London for innkjøp av julegaver og se fotball.

    Jeg leste artikkelen
    Insideflyer introduksjonsguide
    og har nå tatt i Bruk SAS Eurobonus Elite-kortet.
    Jeg regner med å nå 100k i løpet av 2019 og være kvalifisert til CT.

    Noen spørsmål:
    1) Det refereres til SAS AmEx Eurobonus Platinum-kort i artikkelen. Jeg antar at dette har byttet navn til SAS Amex Eurobonus Elite?
    Jeg ringte Amex og de hadde ikke kjennskap til SAS Amex Eurobonus Platium-kortet?!?!
    2) Vil det være hensiktsmessig å ha Elite-kortet både for meg selv og for min kone? Jeg ser at CT kan benyttes 1 gang/ år, og vi bruker sikkert mer enn 200k samlet.
    3) Anbefaler dere også skaffe SAS Eurobonus Mastercard Premium ?
    4) Hvilken Hotellkjede-program vil dere anbefale? Vurderer kun å bruke Expedia Rewards da vi ikke har noen foretrukket hotellkjede.
     
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen :)

    Kostnad for Amex Elite-kortet er 4000kr i året, og grensen er 150K for CT, med mulighet for én CT til når du når 300K. Du får 20K statuspoeng og med SAS MC får du 12K til. Da er det ikke langt til gullkort. Statuspoeng er ikke ekstrapoeng og kan ikke brukes.

    Anbefaler deg å lese deg opp på info her i ulike tråder, som har svar på alle spørsmålene dine :)

    @veeegard el admin: Går det ikke an å få til en sticker i første post med samleinfo? Skjønner at folk ikke orker å lese gjennom 300+ sider. Søk i spesifikke tråder (som på Flyertalk) burde også vært mulig
     
    tobbens, Mbj and Darkcho like this.
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

    Min situasjon ligner litt på din. Litt yngre unger (så jeg får fremdeles 50% rabatt på poengreiser hos sas et år til.) Og vi bruker CT til voksentur. Skal vurdere om det blir aktuelt med to CT for familietur når ungene er over 11 begge to.

    1. Platinum var kortet dnb hadde før amex kom og overtok det norske markedet selv. Nå heter det elite. Kravet for CT er nå 150k/år, ikke 100k/år som det var med platuinum/dnb.

    2. Neppe. Du kan få to CT på ett elite-kort (ved 300k omsetning). Så hvis ikke dere begge trenger 20k statuspoeng for å nå gull/diamant så er det nok med ett. Amex har lovet å komme med ekstrakort på samme konto/opptjening ila året.

    3. Ja, det er ikke så dumt. Jeg bruker fly-premium-rabatten for å fly plus for go-pris til Spania i høstferien med familien, og bis tl go-pris til usa i sommer. (Dette er ekstra attraktivt for oss med unger under 11år.) Dette kortet er også det eneste som gir opptjening via payr.

    4. Jeg hoteller ikke noe særlig gjennom jobben, og har ikke funnet noe å være lojal mot, så jeg bruker expedia vip+ hoteller som stort sett gir ok bonusopptjening og enkelte perks til oss som ikke har fryktelig mange netter.

    K
     
    tobbens liker dette

Del denne siden