Ser på en CT til SYD i business. Har egentlig lyst på litt ulike flyselskaper og derfor et ønske om å reise via SIN den ene veien og BKK den andre veien. Men, finner kun billetter i C til SYD fra SIN. Finner riktignok billetter fra CTU-SIN med CA, men regner det som lite aktuelt. Har til nå kun søkt via SAS sin søkemotor. -Finnes det andre fligther fra Asia til SYD i C som kan bookes? (For ordenskyld, Norge, så en posisjoneringsflight i Asia er ikke mulig etter gjeldende regler. Står da igjen med en mulighet for LH/LX fra Europa til SIN.) -Når slipper LH sine billetter i business? -Finner en andre alternativer ved å søke med andre søkemotorer? (expertflyer/united/ana)
Reiser du i business, er det mange alternativer til Asia, men å komme seg videre til Sydney, er ikke så lett som en skulle tro. Du kan fly med Asiana FRA-ICN-SYD. ANA har også fra Tokyo til Sydney, og Thai selvfølgelig fra Bangkok. Jeg har hatt en del CT til Australia (tredje år på rad nå), og jeg har alltid klart å få noen gode ruter (det meste i First). Men nå jeg søker rundt, har jeg lagt merke til at det å fikse noen flighter mellom Asia og AUS/NZ, er ikke lett. Ekstremt lite tilgjengelighet. Jeg er såpass fleksibel at jeg kan egentlig ta ferie når jeg vil, og dermed har det løst seg. Det blir i tillegg vanskelig når det er så langt unna som det er, for begrensninger med antall legs, kan skape litt vanskeligheter for alternative routiner.
Komme seg til Asia er ikke noe problem nei. Men har sett både på Asiana, Air China, EVA, og ANA og kan ikke finne noe annet enn ECO-billetter. Ser ut til å være godt med tilgjengelige flighter mellom SIN-SYD med SQ. Det er jo virkelig ikke et verdensproblem å måtte "ta til takke" med SQ begge veier, men gøy å prøve ulike varianter. Takk for tips! Følger med på de nevnte alternativene og kartlegger muligheter.
Noen som har kontroll på gjeldende regler for start/stopp på CT-bestilling? Mer spesifikt - er det lov å starte og avslutte reisen utenfor Skandinavia? Var vel ikke tillatt med DNB-CT, men mener å ha sett eksempler på BusinessClass at svenske (i.e. AmEx) CT-er har kunnet gjøre dette.
Start og stopp kan være hvor du vil (2018). Jeg har startet reise feks med gamle SAS Amex i FRU. Har ikke vært noen endringer etter dette mtp start/stopp
Litt usikkert enda, til våren eller høsten 2020. Kartlegge litt fremover og bestille de mulighetene som åpner seg
Oppdaget i dag at SAS for 7 måneder siden glemte å refundere ca 5k NOK da de endret en CT-bestilling. De belastet nytt beløp, men refunderte altså ikke det gamle. Det samme har skjedd med et «mindre» beløp på 900 NOK (1 mnd siden). Det har også skjedd at jeg ikke fikk refundert 72k EB ved kansellering av en bestilling gjort på nett. Jeg tviler på at SAS selv ville ha oppdaget noen av disse tilfellene. Dette ble avdekket ettersom jeg har reagert på litt tilfeldig håndtering både når det gjelder refusjon av EB og penger, og derfor valgte å gjennomføre en mildt sagt tidkrevende gjennomgang av alle SAS-bookinger jeg har hatt. Hva vil dere si er en passende kompensasjon å be om? Vil for øvrig anbefale alle å gjennomgå historiske kanselleringer. Naturlig nok gjøres nok stort sett feilene ved manuell håndtering, men de to nevnte tilfellene med 900 NOK og 72k EB har altså skjedd når jeg selv har bestilt og avbestilt billetter på sas.no.
Har selv samme erfaring. Og ofte kan det være litt trøbbel og ha oversikten der de i noen tilfeller ikke refundere, men trekker i fra hva du må betale av nye avgifter/endringer. Excel funger utmerket til å ha oversikt
Oversikten finnes ikke, tror jeg. Selv søkte jeg opp alle bookede reiser med SAS og lagde meg et regneark. Så blir det å manuelt gjennomgå hver eneste booking. For å verifisere om poengbelastningen ble riktig gjorde jeg det litt enklere. På sas.no kan du hente ut en oversikt over siste 5 års EB-transaksjoner. Her slettet jeg alt som ikke gikk på bookinger, og summerte opp alt som har gått ut og inn. Så listet jeg opp alle poengreisene jeg har hatt samt aktive bookinger, og verifiserte at summen stemte. Ingenting utover de nevnte 72k EB manglet hos meg nå.
Nok et CT-spørsmål fra meg Jeg skal booke en tur/retur til USA for fire, og har en CT. Jeg tenker å booke utreisen når datoen passer og billettene slippes, og så endre til å inkludere retur når disse slippes noen uker senere. Kan jeg booke utreisen uten CT, altså fire enveis, for så å ringe Tallin når hjemreisen er tilgjengelig og inkludere denne og så ta med CT? Eller må jeg ha med CT i opprinnelig booking? Det vil spare meg for mye frustrasjon. Jeg har nok poeng til å booke enveis (med enveispris) uten CT. Men totalt har jeg nok til alt inkl CT.
Renta er vel ikke akkurat historisk høy ... Tror jeg ville vært fornøyd med å få tilbake det du mangler.
Det er vel strengt tatt ikke det dette handler om. Etter siste dagers graving i mailer, EB-historikk og ulike kredittkorttransaksjoner (og der er det jo litt å holde styr på), har jeg kommet over følgende: Manglende refusjon av 4500 NOK ved ombooking av reise desember 2018 Manglende refusjon av 4500 NOK ved ombooking av reise januar 2019 Manglende refusjon av 900 NOK ved kansellering av reise juni 2019 Manglende refusjon av 72k EB ved kansellering av reise i juli 2019 Så kan man sikkert være enige i at jeg burde oppdaget dette tidligere, men det er ikke alltid like enkelt å følge med - spesielt når det gjelder endringer og det fort blir noen transaksjoner ut og inn. Det skal også sies at jeg har oppdaget flere slike feil underveis, der jeg omgående har ringt inn og fått refusjonen jeg skulle ha.
Jeg mente bare jeg ikke tror du har krav på noen kompensasjon. Ja, SAS burde refundert alt uten at du måtte «finne ut av det» men jeg tror dessverre ikke det er noe å hente.
Én CT gjelder for maks to personer. Men du kan ringe Tallinn og booke to enveis på en CT + to enveis uten CT og så legge til returene senere. Poengmessig blir det som å booke for tre uten CT.
Jeg ville prøvd å få ekstrapoeng for manglende beløp, f.eks 20K Tror dessverre ikke at det er noe penger å hente.