SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Mye mer moro med poeng ;)

2. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Asiana har en del biz tilgjengelig i blant annet mars neste år, fra Seoul til Sydney.

3. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg vil gjøre en booking uten å ringe Tallin, fordi da må jeg potensielt vente i to døgn.

Ja, en CT gjelder for to, det er derfor det er en utfordring med booking da nettløsningen gjør at man ikke kan booke reiser som inneholder flere enn to. Men å booke en reise for fire, der to av dem reiser på CT, er ikke et problem via telefon. Det har jeg gjort før, men da ringte jeg direkte til SAS siden de tillot dette og det var kun reiser med SAS. Nå tillater ikke de booking direkte til SAS via telefon og da må man vente til Tallin åpner.

La oss si at jeg vil booke en billett som slippes natt til lørdag, så må jeg vente til mandag klokken 0900 før jeg booker denne. Sannsynligheten for at en langrute forsvinner på over to døgn, er relativt stor på populære datoer.

En løsning som kan fungere for meg er da å bestille utreisen uten bruk av CT i det hele tatt, men gjøre det på nett selv. Fire stykker, én vei. Til USA blir det 144.000 poeng. Så hvis returen er mer fleksibel, så kan jeg vente noen uker til den blir tilgjengelig.

Spørsmålet er da: Kan jeg booke en reise på nett for fire - én vei - og så om 2-3 uker booke retur ved å ringe Tallin og gjøre om reisen til å innbefatte retur og hele reisen på CT? Eller må jeg gjøre to separate bookinger og ha poeng til begge deler? Evt ikke ha lov å legge til CT på en booket reise i ettertid, eller ombooking er jo det rette?

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.aftenposten.no/reise/i/...eder-senere-venter-3000-fremdeles-pa-refusjon

Du er ikke aleine.. Og den artikkelen der nevner at det eneste du kan ha rett på er eventuelle forsinkelsesrenter (som p.t. er 9.25%).Kjedelig, jeg vet.. Men det kan jo hende SAS er villig til å veksle til poeng akkurat som med Eu-kompensasjon :D

Gullars liker dette
  5. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes tydeligvis ikke veldig gode rutiner på disse refusjonenene hos Tallinn. Har selv måtte ringe et par ganger for å få refusjoner. Har også oppfattet av andre her på forumet at dette er en veldig aktuell problemstilling. Har dog aldri hørt snakk om erstatninger for dette.
    Og om det har gått lang tid klarer jeg ikke helt å se det på noen annen måte enn at det må være ditt eget ansvar...

Gullars liker dette
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger litt hjelp med en eksisterende booking.
    Returen går som følger:
    MNL-BKK-FRA-AMS-OSL
    Ønsker å endre første legg til SIN-BKK
    Har allerede MNL-BKK / TG C og BKK-FRA / TG F

Problemet starter her: agenten finnen INGEN ledige seter med noen TG flighter denne dagen. Om han starter en ny booking finner han ledige award seter på samtlige 8 avganger samme dag.

Det har ingen ting med married segment å gjøre da jeg ikke vil miste min reise i F videre om jeg booker SIN-BKK med SQ.
    Noen som har tips til hvordan jeg skal gå videre med denne saken?
    Ønsker helst å fly TG C i A359 istedenfor SQ C i A330

Kan også nevne at jeg har forsøkt å kontakte Thai service desk i Oslo, der møtte jeg kun en ufyselig dame som ikke var service innstilt i det hele tatt.

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,591
    Bonuspoeng:
    183
    Om det ikke løser seg med TG C kan et tredje alternativ være SQ C i 787-10. Et par av de daglige rundturene til SQ går med denne maskinen, og er et ganske prima produkt.

8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sett litt på muligheten for denne, men siden vi planlegger en kveld med F1 og Muse konsert kvelden før syntes vi 07:10 blir for tidlig avgang. Samtidig ønsker vi litt tid I BKK før TG920 tar oss hjem 23:45 samme kveld slik at 17:30 og 18:30 avgangen blir litt for sent igjen.

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Er snakk om en flytur på 2t, synes kanskje du krisemaksimerer litt. SQ leverer et godt produkt, etter min mening bedre enn TG. Du blir uansett hentet med golfbil ved gate i BKK når du skal videre i First.

Undrer meg også litt over ufyselig? behandling hos Thai i Oslo. Nå kan ikke de røre en CT-booking uansett, men som gullkunde hos TG i flere år har Thai Oslo levert strålende service. Også når jeg som statusløs har henvent meg har de vært imøtekommende.

10. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Du har sikkert sjekket dette, men jeg hadde samme opplevelse, helt til jeg fant ut at de refunderer avgifter til den datoen det ble booket.
    Jeg betalte med SAS MC og da dukket det ikke opp på faktura for siste måned men ble tilbakedatert til bookingdato.
    Hvis det ikke var forståelig over: F.eks booket jeg i januar og avbestilte i mai. Sjekket i juni og manglet det på siste måneds faktura, men fant refundert beløp i januar transaksjonene... :)

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Poster om dette viser at Tallin ikke tillater å omgjøre vanlige EB-bookinger til CT. Du kan jo selvsagt booke dem så ingen andre tar setene, for så å kansellere og se om de dukker opp igjen, og da ringe Tallin?

12. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Du har nok rett i krisemaksimering, jeg har nå krøpet til korset og booket SQ974 (A330). Det blir da 1 natt på MBS, etterfulgt av F1 og Muse konsert kvelden etter:)

Når jeg nevner ufyselig oppførsel så var det eneste damen svarte fra jeg sa mitt navn med tilhørende bookingnr "du må kontakte SAS". uansett hvor pent jeg prøvde å presantere min problemstilling. Jeg ble tilåmed avbrutt opptil flere ganger da hun ikke var intressert i å høre på hva jeg spurte om.

13. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Er ikke alltid ct lar seg legge til når man booker, hvis man bruker det som argument kan man gjøre om en vanlig booking til ct booking.

14. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    En risk at de ikke dukker opp igjen da. Men jeg er frytelig nær ved å bare gi f... i hele turen. Hekkans mye styr for å fly med familien til og med i Go og Plus, og ikke sikkert vi får til C en gang når det nærmer seg. Ta en tur jeg og fruen i F heller.

15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner ikke helt, mener du at hun skulle sagt nei på en høfligere måte?

Hvorfor ringer du Thai om en CT-booking gjort av SAS/Tallin? Hun svarer helt korrekt. Her tenker jeg at det er du som misforstår hvordan bookingregler fungerer.

NoLimit liker dette
  16. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke lett å forklare på nett, men tonefallet hun svarte på før jeg i det hele tatt fikk lagt frem problemstillingen fikk meg til å reagere. Og om du var av den forståelse at jeg ringte inn til Thai med store forhåpninger om hjelp så har jeg nok ordlagt meg litt feil.

Jeg vet godt at de ikke kan gjøre en endring på CT bookinger, men etter anbefaling fra Tallin om å ta kontakt med Thai direkte var det verdt et forsøk.
    Det er da ikke første gang du leser om folk som har kontaktet selskapet det gjelder direkte ang. en CT booking?

Flere her inne som har hatt suksess med SQ og married segment's (det var ikke et married segment i dette tilfelle) så hvorfor skulle ikke jeg forsøke?

17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Her har du fått et råd fra en Tallin-agent som ikke kan reglene. Som selvsagt ikke er din feil :) Men du sier jo at du vet at de ikke kan endre..

Det er mange som ringer Thai om dette. Så antar at de går lei. Det er kun de som utsteder billettene (SAS/Tallin) som kan endre før reisen begynner.

Det er riktig at SQ kan låse opp married segments. Men om Thai ikke skulle låse opp married segments, hva skulle du forsøke?

Hva ønsket du å oppnå ved å ringe? Fremdeles uklart.

NoLimit liker dette
  18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    At du var uenig i at kundeservice var ufyselig kan jeg nok forstå, men at du nekter å se problemstillingen i denne saken skjønner jeg ikke.
    Prøver å forklare det en gang til.
    TG404 var ikke tilgjengelig for allerede eksisterende booking (dette var tilfelle med alle TG flighter), mens SQ bookinger var tilgjengelig.
    Om agenten startet en ny booking kunne han fint finne TG404 samt resterende TG flighter samme dag.
    Agenten anbefalte meg derfor å ringe thai direkte for å høre om de kunne legge til TG404 i min booking siden thai tydligvis hadde lagt inn en sperre for endringer i min booking.
    Det jeg ønsket å oppnå med å ringe kommer vell ganske klart frem her.
    Siden jeg har tatt til takke med SQ SIN-BKK avslutter jeg med et sitat fra Jon Almaas her:
    Vi legger'n død!

Insomnia4u liker dette
  19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,725
    Bonuspoeng:
    293
  20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt poeng er bare at Thai ikke har lov eller tilgang til å røre bookinger gjort av andre selskap. Så det er ikke noen reell problemstilling du har. Det er Tallin som gjør feil her. Det er dem du må ringe til de klarer å fikse det. Viktig for andre (nye) forum-medlemmer som leser dette.

Men ok, vi gir oss nå. God helg :)

Magnus1001 liker dette

Del denne siden