SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jamesbond

    Jamesbond Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Formålet er ny biz på 787. Får prøve å se etter flere kombinasjoner.
     
  2. xraycat

    xraycat Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Dersom jeg har en tur
    OSL-IST-CGK, og retur:
    CGK-SIN-CPH-OSL

    Og jeg ønsker å ha noen dager i Singapore først - kan jeg ringe Tallinn og be de legge på CGK-SIN på første delen av turen? Finnes tilgjengelig. Eller må jeg da booke en helt ny tur
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan bare ha layover i singapore hvis hjemreisen starter i CGK.
     
  4. xraycat

    xraycat Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hjemreisen min starter i CGK ja - det jeg tenker er å bare gjøre den om til en "open-jaw" - altså at turen min blir:
    OSL-IST-CGK-SIN

    ...ferie ferie, bestiller fly selv SIN-CGK...

    også retur:

    CGK-SIN-CPH-OSL

    Dvs, jeg ønsker bare legge til CGK-SIN på første del av turen
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Åja, det kan du gjøre. Hvis du møter en agent som sier det ikke er mulig, så er det bare å prøve agentrulett. Noen agenter er veldig flinke og andre mindre flinke. Du kan jo evt. fly direkte til SIN fra IST hvis det er tilgjengelig.
     
  6. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Hei. Har et lite spørsmål jeg håpte noen kan svare på.
    Har inne en booking med 4 personer (2xCT) til Bali neste år. Alle flightene er med C. Men kom så til å tenke på mulighetene for å smette inn en flight eller 2 på F.
    Men mener å ha lest at dersom du kun har F flght(er) den ene veien så er det kun halvparten i poengkost? Med andre ord så er differansen på C og F til Asia 60K EBP pr person.
    MEN, hvis jeg får lagt inn en F flight f.eks. kun på utreisen så må jeg betale et mellomlegg på 30K EBP pr person? Siden jeg har brukt 2 CTer så blir det da totalt 60K EBP for å oppgradere alle 4?

    Så var det bare å finne passende flighter med 4 ledige F-seter.....
     
  7. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer

    Ja, det blir verre. Men kun noen dager før, så åpner det seg mye med både Thai og Lufthansa til diverse steder.
     
    Monkeycat liker dette
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Alternativet er å splitte opp reisende i to grupper slik at gruppene har hver sin reiserute, men at avreise- og ankomsttidspunkt er noenlunde det samme.
     
    Monkeycat liker dette
  9. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    323
    Bonuspoeng:
    63
    Var det i forbindelse med regimeskiftet fra DNB til AMEX som de innførte dette?
     
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Har booket en CT til Chicago med retur fra Detroit, men ideelt sett skulle vi gjerne returnert en dag eller to senere om det åpnes opp tilgjengelighet. Returen er med LH og jeg ser at de slipper mye 14dg i forveien, så er omtrent når vi starter turen. Spørsmålet er da om det er mulig å endre returen på en CT etter at reisen har startet, eller om vi da er låst?
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Siste frist for endring av bonusbilletter er én virkedag før utreise, så returen er låst etter det. Om man har CT og poeng til overs er en mulighet å bestille to enveisreiser for bedre fleksibilitet.
     
    tmolvik liker dette
  12. wgjedrem

    wgjedrem Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Her kommer en rekke newbie spørsmål jeg håper noen kan besvare.

    1. Jeg har to CTer opptjent med Amex Elite. Mister jeg disse CTene om jeg avslutter Amex-kortet?

    2. Hva menes med SAS "beste pris" eller Star Alliance som det står om i vilkårene for CT?

    3. Kan CT selges om man ikke selv kan bruke de? Hvordan gjøres dette best rent praktisk? Hvordan bør den prises?

    Tusen takk for svar.
     
  13. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    1. Nei
    2. Billett betalt kun med poeng
    3. Nei, ikke bare CT’n. Reisen må betales fra din eurobonuskonto, men du kan jo bestille reisen i andres navn, så sånn sett kan du selge de turen
     
  14. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    1. Ryktet sier opptjente CT beholdes, men få gjerne dette bekreftet

    2. «Beste pris» er en av to muligheter for bonusbooking, beste pris har begrenset tilgjengelighet, men koster 100 000 for langdistanse i business.
    «Beste tilgjengelighet» er så og si alle avganger, men koster for 200 000 ++
    Star alliance, er at du kan fly med andre flyselskaper innad i Star alliance, typ United, Thai, Singapore etc.

    3. CT kan selges, da må den selges med poeng, og den vanligste formen for salg er at du booker med dine poeng og CT for kjøper i hans navn.
    Man bør trå varsomt, men selgersiden er tryggest i en slik handel..


    C
     
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens, ville bare spør her, tar så lang tid å lete her inne i forumet. Når man bestiller sas award billett og bruker CTen men den vil ikke aktiveres, kan man da ringe SAS og bestille uten å betale avgift for det? og hvis man hadde klart å bestille reisen med CTen og senere vil bytte reiserute betaler man da bare 150kr og ikke den tilleggsavgiften på 450kr i tillegg?
     
  16. stianhjert

    stianhjert Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Har sett litt på en reiserute, jeg skal bestille med en CT, men er usikker om den går igjennom i Tallin.
    Turen til regner jeg med går i orden, men er usikker om returen blir akseptert.


    OSL – WAW
    WAW – PEK
    PEK – TPE

    Retur:
    TPE – BKK
    BKK – SIN
    (23 TIMER LAYOVER)
    SIN – FRA
    FRA – HAM
    HAM – OSL

    Tror dere, denne ruten vil bli akseptert?
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Det største problemet her er fem flyvninger, da grensen på maks fire flyvninger hver vei håndheves strengt. I tillegg har du to stopp i transitsone som kan være problematisk, selv om ting tyder på at dette ikke er like strengt lenger.
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen bonusreiser kan endres eller avbestilles etter at utreise har skjedd.
     
    tmolvik liker dette
  19. stianhjert

    stianhjert Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar :)
    Da fikser jeg billeten fra Taipei til Singapore selv. Vet du hvor lang transittid det må være når man bestiller strekning for strekning?
     
  20. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde en booking til changi også en separat booking videre med silkair. Fikk beskjed om at minste tid var 50 min, fikk også sjekket inn bagasjen hele veien, gikk fint i mitt tilfelle, men jeg ville forholdt meg til reiseforsikringen sin minste tid, som typisk er 2-3 timer.

    Men ville prøvd å booke med fem legs, man vet aldri hva som går igjennom.
     
    stianhjert liker dette

Del denne siden