SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Trenger litt råd fra ekspertisen. Skal booke bonusreise med SAS business for 3 personer ved bruk av 2 CT. Ved bestilling på sas.no må bestillingen deles i to, da det er max 2 personer på en CT-bestilling.

Har først søkt og fått bekreftet ledige billetter for 3 personer. Første bestilling for 2 personer med 1 CT går problemfritt. Ved andre bestilling får jeg feilmelding etter setevalg, og blir bedt om å kontakte sas. Der får jeg beskjed om at alle CT-bestillinger håndteres av Tallin (som ikke åpner før mandag morgen?). Forslag til hvordan dette kan løses? Ingen andre muligheter enn å vente til mandag, med fare for at den siste billetten ikke lenger er tilgjengelig og hele reisen går i vasken?

2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,899
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv å ikke gjøre setevalg i bestillingsprosessen, men gjør den senere etter bestillingen er gått igjennom.

3. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Var det rådet jeg fikk hos sas også. Endte dessverre opp med samme feilmelding selv om jeg klikket meg forbi setevalg...

4. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv ny nettleser.
    Annen PC.
    Ring sas og klag din nød og håp du møter en hjelpsom konsulent der du forteller at nettsiden er nede og du må få bestilt.

TOSflyer liker dette
  5. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Skal bestille CT fra sas.no, men selv om jeg husker av for American Express 50%, så reduseres ikke poengene. Jeg har relativt mange poeng, men akkurat ikke nok for å komme videre med 2 personer på business. Noen som har opplevd det samme?

En annen ting. Det er ledig business t/r fra Oslo til destinasjonen. Jeg skal derimot reise fra en annen by, via Oslo. Det er ledig business fra destinasjon til hjemby, men det er ikke ledig business fra hjembyen. Er det slik at jeg kan ringe og få bestilt manuelt, men da økonomi fra hjemby, og deretter business på resten? Jeg kan bestille hjemby-Oslo separat, men det er litt dumt med tanke på gjennomgående.

6. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,593
    Bonuspoeng:
    183
    Det er stadig vekk voucher på sas.no ikke "virker", pleier å ordne seg når man trykker bestill, men det hjelper ikke deg hvis du ikke har poeng nok. Ring sas.

Det går fint an å ha forskjellige klasser på forskjellige leg, men ikke passasjerer på forskjellige klasser på samme leg. Ring sas, eller hvis du er gull/diamant så book fra Oslo og send en epost til den danske gullmailen og spør om de kan legge til tilslutning i Norge.

Hvis du ringer sas bør du forklare at du ikke får til på nett pga feil, da skal du slippe litt gebyr.

K

Neguah and Gullars like this.
  7. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Du har to valg - enten booke i to bestillinger eller vente på Tallinn. Dessverre. Har vært et mareritt for meg som skulle booke med én CT og det kom billetter i en helg....

8. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Da ser det ut som jeg har landet planlagt reiserute. Blir tur fra BGO til Tokyo og retur fra ICN til BGO (kan evt supplere med flypremium-posisjonering til OSL, CPH eller lignende). Ønsker å fly minst biz, First går. Ut ca 3. april, retur ca 18. april (påsken i år).

Til Tokyo fant jeg stort sett routinger som gikk via enten LON, CDG, FRA, MUC eller CPH. Har jeg gått glipp av noen?

Hva er gunstig å fly via på retur fra ICN? Fint om jeg kan unngå melkerute via Kina f eks, men må man så må man. Har ikke expertflyer, er det lureste jeg gjør å prøve å finne fornuftige routinger, og så sjekke tilgjengelighet på hvert leg?

Prøvde å gjøre det og fikk da opp en god del tilgjengelighet via London-flyplassene.

9. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Fungerer ikke selv om jeg velger bare én person. Poengene reduseres ikke i kassen engang. Kommer helt til betal, uten at det skjer noe med poengene. Men jeg må bare ringe.

democomputer liker dette
  10. Efinne

Efinne Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Er det fremdeles slik at CT T/R må starte og ende i Skandinavia? Jeg finner ikke noe sted dette står i betingelsene for CT.
    Det er mye lettere å finne ledige billetter fra London enn fra København og Oslo på endel reiser ser jeg, men det hjelper jo ikke om dette ikke går an å booke.

11. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke det. Mange venter til nærmere avreise med å legge på siste legs. Da starter/slutter gjerne reisene på LHR eller FRA f.eks. frem til det. Har selv en CT som starter i OSL men slutter i FRA.

12. Rushhour

Rushhour Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Er det slik at man kan legge til barn på Amex CT-billett? Jeg har 1 CT, og vi er to voksne, men ønsker å ta med 2 barn over 2 år. De trådene jeg har klart å finne gir ikke et entydig svar.

13. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Jeg booket CT tur/retur Wien her om dagen.

14. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, du ringer Tallinn så booker de en reise for alle tre, der man bruker CT på de voksne. Vær obs på at Star Alliance ikke har barnerabatt, så barn betaler full poengpris for reiser med Star Alliance.

Rushhour liker dette
  15. Efinne

Efinne Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er da egentlig hensikten med å vente med å legge til de siste legs?
    For min del blir dette da snakk om svg-lhr og lhr-svg.

16. Rushhour

Rushhour Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Nice, da prøver jeg på det!

17. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,593
    Bonuspoeng:
    183
    Flere rapporter at riktig beløp blir trukket når du gjennomfører betaling, ikke før, men ja, bare ring.

K

Neguah liker dette
  18. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Tilgjengelighet. Man booker gjerne de viktigste legs først, og da det er ikke alltid tilgjengelig tilslutningsflight der og da. Disse åpner kanskje da noe nærmere avreise.

Xflipper liker dette
  19. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan starte fra LHR men da må du betale APD avgiften også. Tror denne er på 172£ per person nå hvis du flyr C eller F.

20. Stavangeren

Stavangeren Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Long haul slippes feks 330 dager før, mens internt i Europa slippes det flere billetter 300 dager før ifølge SAS. Dermed må man kanskje vente litt før de blir tilgjengelige.

Del denne siden