SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Bare meg, eller andre som opplever det som "umulig" å komme igjennom på CT-telefonen for tiden? Har prøvd siden før jul. 2 ganger har jeg bare stått i kø til over stengetid hvor ingenting skjer (den lengste i over en time), men jeg også har hatt tre callback hvor jeg aldri har blitt ring tilbake. De gangene har estimert ventetid vært på ca 10 min. Nå prøver jeg igjen og da er estimert ventetid 50 min. Det vil vel i praksis si noen timer, og da stenger de vel igjen. Jeg har også stått på callback i 2t til nå..

2. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Prøvde to ganger på fredag og 09:05 i morges, estimert ventetid på ca. 10 min to av gangene og kom ikke gjennom før jeg la på etter 40 min.

3. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    14,022
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok mange som har CT som utløper 15. januar. Hvis du ikke må bestille før denne datoen, blir det nok enklere å komme gjennom.

4. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant observasjon dersom en av flyvningene på en bonusreise, i dette tilfelle en CT tur til Australia, blir kansellert, og man ombookes automagisk av SAS.

Original retur var

MEL-SIN / SQ Biz
    SIN-WAW / LOT Biz
    WAW-OSL / LOT Biz (Visstnok kansellert)

Melding om endring kommer per e-post fra SAS. En rask refresh i SAS appen viser at ny retur er

MEL-SIN / SQ Biz
    SIN-PEK / SQ Biz
    PEK-WAW / CA Biz
    WAW-OSL / LOT Biz

Endringen skjer innenfor klasse I, 3 måneder før den finner sted. Flyvning via Beijing er lagt på med SQ. Om dette er helautomatisert eller om det en en manuell prosess bak er jeg ikke sikker på, men fin endring dog.

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det har variert en del i det siste. Jeg opplevde et par ganger før jul å måtte vente i opptil 2 timer mot normalt et par minutter. Den ene gangen fikk jeg vite at det var 10 foran meg i kø. Det vil si at vi var minimum 11 EBD og gud vet hvor mange EBG i kø samtidig. Og ettersom det ganske sikkert kom til noen flere EBD/EBG i løpet av ventetiden, ville det i praksis vært umulig å komme gjennom uten status disse dagene.

Eller så har de droppet å prioriere innringere etter status, så alle havner i samme kø. Det kan jo også forklare ventetiden.

6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel flere her inne som har opplevd kansellert legg på CT reise. Uten alternativ. Så topp at de ordner opp :)

7. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte inn i dag 11:15 og ventet 1 time og 3 min før svar. Har EBD.

En veldig hyggelig dame (Merely, tror jeg hun sa) kunne fortelle om stor pågang pga CTer som går ut 15/1.

En annen ting jeg lærte er at det er mulig å bruke CTen som går ut først, 15de denne måneden i mitt tilfelle, og hvis jeg ønsket endre bestillingen etter denne utløpsdatoen så var det helt greit. Det betyr bare at denne CTen skrapes og at en av CTene som utløper 15/1-21 brukes i steden. Waste av CT, ja, men grei fleksibiltet.

Last edited: 06. jan 2020
    polarexpressen liker dette
  8. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har prøvd følgende : vi er to venner på samme CT-booking. Selve CT-reisen er det min kompis som har stått for. Kan jeg som gullkortholder bruke min status for å ringe inn og gjøre endringer på reisen vår ? Tenker da på dette med kø....

9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Du oppgir ditt eb-nr og endrer på en CT-reise booket med et annet eb-nr?

10. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, begge eb-nr er jo en del av bookingen. Om det ikke går, så har man støtt i kø forgjeves, så kanskje ikke verdt det.

11. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Har funket for meg

12. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Prøvd å ringe det svenske nummeret istedenfor det norske?

13. coconuts

coconuts Medlem

Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Skal på CT tur snart og har 2 ganske korte connections - én i SIN på 1t 30 min og én i PEK på 1t 55min. Flighten som kommer etter connection er i begge tilfellene SQ Suites og er naturligvis turens største høydepunkt. Begynner nå å bli nervøs for å ikke rekke Suites flighten(-e) dersom første flighten er noe som helst forsinket..

Spurte SAS hvordan reglene mht. ombookinger i slike situasjoner er. Til min store overraskelse, fortalte agenten at ettersom det er bonus-billett så holder ikke det at det er fysisk ledige F seter på neste flight. Det må også finnes ledige bonus-billetter for de setene:eek:. Og dersom det ikke var ledige bonus-billetter, så blir man nedgradert til C eller X. Sånn var reglene og ikke noe å gjøre med det, mente han..

Har noen her vært borte i forsinkelser der man ikke rakk F flighten sin? Hvordan blir ombookinger løst i praksis? Dersom man får tilbud om C eller X, kan man nekte og kreve å bli booket om til ekvivalent F (altså suites mot suites, SQ mot SQ etc.)? Eller er det slik som SAS sa - at man må bare finne seg i det og ta imot C/X?

Finnks liker dette
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,860
    Bonuspoeng:
    183
    De skal ombooke deg til samme klasse som du flyr i. De ordner revenue billetter om det blir delays. Jeg opplevde kansellering når vi landet i Milan ifra Singapore og skulle videre med LH i C. Ble booket om til Finnair i C og fikk poeng for den turen i etterkant :)

coconuts, Insomnia4u and Finnks like this.
  15. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du må bare oppgi bookingref. Så går det helt fint.. for de finner den ikke på ditt ebnr når du trykker den inn på telefonen.

C

16. coconuts

coconuts Medlem

Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Håper dette gjelder F også.. Hadde vært digg med alle poengene som følger med revenue billett i First :D

17. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Husker ikke hvem det var, men vedkommende fikk til slutt revenue billett i SQ F, tror jeg. Kan jo høre om det ble noen poeng til slutt. :)

coconuts liker dette
  18. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Skal hjelpe foreldrene mine med å booke CT-tur til Seattle i sommer. Direkteruten med LH virker ikke helt enkel, men er det noen med tips til andre greie ruter? Har naturligvis håp om upgrade til LH F når det nærmer seg.

19. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Det finnes altså ingen mulighet for å selv gjøre endringer på en star-alliance-booking gjennom sas sine nettsider slik man kan gjøre med eurobonus-bookinger med SAS?

20. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Vil tro det enkleste da er å booke via NYC/IAD/ORD Der er det hvertfall historisk en del LH F.
    Men hvem vet i disse tider..

C

Gullars liker dette

Del denne siden