SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Dette finnes det svar på et eller annet sted her, men jeg spør allikevel. Om jeg avbestiller en booket CT reise, få jeg da tilbake både poeng og CT, så lenge den fortsatt er gyldig eller kun poengene? Forutsetter at det er mer enn 24 timer til avreise.

Takk!

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,878
    Bonuspoeng:
    183
    Ja du får tilbake både poeng og CT så lenge poengene og CTen fortsatt er gyldig. Er det slik at CTen utløpte 31.12.2019 så vil du ikke få tilbake den men kun poengene.

Points4Fun liker dette
  3. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Takk:)

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,149
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å ha funnet 7 forskjellige biz-turer på SAS.no OSL-MUC-OSL for å legge på min F-tur MUC-HND-MUC, ringte jeg Tallinn for å se om de fant noen av dem. Det gjorde de ikke.

Jeg har nå endt opp med å booke OSL-MUC-OSL som en separat booking, da fikk jeg akkurat de flightene jeg ville ha, og kunne løse alt selv på nett. Spurte på diamantmailen om de kunne slå sammen reisene, det gikk ikke.

Hvorfor kan ikke SAS og Tallinn se de samme billettene som jeg selv klarer å booke på nettsiden til SAS??

5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Har samme problem på en booking selv. Null problem å finne TG F, men da jeg ville ha inn SAS plus på LHR-OSL så var det bare glømmesak. "I have GO available" og så anbefalte hun meg å ringe inn igjen om en uke. Nå har det gått to uker, fortsatt ledige bonusbilletter på OSL-LHR men jeg lar det heller være fremfor å måtte hoste opp 300kr i endringsgebyr. Blir et slag i trynet uansett å gå fra F til sas siste strekket.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke er sulten/tørst er vel nødutgang i SAS Go bedre enn SAS Plus uansett?

Lillegutt and OttoL like this.
  7. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    @Jorge det er nok mer selvfølelsen som får et slag enn setet ;)

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror ikke SAS Plus hjelper så mye der heller altså

9. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,905
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk dette svaret fra Vibeke på forespørsel om å få lagt til biz på FRA-OSL.

"Ja jeg kan godt se dem men ikke når jeg skal have dem ind i jeres booking så findes de ikke mere.

LH gør et eller andet der gør de forsvinder."

drsyk liker dette
  10. holmen

Likes mottatt:
    64,149
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja.. Det er litt lotto, tydeligvis. Noen ganger får man jo biz.
    Det er kanskje mindre tilgjengelighet for Eurobonus-kunder enn for andre? Hvis jeg ikke finner noe bedre å bruke CT på før november, så slenger jeg på en CT i tillegg. o_O:rolleyes:

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er rimelig utfordrende. Du stiller med sterke kort om du reiser alene og ikke har annet å gjøre enn å søke etter ledige seter og ringe Tallinn hver dag, samt kan reise når som helst og hvor som helst.
    Noe som ikke gjelder de aller fleste av oss. For vår del så har jeg heller kjøpt billetter når det er store greier, for jeg har faktisk et liv utenom bonusgalskap også :).
    Så kan man jo undres hvorfor jeg driver å skraper sammen disse poengene...
    Men, det skal sies, det var bedre før. Det er tilsynelatende strammet inn.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man ikke kan få SAS Plus en gang (ref innlegg fra @OttoL ), så er det vel ikke bare LH.

13. holmen

Likes mottatt:
    64,149
    Bonuspoeng:
    293
    Og det er jo ganske rart at SAS ikke kan booke ledige bonusbilletter på SAS til sine egne kunder.....

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Det jeg tenker og. Især burde de få det til for sine diamanter.
    Kan hende er det en generell begrensning LH har lagt i *A CT booking?

15. Kikine

Kikine Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Skulle ha billetter til 2 pers. Hadde egentlig bestilt en annen dato, men så plutselig at de slapp noen business i april så endret reisetidspunkt!
    Var en tur i Japan i julen (bestilt 10 måneder i forveien). Da satt jeg jevnlig å lette etter business for å endre, men fikk «bare» tak i plus. Så da det dukket opp nå følte jeg at jeg ikke hadde noe annet valg

RoadKing liker dette
  16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,905
    Bonuspoeng:
    293
    Antagelig ikke, men for min henvendelse så gjaldt det LH hjem fra FRA.

RoadKing liker dette
  17. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Dette har jeg skrevet litt om noen ganger tidligere her inne, har mange års erfaring fra revenue management inkl. fra et velkjent *A selskap.

SAS, LH Group, UA, SQ med flere sine optimeringssystem er O&D basert, dvs tilgjengeligheten varierer med reisens origin and destination.

Det kan f.eks. være ledig award PTP/P2P (point to point) som dere skriver OSL-MUC eller LHR-OSL. Men når det søkes OSL-HND er tilgjengeligheten en annen på OSL-MUC segmentet. Hvis langstrekningen MUC-HND allerede er booket og du vil legge til OSL-MUC, når agenten da søker OSL-MUC med eksisterende booking åpen, så blir OSL-MUC forespørselen vurdert i systemet basert på at O&D er OSL-HND og derfor en annen tilgjengelighet enn PTP.

Jeg opplevde dette selv da jeg booket CT for en måned siden. Hvis agenten reserverte LHR-SIN først, så fikk jeg fortsatt SAS Plus på OSL-FRA dagen før, men LH var kun åpen i X FRA-LHR. Derfor var det bare å booke OSL-FRA-LHR i I-cl først, og deretter legge til SQ. Det samme med returen med Eva Air til CDG, da var det bare ledig X-cl på SAS CDG-OSL. Derfor instruerte jeg agenten om å booke CDG-OSL i I-cl først, for deretter å booke Eva inbound.

Men dette slår begge veier, ofte og spesielt på vanlige revenue billetter, så er det bedre tilgjengelighet på de enkelte segmentene når det er en del av en lengre reise. På min nevnte CT booking var Eva ikke tilgjengelig PTP TPE-CDG, men det var ledig når returen startet på Bali. Dermed fikk jeg booket Eva biz gjennomgående DPS-TPE-CDG :D

Edvard, kfly, Propflyer and 7 others like this.
  18. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for informativt innlegg. Det gir mening det her.

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke alle agenter som er like mottakelige for slikt.
    Kan forsåvidt godt se for meg at det er en gjeng med suppehuer rundtomkring som ikke har like god kontroll som folket her inne som prøver å fortelle agentene hva de skal gjøre og ikke..

drsyk, holmen and OttoL like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,721
    Bonuspoeng:
    293
    Sorry mac. Men det der stemmer ikke jeg bestilte osl-muc-osl først, i c. Men da jeg ba om å legge til muc-bog-scl fikk jeg beskjed om at osl-muc i c forsvant...

Del denne siden