Dette har jeg skrevet litt om noen ganger tidligere her inne, har mange års erfaring fra revenue management inkl. fra et velkjent *A selskap.
SAS, LH Group, UA, SQ med flere sine optimeringssystem er O&D basert, dvs tilgjengeligheten varierer med reisens origin and destination.
Det kan f.eks. være ledig award PTP/P2P (point to point) som dere skriver OSL-MUC eller LHR-OSL. Men når det søkes OSL-HND er tilgjengeligheten en annen på OSL-MUC segmentet. Hvis langstrekningen MUC-HND allerede er booket og du vil legge til OSL-MUC, når agenten da søker OSL-MUC med eksisterende booking åpen, så blir OSL-MUC forespørselen vurdert i systemet basert på at O&D er OSL-HND og derfor en annen tilgjengelighet enn PTP.
Jeg opplevde dette selv da jeg booket CT for en måned siden. Hvis agenten reserverte LHR-SIN først, så fikk jeg fortsatt SAS Plus på OSL-FRA dagen før, men LH var kun åpen i X FRA-LHR. Derfor var det bare å booke OSL-FRA-LHR i I-cl først, og deretter legge til SQ. Det samme med returen med Eva Air til CDG, da var det bare ledig X-cl på SAS CDG-OSL. Derfor instruerte jeg agenten om å booke CDG-OSL i I-cl først, for deretter å booke Eva inbound.
Men dette slår begge veier, ofte og spesielt på vanlige revenue billetter, så er det bedre tilgjengelighet på de enkelte segmentene når det er en del av en lengre reise. På min nevnte CT booking var Eva ikke tilgjengelig PTP TPE-CDG, men det var ledig når returen startet på Bali. Dermed fikk jeg booket Eva biz gjennomgående DPS-TPE-CDG
Vis alt...