Han/hun _må_ ikke, men bør. Det er fullt mulig å ringe CT-telefonen uten å ha funnet ledige billetter på forhånd. Men da tar det nok lengre tid og færre valgmuligheter.
Etter å ha snakket med et par svenske agenter nylig, har jeg fått inntrykk av at kompetansen til disse svenske agentene ikke er i nærheten av de i Tallinn. Desto viktigere å ha et par alternativer på plass før man ringer. Ellers er det stor sjanse for at ordet "tyvärr" det man hører oftest når man ringer CT-telefonen.
Det kan være at de finner noe du ikke har tenkt på da. Det er viktig å holde alle muligheter åpne. Plutselig så finner de noe
Svensken jeg snakket med siste hadde ikke en gang ett eneste ja i ermet, så det er nok godt mulig. Fikk jo noen tips her om å be dem sjekke leg for leg, men pleier det å hjelpe? Ser når jeg bruker AwardFares nå at enkelte plasser kommer opp f.eks CPH-ZRH-LAX, men ikke om jeg tar med siste leg'et jeg trenger fra BGO. Søker jeg BGO-CPH (og alle leg'ene individuelt) derimot kommer det opp en haug med ledig. Er det bare en svakhet i systemet, eller finnes det en haug med regler som begrenser mulige routinger? Har f.eks hørt at det ikke er mulig med business med LH intra-Europa dersom man ikke har den lengste flighten med dem (var en svenske som sa det også til meg).
Ikke mulig er å dra det for langt. Noen har fått det til, andre ikke. Men generelt ser det ut som de "fleste" ikke får LH C til/fra Tyskland når en IKKE reiser med LH/LX videre ut i verden.
DET er jo hendig, men vi havner i en liten skvis her. Vi prøver å finne en tur Frankfurt-Miami (FRA-MIA) i november, helst i business. Ser at de kan fly direkte med Lufthansa i Eco, eller med TAP via Lisboa i Business. Siden CT går ut i mars så kan vi da heller ikke booke med TAP og endre til Lufthansa hvis de slipper Biz-billetter senere. Utifra fra Awardfares sier så har lufthansa uansett INGEN biz til Miami fra noen sted uansett... Helst skal jo dette samkjøres med vårt fly fra Oslo også, hva nå enn vi klarer å finne til Miami i Biz. :-/ Eller bruker jeg Awardfares feil, og må gå inn på hver enkelt dato for å søke? (har Gold, så trodde jeg fikk resultat på alle datoer) Ser i det minste mange alternativer for FRA-MIA-FRA med TAP i Biz
Fikk gjort om fra LHR - FRA - OSL, til LHR - OSL på CT telefonen nå. Men agenten jeg snakket med kunne kun legge inn alt i biletten, deretter måtte "backoffice" ordne bilettene manuelt i etterkant... Dette kune ta litt tid. Spenstig endringer. Ops : jeg var for negativ. Dette tok nøyaktig 7 minutter og endre før det dukket opp i appen. Men 6timer før jeg fikk utstedd flybiletter.
Bare book med Tap i biz for sikkerhetsskyld nå, så endrer du bare til LH senere før CTen går ut og hvis LH legger ut C billetter. Har du vurdert oslo-istanbul-miami med TK? Gå også på united award og søk til miami fra oslo/stockholm/københavn så kan du bare legge til det siste legget senere .
1) LH legger vel ut 14 dager før, så da får jeg ikke endret november-fly når CT går ut i mars :-( 2) Awardfares finner ingen OSL-IST-MIA i Biz. Kun 1 fly med Eco i februar, og da med 16 timer stop i Istanbul. Turkish er uansett sistevalget pga Erdogan. (At de ikke har alkoholservering hjelper jo heller ikke ;-)) 3) Burde jeg søke på united sine sider i tillegg til awardfares? Kan det være jeg finner noe der altså?
Liten oppdatering her: Gikk dessverre ikke å booke award reise i helgen, ei heller gikk eposten min med bestillingsinfo til gull service igjennom (de ba meg ringe CT tlf på dagtid). Heldigvis var billettene der, så jeg fikk ordnet meg en reise t/r Tanzania i november.
Har et spørsmål angående SAS CT bestilling online: Hvis man finner utgående billetter (one-way) til ønsket destinasjon, men retur er ikke tilgjengelig enda: Kan man bestille one-way utgående, og deretter modifisere denne til en t/r reise når retur er tilgjengelig?
Mulig jeg tolker spørsmålet ditt feil, men du må vel søke på hver enkelt dato på AF, ellers får du vel kun opp resultater som du eller andre har søkt på de siste dagene(?). Jeg får hvertfall opp et helt annet antall resultater når jeg søker dag for dag (selv om så og si ingenting virker bookbart likevel). Når det gjelder LH og business, så legger vel ikke de ut noe før 180dg før uansett, så dermed blir vel november i tidligste laget. Har samme problemet selv, men vurderer tur i september for å kunne booke før CT går ut i slutten av mars.
Men bare ved å ringe kundeservice. Det er ikke mulig å selv legge til en retur på en enveisreise på sas.no.
I desember opptjente jeg min første CT! Planen for denne er å bruke den på en businessreise for to, tur/retur Vietnam(eller nærliggende land) i juli 2022. Slik jeg har forstått, så må jeg gjennomføre bestilling på CT innen utløp av 2021, men kan reise i 2022. Har også lest diverse artikler om hvordan dette gjøres noen ganger, men opplever det som så komplisert at jeg tenker jeg får sette meg ned og gjøre en skikkelig innsats på å forstå det når det nærmer seg bestilling. Forstår også at billetter legges ut på litt varierende tidsrom. Spørsmålet mitt foreløpig er derfor: Hvordan tror dere sjansene er for å få bestilt businessbilletter på CT t/r Vietnam i løpet av høsten 2021, når reisen skal skje i juli? Eventuelt hvilket tidsrom bør jeg gjøre bestillingen for å ha best mulighet?
Hvis jeg søker opp bestemte datoer på AF IST-MIA ser det ut til at jeg får opp samme. Men det går latterlig tregt. Ser heller ikke ut til at den fant OSL-IST-MIA, men det kan være jeg bare er for utålmodig. Uansett godt å vite at jeg nok må søke på hver enkelt dag.. selv om det tar votter og vinter å gjøre det på den måten. Jeg trodde greia var at den viste alt, ikke bare det hva andre har søkt på før meg. Jovisst er det flott at den cacher resultatet.. men.. dette kommer til å ta lang tid!
Du må søke på alle datoene ja. Men det er i alle fall masse ledig i november. Her er 4 tilfeldige dager:
Jeg opplever det som at for ganske mange flighter blir tilgjengelighet automatisk syncet av awardfares på en eller annen måte, men at det er andre flights der man må søke manuelt på datoer hver eneste gang. IST-MIA er kanskje en av disse... selv om man skulle tro den var ganske populær. Mulig awardfares ikke har så mange tyrkiske kunder? Det er jo for spesielt interesserte (les: insideflyer.no) å ta omveien om Istanbul når man skal til Miami.