SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Ja og ja, mener jeg, Kansellering er et helt annet case enn om reisende velger å gjøre endring i bestillingen.

2. Storbaba

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Strategien høres god ut i det tilfelle det blir kansellering eller ikke mulig å reise pga. restriksjoner.

Men jeg kan vanskelig forstå at strategien kan brukes ved "kanselleres av deg". Vår individuelle fleksibilitet på en utgått er begrenset til EN ENDRING på denne. Kansellerer vi reisen er CT tapt. Har gullmailen bekreftet at de kan/vil flytte en utgått CT fra en booking til en annen CT-booking basert på en forespørsel fra oss???? Det høres nesten for godt ut til å være sant....

3. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Bra du spør. I innlegget du viser til, var jeg jeg litt kjapp og har nå slettet formuleringen om at dette gjelder når reisen «kanselleres av deg». Jeg er nemlig ikke helt sikker på hvordan disse reglene fungerer i praksis i nettopp slike tilfeller. Hvis den reisende selv kansellerer en booking med utgått CT, er det i følge SAS mulig å booke ny reise til samme destinasjon innen 30 dager. Det kan bety at det er mulig å flytte den utgåtte CTen til en annen eksisterende booking til samme destinasjon.

Uansett, gullmailen har bekreftet at det er mulig å bytte CTer mellom bookinger. Hvis min reise avlyses på grunn av at UD fraråder reise, kan jeg flytte min utgåtte CT til en senere booking (som er booket med en annen CT) til en annen destinasjon innen 30 dager. Det er dette som er hovedpoenget i min strategi for å ikke miste CT.

Storbaba, pensjonisten and Jeanette like this.
  4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Snakket nettop med 2 hyggelige svenske konsulenter på Tallin nummeret. ( Hva kaller vi det nå? CT telefonen?) Skulle bare legge til conection fra Oslo i +/biz. Så ikke så komplisert. Ikke noe problemer å søke opp flighter enkeltvis. Ble brutt på telefon nr 1. Konsulent nr 2. la inn resten og ville ringe meg tilbake for å bekrefte omkostninger som antagelig blir litt lavere. Ikke nei nei, ikke noe søke på hele reisen tull denne gangen.

paramberg, holmen, RoadKing and 2 others like this.
  5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,899
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan begynne å lure på hva det er som skjer nede på SAS kontoret i Danmark og ellers forøvrig i Norge og Sverige.

Før helga så prøvde jeg som jeg har gjort de siste årene å booke CT billett via epost til gull mailen i Danmark. Dette har fungert hver eneste gang. Bare noen uker tidligere booket jeg OSL-FRA-LHR-HND / SGN-TPE-VIE-OSL uten noe som helst problemer, hvor jeg sendte en mail med routingen jeg vil ha som inkluderte avreisedato, hvilken klasse jeg vil fly, flight nummer og det har fungert helt utmerket. Også routinger som LHR-HND-TPE-SGN har for eksempel gått helt fint.

Skal ta dere igjennom booking prosessen min her, så skal dere få se svarene de ulike personene på samme kundeservice klarer å gi meg.

Starter med å sende en mail om hvor jeg ønsker å fly.

Image-5.jpeg

Får da dette til svar

Image-4 (1).jpeg

Jasså ja, ifra start til slutt - er det det nye nå? Jeg svarer tilbake at jeg aldri har opplevd dette tidligere og at hun fint kan søke leg for leg og at jeg senest gjorde det for noen uker siden.

Image-3.jpeg

Jeg spørr da videre om vi kan fly LHR eller FRA til HND også til HKG. Får dette til svar
    (edit, hadde misforstått litt dansk her, så korrigert hva jeg selv kommenterte her :p)

Image-1 (1).jpeg

Den 12 mars kl 09.18 kommer denne mailen ifra Janni, det er altså før den mailen ovenfor, og jeg fikk billetter utstedt som reservert. Jeg sendte mail tilbake til hun på den tidligere mail korrespondansen vi hadde hvor jeg skrev samme routing. Tydlig så hadde FRA-HND blitt tatt så derfor hun ikke fant den, da vi skulle ha 2 billetter men hun router meg via HND til TPE for også fly oss til SGN. Som SAS lengre oppe har sagt ikke lar seg gjøre, 2 ganger av 2 forskjellige.

Image-2.jpeg

På grunn av haste booking før 31 mars og at SAS ikke har åpnet for award billetter selv så får jeg ikke routingen via HND til TPE også til SGN til å gå opp da jeg må via MUC eller FRA for å komme meg til LHR. Ser ut til at FRA-HND bare legges ut med en ledig biz award etter hva jeg har sett de siste dagene. Så billetter kom i morrest på routingen OSL-FRA-LHR-TPE-SGN. Da får jeg flydd EVA sin 777 i long haul, det har jeg ikke prøvd tidligere.

Image (1).jpeg

Så fremover, så tror jeg man skal være veldig heldig med hvem man treffer på også over epost. Før så var det kun Vibeke men nå gjør tydeligvis hele avdelingen award bookinger og man kan jo se at man får forskjellig svar ut ifra hvem man snakker med..

Last edited: 15. mars 2021
    Eddie47 liker dette
  6. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at personen som svarer deg skriver det i en positiv mening. Altså at det er helt super at vi medlemmer ber de søke leg for leg

magnusant liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,624
    Bonuspoeng:
    183
    Leon, EndreD and Maggie like this.
  8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,899
    Bonuspoeng:
    183
    Schlandy liker dette
  9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skriver alltid på engelsk til de for å unngå misforståelser, men de svarer ofte tilbake på dansk, ikke alltid jeg skjønner hva de mener :p

Leon, jgroneng, Finnks and 1 other person like this.
  10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,899
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, jeg som hele tiden har trodd at jeg forsto dansk super bra all den tid fatter'n har jobbet over 30 år i SAS i København og jeg var der tilnærmet månedlig :p

Lars J liker dette
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,726
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan bekrefte at svensken jeg snakket med på ct tlf i dag søkte leg for leg etter mine anvisninger. Open Jaw var heller ikke noe problem.

12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,899
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje man bør gå over til telefon igjen :D Men har funnet ut at hvis du sender mail tilbake til personen du har mail korrespondanse med så går den til den personen. Så inntil videre så er det ihvertfall Janni der inne på mail service som kan ordne virker det som. Om Vibeke finnes der etter utskiftningene...? Hvem vet.

13. Kalsnes

Kalsnes Medlem

Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Er det slik nå at man ikke kan booke inn infant som ikke er født enda?
    Eller har andre fått til det i det siste?

14. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde å lete etter svar i tråden, men med 486 sider er det noe utfordrende.

Jeg har to enveis-bookinger for to personer i C med SK (ARN-CPH-HND og CPH-HND-ARN) som jeg booket med Fly Premium. Det kostet da 72.000 poeng pr booking, totalt 144.000 poeng. Klarer SAS å slå sammen disse to til én booking og bytte Fly Premium-rabatten med Companion Ticket så totalen blir 100.000? Eller er dette å be om trøbbel?

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,726
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har slått sammen bonus enveisreiser før, men å samtidig endre fra FP til CT tror jeg kan bli utfordrende for dem...
    Dog, prøv! Du har vel intet å tape?

Fly med oss liker dette
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,726
    Bonuspoeng:
    293
    Mange år siden jeg hadde smått å ta hensyn til :), så det aner jeg ikke.

17. Emma

Emma Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk nylig endret en enveis FP booking til CT booking hvor jeg også la til et leg. Dette gikk helt fint og de beregnet ny poengpris. Min plan er å sikre meg hjemreisen ved hjelp av FP når den legges ut, og så slå de sammen per telefon. Flott om du poster en oppdatering om hvordan det går for deg :)

Fly med oss liker dette
  18. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Yes, jeg gjør et forsøk :)

RoadKing and Emma like this.
  19. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Finner de nye agentene stort sett det vi finner på air canadas aeroplan?

20. Storbaba

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri hørt noen som har referert til den..... Saver award på United er mest brukte gratisalternativ om en ikke kjøper tilgang på Awardfares/Expertflyer.
    Ser bl.a. i facebookgrupper at stadig flere kommer med positive erfaringer fra CT-telefonen så det virker som det går seg til der :)

Del denne siden