SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, vet united er tryggest, og har også gode erfaringer derifra utenom sist høst. Men aeroplan kan søke ett år frem i tid, mener noen refererte til dette for noen uker siden.

Klarer ikke å finne det igjen. Hvis ingen kan bekrefte dette innen kort tid, får jeg bare ringe og prøve

Edit: fant det igjen. @trygveat hadde referert til det. Flott, da prøver jeg.

2. Finnks

Finnks Banushare

Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Fordel med Aeroplan er at du der kan søke 355 dager frem mot 337 dager frem på United. Det er en del selskaper som slipper billetter enda lengre frem i tid, så ønsker du å fly med Eva,Austrian etc så duger ingen av de to om du skal se de nyeste ledige setene :)

Xflipper and magnusant like this.
  3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,624
    Bonuspoeng:
    183
    Datovelgeren hos Aeroplan lar deg gå 365 dager frem i tid om du først gjennomfører et søk og så klikker "modify":

Screenshot_20210316-171328.png

kaiarne liker dette
  4. Finnks

Finnks Banushare

Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    trygveat liker dette
  5. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,000
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig. Men svensken jeg snakket med i dag fant ikke alt det samme som meg.
    Mulig fordi han ikke søkte leg by leg. Jeg bestemte meg for å gjøre mer research og prøve igjen i morgen.

Finner ofte connection til europeisk hub der med en mellomlanding, noe som har vist seg å være et problem i det siste, hvordan er folks erfaring med det, lar det seg gjøre? Eller må man ta til takke med en LH x?

Last edited: 16. mars 2021
  6. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    *!!*$#%

Reisegleden falt i dass (pardon my French), og har dessverre ikke deltatt på forumet på lenge.
    Tenkte jeg måtte få benyttet de to CTene som går ut (les gikk ut i februar)... :rolleyes:
    Jaja, får vel prøve å få booket #3 som fortsatt er gyldig...

Ha en fortsatt innbringende uke, med eller uten CT!

Jeanette and Finnks like this.
  7. Pacman

Pacman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Har som mange andre ett par CT liggende med utløp om en ukes tid, samt masse poeng.
    Har egentlig funnet en reise med kurant kapasitet på business. Men er LH, så kun økonomi tilgjengelig foreløpig, reisen er om 11 mnd.

Men - kan man booke 4 personer ved bruk av 2 CT i økonomi, og deretter om 5 mnd tid oppgradere dette til 4 business ved å betale poengmellomlegget? Selv om CT er utløpt?

Og så er vi jo 5 som skal reise, 2 voksne og 3 barn. Tenkte at det antakelig ikke blir tilgjengelig 5 stk i C på bonuspoeng, så blir da å betale i cash for en person i C.
    Blir det da best å betale for 1 barn alene, og da legge til barnet til bookingen i etterkant? Eller bør/må dette være en voksen?

8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Oppgradering til biz skal gå fint. Personlig ville jeg booket barnet inn i en CT, dette for å unngå kluss dersom det skulle bli endringer når reisen har startet. Dumt at barnet plutselig blir ombooket til en annen flygning e.l

9. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Har du fått bekreftet at det er mulig å endre klasse på booking etter at CT er gått ut? I såfall er det gode nyheter :) Jeg fikk nemlig beskjed at det kun gikk an å endre klasse dersom poengprisen ikke endret seg. Dette var det gullmailen som gav beskjed om. :/

Last edited: 20. mars 2021
  10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har også lest det ikke er mulig å endre reisen hvis poeng endres etter at CT er utgått.

11. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Slik har jeg også forstått regelen med den ene endringen. Billettene skal eller kan ikke rekalkuleres (men på den andre må avgifter beregnes på nytt for det er ikke gitt at reiseruten er lik..)

Nurse82 liker dette
  12. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,624
    Bonuspoeng:
    183
    Kundeservice har blitt sitert på en del ulike tolkninger av denne regelen. Noen har fått beskjed om at det er maks én ombooking etter utløpsdato, selv om FAQ-en kun sier dette i forbindelse med utgåtte poeng, andre har også fått beskjed om at reisen kun kan endres etter reiseråd fra UD eller innstilte flyvninger.

Så lenge FAQ-punktet ikke nevner noen av disse begrensningene regner jeg med man kan få til det meste om man treffer rett agent, men man risikerer også at SAS kommer med presiseringer eller fjerner hele unntaket før man får booket om.

https://www.flysas.com/en/help-and-...f-i-rebook-a-sas-or-star-alliance-bonus-trip/

Eddie47 and Nurse82 like this.
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke registrert annen tilbakemelding ift poengendring. Dvs at alle som har snakket med agenter (inkludert meg selv) har fått oppgitt at en IKKE kan endre klasse HVIS poengprisen endrer seg. Dette må de jo ha fra en plass. Ja, de sier ellers mye rart. Men er konsekvent på denne. La meg ta et par eksempler:

1. Du har én reise med C frem og F tilbake. Her har mange kun økonomi innimellom. Alle disse skal da kunne endres til C uten at poengprisen endres.

2. Du vil endre utreise fra C til F (f.eks LH et par dager før). Dette er ikke mulig da poengprisen må endres.

trygveat and Nurse82 like this.
  14. mariusea

mariusea Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg gjorde et kjøp av en reise for noen uker siden på godt over 100.000 kr. Dette gjorde at jeg nådde CT kravet. Pga. corona ble reisen avbestilt og pengene kommer tilbake til Amex kortet. Da havner jeg igjen "under" CT kravet omsetningsmessig. Noen som har noen erfaring med hva som vil skje? Mister jeg CT? Formålet var jo ikke å "lure" til meg en CT, men det skjedde jo nå likevel pga. corona...

15. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Erfaringsmessig mister du ikke en CT som allerede er utstedt, i hvert fall ved små refusjoner, men vil tro at de kanskje forbeholder seg retten til å gjøre det og da typisk ved store transaksjoner som refunderes. Ville sittet stille i båten (eventuelt brukt CT'en relativt kvikt)

Maggie liker dette
  16. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Viktig å vite for de som har en CT som har utgått eller går ut 31. mars. Det er mange som bestiller en reise for å få brukt sin CT, og planlegger å endre den senere (EN endring er tillatt). Jeg fikk dette på e-post fra den Danske Diamant-mailen i dag (Lenette):
    "I øjeblikket kan du ombooke en billet på trods af din CT er udløbet. Det er dog et krav at til og fra lufthavne er de samme, samt rejseklassen. Vi kan desværre ikke sige noget om hvor længe dette tilbud gælder, så det kan altså nå at ændre sig inden du kan ombooke din rejse."
    Så vær klar over at reglene kan endres (uten varsel?) og at endring da blir umulig!

samtom, Emma, trygveat and 1 other person like this.
  17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,864
    Bonuspoeng:
    293
    Høres fornuftig ut. Man får nok fortsatt endret den om noe skulle bli kansellert av flyselskapene.

18. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Begrensningen på antall endringer er ikke spesifisert noe sted i noen offentlige kanaler så vidt jeg kan se. Jeg tenker nå at man forholder seg til den informasjonen som gis og finnes når man bestiller, og at dette da burde bli stående som en del av billettvilkårene på samme måte som alt annet av flybilletter. At de kan endre på dette uten forvarsel for allerede utstedte billetter synes jeg høres rart ut og er sikkert mat for forbrukertilsynet i så fall. Da må de i det minste tillate én ekstra siste endring i ettertid i min mening.

1884derby liker dette
  19. Emma

Emma Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde akkurat en booking per telefon og fikk da vite at det IKKE er noen begrensning på antall endringer så lenge destinasjon er lik. Så her er det tydeligvis ingen klar policy...

Jeanette liker dette
  20. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg prøvd, og computer says NO! Det var ikke mulig å slå sammen to bonusreiser uten risiko for at plassene forsvant i prosessen. Jeg endte da opp med å bruke min CT på den ene enveis-FP-bookingen, så jeg i det minste sparte 12.000 poeng :)

Jeg ble samtidig rådet til å ringe inn neste gang jeg har en enveis bonusreise, og har funnet ledige seter den andre veien som jeg ønsker å legge til. Da kan de legge det inn på samme PNR, og bruke CT. Problemet er jo at dette var bonusseter i SAS Business til/fra Tokyo, og de forsvinner som regel noen minutter etter at de tilgjengeliggjøres o_O

RoadKing, Emma and ChrisTW like this.

Del denne siden