Takk for oppdateringen! Følgende skjedde da jeg ringte inn for å endre mine billetter tidligere i dag: Første agent jeg traff var engelskspråklig og kunne ikke slå sammen to enveis billetter uten at jeg avbestilte alle legs på begge billetter. Jeg takket nei til dette og ringte opp igjen. Denne gangen traff jeg en svenske som var mer behjelpelig. Han kunne klare å slå sammen bookingene ved å avbestille kun returen. Han informerte om at dette ville innbære en risiko om at billettene ikke kom tilbake, men jeg tok sjansen (jeg vet at det kan skje, men jeg har ikke opplevd at billetter jeg har avbestilt med SAS ikke har kommet tilbake umiddelbart). Billettene dukket så opp med det samme, og jeg hadde en tur-retur CT booking. Det har vært litt av en prosess for å få sydd sammen reisen, men jeg fikk det til ved følgende steg: Fant bonusbilletter med United mellom EWR-MCO en gitt dato. Kun økonomi var tilgjengelig, men jeg tar sikte på å endre til business nærmere avreise. Booket OSL-EWR med FP samme dato i det sekundet de ble lagt ut. Ringte Amex neste dag for å gjøre om OSL- EWR med FP til CT og legge til EWR-MCO. Dette gikk smertefritt, og agenten nevnte ingenting om at billetten måtte avbestilles for at den skulle endres fra FP til CT. Booket EWR-OSL med FP i det sekundet de ble lagt ut. Fant ingen ledige seter mellom MCO-EWR på passende datoer, så endte opp med open jaw. Ringte Amex for å slå sammen bookingene (ref første del av posten). Endte opp med følgende booking OSL-EWR-MCO-open jaw-EWR-OSL. Gitt begrensningene i systemet er jeg greit fornøyd med bookingen, men det er synd at man ikke får bestilt alt selv på nett. Som du sier så forsvinner jo de mest attraktive billettene raskt, og man kan bare glemme å vente på at telefonen åpner. Jeg ser derfor ikke noe bedre alternativ enn å «sikre seg» billettene ved hjelp av FP evt flere enveis CT bookinger, og så heller avbestille og satse på at billettene legges ut igjen. Hvis noen har noen bedre løsninger for å gjøre en slik bestilling mottas alle tips med takk
Hei! I går fikk jeg booket følgende med en CT som går ut 31. mars: OSL–FRA (LH økonomi) FRA–HND (ANA First) HND–FRA (ANA First) FRA–OSL (LH økonomi) Det er jo et kjent problem at LH ikke åpner for business når man ikke har LH C eller F på connecting flight. Jeg har enda en CT som går ut 31. mars og nok av poeng. Kan jeg booke OSL–FRA–OSL med LH C på en egen CT og på en eller annen måte sy sammen disse? Og da selvfølgelig fjerne de to LH-segmentene i økonomi fra den opprinnelige CT-en.
27. februar så booket jeg en CT reise for to. LHR - ZRH - DXB - IST - OSL - LHR Denne kom på 2965,- per pers pluss 450,- i service fee. LHR er jo som kjent kostbart og reise ut fra, så jeg fikk endret reisen den 1. mars til OSL - CPH - ZRH - DXB - IST - OSL - LHR og brukte FP-rabatten på en enveis LHR-OSL. Den nye CT-reisen kom på 1586,- per pers. Så 1379,- i mindre avgifter per pers. Sjekket mitt AmEx i dag og fant ikke at dette mellomlegget var refundert. Ringte inn til sas og fikk beskjed om at mellomlegget var lagt i en delayed que for utbataling etter at reisen var gjennomført i September. Noe konsulenten mente var helt normalt. Er det virkelig normalt og ikke tilbakebetale mellomlegget? Hadde det vært motsatt skulle de hatt pengene med en gang. Men SAS-konsulenten skulle flytte den over i den normale refund køen slik at jeg burde få de i løpet av uken..
Samme svar fikk jeg av gullmailen idag, så her er SAS ikke helt enige med seg selv virker det ut som. Jeg slår meg nå til ro med at flere endringer er tillatt, og det var jo gode nyheter. Her er svaret jeg fikk: "Tak for din email. Som du selv er inde på står der ingen antal begrænsninger. Så du kan ændre din billet såfremt det er de samme lufthavne du flyver fra og til, samt rejseklasse. Det vi dog ikke kan svare på, er hvor længe tilbuddet gælder eller om der senere skulle komme en begrænsning. Så jeg kan kun sige at som det er lige nu har du mulighed for ombooking på trods af en udløbet CT, men hvor længe dette tilbud gælder, det ved vi ikke. Du ønskes en god dag."
Mener jeg leste i denne tråden at en kunne reise hjem via Usa om en hadde Tokyo som destinasjon. Stemmer det? Kan en evt også reise via USA til Tokyo?
Det finnes en enklere måte å gjøre det på i følge «Krystina» i Tallinn. Book OSL-FRA-OSL først, så FRA-HND-FRA (Istedenfor OSL-FRA-HND-FRA-OSL) i samme bestilling. Om du treffer en som vil gjøre det sånn er en annen historie.
Prøver å lese meg litt opp. Er det slik å forstå at SQ er stengt for booking. Og thai er kun intra asia (Sin-BKK f.eks.) som kan bookes hvis det ikke er innen 60/90 dager?
Det blir vel kanskje vanskelig å få gjort noe med nå? Risikerer jeg å miste setene hvis jeg prøver å endre den nå? Spesielt siden OSL–FRA–OSL må bookes/reserveres først.
Hei, hadde jeg vært deg så ville jeg heller reist med Austrian i C til Frankfurt via Wien i og med at det er 1 flygning mer.
Jeg fikk kansellert store deler av en USA-tur i dag på noen CT'er som går ut i mars og i meldingen sto det at de ikke booket meg om p.g.a alle reiserestriksjonene (selv om dette er i midten av september). Jeg har egentlig ikke tid til å begynne med å finne nye flighter og datoer nå (og det er vel også å forvente en viss kø på CT-telefonen de neste dagene), så jeg sendte mail til gullmailen for å få bekreftet at denne nå blir utvidet med 30dg ref SAS sin Q&A. Eneste jeg fikk til svar var at jeg måtte kontakte CT-telefonen for å booke om. Er ikke denne utvidelsen med 30 dager SAS sine vilkår og ikke Am.Ex? Må vel kunne anta at dette vilkåret også gjelder nå og ikke bare om kanselleringen hadde kommet 1.april?
Spedbarn lagt til uten større problemer. Kostet 466 kroner for turen Oslo Frankfurt London Tokyo Tokyo Frankfurt Oslo. Fikk beskjed om at dette var gratis da jeg snakket med Tallinn, men tok ikke den kampen med SAS nå. NH first tur-retur Japan i November.
Selv om billetten er gratis må man betale eventuelle skatter og flyplassavgifter når man har med spedbarn. De fleste avgifter har unntak for barn under 2 år, men dette gjelder f.eks. ikke flyplassavgiften i London.
Med tanke på flyvertinne / passasjer ratioen på ANA first burde dere kunne plassere arveprins(essen) på armen til den første dere treffer i kabin og så slappe av resten av turen. 466kr er en kupp