Hmm… javel? Så lenge det ikke har vært mulig å få bestilt star alliance på nett, har jeg fått service fee refundert ved avbestilling.
Da sender du en forespørsel om det. Har fått diverse gebyrer tilbake selv pga Corona/ manglende online funksjonalitet. Men det er vel ikke noe automatikk i det. Men en ganske naturlig tjeneste for de som ber om det? Status mailen i Danmark er kanskje et passende sted?
Takk! Hører med gullmailen. Tidligere har service fee blitt automatisk refundert, men har kanskje bare vært heldig.
Det er kun telefonbestillingsgebyr på 375 kroner som de dropper fordi star alliance bookingsiden til SAS er midlertidig utilgjengelig. Gebyret på 450 kroner er noe annet, og var ikke refunderbart selv da man bestilte på nett den gangen det gikk. Dette gebyret refunderes kun hvis SAS eller partner avbestiller billetten, eller med enkelte unntak pga Covid (for eksempel at det frarådes å reise til landet).
Jøss, jeg har fått service fee refundert selv om jeg har avbestilt reisen selv. Men da er det sikkert bare en glipp.
Går for denne løsningen selv, fikk nettopp mail fra SAS om at en av flightene er kansellert. Hva er deres erfaring med når CT dukker opp ved automatisk refund online (knapp tilgjengelig i mail) vs telefonkansellering? Kan agenten kjøre refund direkte, eller må den sendes til en annen avdeling?
Pleier be om bookingreferanse når jeg er på telefon, og sjekker stavemåte, reiserute og booking class på manage my booking på SAS sin side før vi avslutter samtalen.
Sørg for at alle reisende har EuroBonus nummer, da kommer riktig navn automatisk, og alle får poeng hvis man betaler for billetten.
Det opplevde jeg som standard når det var Tallinn som tok CT, men etter at Sveg overtok har dette blitt borte..
Det var standard før ja. Nå er det litt hipp som happ om det blir gjort uten at du spør om det. Siste booking jeg gjorde, da sendte han over for at jeg skulle sjekke at navn og rute ble riktig. Men de to før det måtte jeg spørre selv. Det skal sies at han siste ville ha absolutt alle navn med på billetten, ikke bare første og siste, som de ofte sier at holder. Da er det mange muligheter for feilstavinger når jeg og min kone skal på tur.
Mulig jeg bare er treg (og dum?), men kan de ikke bare hente korrekt navn og stavemåte fra EB-nummer da?
Det er fult mulig, men avhengig av agent. Noen agenter hevder de ikke kan søke opp medreisende ut ifra EB nummer. Mens andre agenter finner full profil med å bare oppgi registrert epost adresse til medreisende.
Jeg har også veldig blandet erfaring med dette. Enkelte ser mine "medreisende" som jeg har lagret i profilen min, andre ikke. Jeg vet ikke hva de gjør annerledes. Noen finner også kredittkort lagret, mens andre må få det opplest på telefonen.
Jeg skrev kun navn og fødselsdato til gullmailen, fikk svar tilbake fra Janni om jeg kunne kontrollsjekke navn i pass pga det som var registrert i Eurobonus ikke stemte overens med det jeg hadde skrevet i mailen på den ene personen. Så de som har kontroll finner ut av det. Kan forøvrig ikke få skrytt nok av henne, hun ordner opp. Var 1 av 2 som ikke kunne fly på en utgått CT. Tenkte bare å gi beskjed sånn at det ikke ble noe kluss for den som reiste, men hadde ikke forventet å få noe tilbake utenom skatter og avgifter. Hun fjernet personen og tilbakeførte halve poengsummen manuelt i tillegg. Nylig fikset hun opp i en reise, selv om det gikk over fristen for når CT gikk ut. Så tydelig at de (hvertfall noen) har mulighet til å fikse det meste, hvis de vil.
Janni er god å ha. Jeg hadde min første kontakt med janni i dagene etter Vibeke forsvant, hun virket ny i gamet men veldig service innstilt. Hun ordnet opp i min tur til Bali med eva air i oktober, denne blir uansett kansellert da vi ikke slipper inn i Indonesia på dette tidspunktet.