SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Zumcern

Zumcern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kom nettopp hjem fra USA hvor vi vi hadde BIZ (SK) og ECO (UA) på vei dit og ECO (UA) BIZ (SK) på vei hjem. På tur dit kunne vi ta med 6 kolli (2 reisende) og på vei hjem kunne vi ta med 4 kolli. Verdt å nevne at jeg har gullstatus. Uten denne tror jeg at vi ville hatt kun 2 kolli på hjemreisen.

jonflo liker dette
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Semi-rant her også på den vanlige EB-telefonen. 50 min venting, og så en hostende dansk agent som tydeligvis var ny i jobben og elendig service. Holdt på å klikke. Begynte bra, hun visste ikke at SAS ikke fløy til BKK og prøvde å få meg til å betale for bestillingen.

Hun nektet å søke annet enn hele reisen, og da jeg forklarte at det er andre selskap i Star Alliance som flyr via HKG, TPE, HND osv med spesifikke flighter var gjennomgangsutrykket hennes "what?" og så på hold mens hun snakket med supervisor. Det var 1,5t bortkastet gitt. Savner gull/diamant i SK gitt (har i annet selskap)

Jeanette liker dette
  3. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,360
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen spørsmål angående hvordan CTer og ombookinger funker nå i disse coronaturbulente tider som jeg håper kloke hoder her kan hjelpe med.

Utgangspunkt er en CT booking til Fillipinene med Turkish nå til jul. Flighten IST-MNL ser ut til å gå pt, senest observert i lufta på flightradar i går. Imidlertid ser åpning på Fillipinene for faktisk å kunne feriere der i julen ut til å være shady, med krav om ti dagers karantenehotell om jeg har skjønt status riktig.

Spørsmålet blir så om en prøver å booke om disse billettene (både CT og deler av poengen har gått ut på dato), vil de da bare alt bli slukt av et svart hull og vi sitter igjen med nada, eller har vi noe manøvreringsrom?

Turkish meldte forøvrig i går en mindre forskyving av tid på flighten (type halvtimes endring) er dette potensielt noe som kan brukes som døråpner om det i utgangspunktet ikke er mulig å endre?

4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,940
    Bonuspoeng:
    183
    Om UD har reiseråd dit til jul så kan du bruke det som grunn til å kansellere :) Trist at det ikke blir noe dykking til jul da? :(

Sonictravel liker dette
  5. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er status for utgått CT? HND-FRA er p.t. kansellert og ingen first/bis tilgjengelig for retur 20JAN22. Tips?

6. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Sikkert svart før men om flighten blir kansellert la oss si en uke før avreise, hva gjelder det av regler? Kan du kreve omruting til andre flighter eller må du i siste liten finne nye bonus billetter som er i teorien umulig.

7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet må det være ledig i bonusklasse for å få nye billetter, men det kan hende du får en ok agent som er villig til å f.eks låse opp et sete på en SK Flight. Noen er også mer fleksible med routinger for å finne nye billetter. Et argument kan f.eks være at du taper penger på allerede betalte hotellbookinger.

Nå er det også krevende tider for SK, og det virker som at de ønsker å spare mest mulig penger. Noe som gjør det enda vanskeligere for oss. Lykke til!

8. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,227
    Bonuspoeng:
    183
    Turkish meldte forøvrig i går en mindre forskyving av tid på flighten (type halvtimes endring) er dette potensielt noe som kan brukes som døråpner om det i utgangspunktet ikke er mulig å endre?[/QUOTE]
    CT frigjøres hvis et legg kanselleres eller forskyves med mer enn 3 timer. Halvtime holder ikke (vet ikke hvordan det er hvis minimum connection tid blir for lav).

Last edited: 18. sept 2021
  9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    CT frigjøres hvis et legg kanselleres eller forskyves med mer enn 4 timer. Halvtime holder ikke (vet ikke hvordan det er hvis minimum connection tid blir for lav).[/QUOTE]

Denne reglen er isåfall ny?

10. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,227
    Bonuspoeng:
    183
    Denne reglen er isåfall ny?[/QUOTE]
    Det skulle stå 3 timer, ikke 4 timer. Rettet i opprinnelig post. Vet ikke når regelen kom. Opplysningen kom fra diamantmailen.

11. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk just(3 mnd siden) rebooket en som CT booking som hadde endret 1 time på flighten, og det var fortsatt en "godkjent" routing.

Insomnia4u liker dette
  12. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,227
    Bonuspoeng:
    183
    Med rebooket, mener du justert på en booking, eller at du kunne avbestille bookingen, og hadde til utløpet av neste måned på å bruke CT’en til en ny booking?

13. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    For en CT-booking som inneholder flights fra andre *A-selskaper enn SK, så kan (fortsatt) ikke WF-flights inngå, right?

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer dessverre

cothom liker dette
  15. SirH00D

SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Har fått denne på en Tokyo-tur i januar (med CT-en fra 2019):
    ---------
    We have tried to find alternative flights close to your original travel date but have not been able to rebook you. We apologize for this. Should you wish to postpone your trip, you are welcome to call us for rebooking.

If you prefer to cancel your trip and get a refund of your ticket, you can request this online via My Bookings.

Kindly inform anyone else traveling with you about the change.
    ---------
    Bestillingen ligger fortsatt inne i SAS-appen med BRU-OSL en dag før den flyttede ANA hjemreisen fra NRT-BRU.

Nå kan jeg vel i teorien vente frem til desember med å ringe og ombooke den, siden det ikke har kommet noen tidsfrist på hverken mail eller melding?

Noen som har erfaring med dette? Tenker det å drøye lengst mulig kan gi meg bedre muligheter for utreise, samt forhåpentligvis mer info om Japansk gjenåpning. :confused: Enten det eller så får jeg hive meg på Maldivene-toget! :p

milehigh and tobeornot999 like this.
  16. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Når jeg har oppnådd CT for i år, kan jeg avbestille Premium kortet helt eller må jeg nedgradere til classic for å ikke miste CT?

krioyn liker dette
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan avbestille helt. Opptjent er opptjent.

Trippeltrumf liker dette
  18. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93

Hadde samme med HND-FRA så ble kansellert 20JAN21. Fant ledig F NRT-ORD og ringte CT-telefonen, fikk booket den og dermed blir hjemreisen NRT-ORD-CPH-SVG istedenfor HND-FRA-CPH-SVG :)

SirH00D liker dette
  19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk samme melding. Du kan ev drøye avbestilling til etter 1.okt. Da vil du få ny gyldighet på CT til ut november.

SirH00D liker dette
  20. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Vet noen om CTer som gis ny gyldighet har vanlige regler for avbestilling og gjenbruk? Si at jeg får ny gyldighet til 30.nov, og 5. oktober booker en tur med avreise i begynnelsen av november. 30.okt avbestiller jeg turen (pga reiseråd eller stengt grense) - får jeg da CT i retur med fortsatt gyldighet 30.nov?

Del denne siden