SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Ja til begge spørsmålene dine.

cothom liker dette
  2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,100
    Bonuspoeng:
    183
    Bare for å bekrefte for meg selv: Det er kun ved reiseråd man kan avbestille og få forlenget CT? Ved kansellering av enkelt legs kan man få reruting, men ikke til ny destinasjon?
    (Har fått en dustete reruting på en CT der 5 dager har blitt til 2,5 dager på destinasjon og ukristelige reisetider)

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Har du legs kansellert av flyselskapet kan du få tilbake CT med ny utløpsdato.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,100
    Bonuspoeng:
    183
    Og det gjelder også hvis feks flighten opprinnelig var 0900, men har blitt flyttet til en annen avgang 1900 kvelden før?

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Det teller som en en kansellering

milehigh and Spielhaug like this.
  6. igjr

igjr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har en reise planlagt til Vietnam nå i Oktober som jeg avventer status på i forbindelse med refusjons og eventuelt ombookning (håper å få tilbake poeng og utgått CT med fornyet bestillingsfrist). Reisen står fortsatt i SAS appen min, men ser det ikke er mulig å booke flyturen fra Istanbul til Hanoi den 10 oktober (TK 164) noe sted.

Er det noen andre som har vært borti lignende situasjon? Kan jeg forvente at min reise blir kansellert inne kort tid? Finnes det andre offisielle verktøy en booking systemet til et flyselskap for å sjekke om flighten er planlagt å gå eller ei?

7. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,100
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Da må en starte leting etter ny destinasjon for utgått CT. Blir en fin dag!

8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,297
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker det skal gå helt fint når man sitter/ligger slik.

tobeornot999, indahla and Eddie47 like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har testet, riktignok ikke på en veldig lang flight, men det var helt innafor :)

Flyingdutchman liker dette
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,297
    Bonuspoeng:
    183
    Du testet "tronesetet"?
    Det er bare rundt 7 timer fra YUL til LIS, og det er neppe mer ubehagelig enn f.eks EWR-OSL i SK pluss (som jeg ikke synes er ubehagelig i det hele tatt... selv om C er å foretrekke selvfølgelig).

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det fikk jr, han var meget fornøyd :)
    Jeg delte en vanlig toseter med kona og det var meget kurant på en intra-Europa flight.
    Jeg kunne godt booket noe slikt for å dra over atlanteren også, selv om store fly er kult selvfølgelig :cool:

12. sims

sims Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, jeg har fått et problem med "married segments" ved kansellert SWISS flight. Jeg hadde i utgangspunktet CT billett denne ruten:
    OSL - CPH m SAS
    CPH - ZRH m SWISS
    ZHR - NRT m SWISS
    NRT - CTS

CTS - NRT
    NRT - ZRH m SWISS
    ZHR - OSL m SWISS

Nå har SWISS kansellert ZHR - NRT avgangen og rebooket meg til dagen før. Dvs, jeg har CPH - ZRH og ZHR NRT dagen før. Problemet er at det finnes ledige billetter i OSL - ZRH den dagen i C, men får ikke booket denne fordi CPH - ZRH og ZHR + NRT er "married segments". Og da er jeg litt stuck, for alterantivet er 12 timer på CPH som jeg ikke har lyst til. Finnes det noen triks i ludo for å fikse dette? Agenten foreslo å kansellere ZHR-NRT billetteen, men det er usikkert om de kommer tilbake isåfall.

13. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Kan også bekrefte dette da jeg har hatt vært gjennom det 2 ganger nå.

Angående endring av utgåtte CT, noe som sikkert gjelder mange som ble tvunget til å booke noe på utgående 2020 CT billetter på våren 2021.

Om fly selskaper endrer reisen med fks. et leg på CT turen med 3 timer+ så kan turen endres eller faktisk fullstendig kanselleres & poeng / cost returneres.
    Samt at de vil legge CT tilbake som tilgjengelig for bruk i kansellering måned + 1 måned.
    Denne CT vil da synes i SAS profilen som en separat CT med gyldighets dato som beskrevet over.

milehigh, SVG_flyer, SirH00D and 6 others like this.
  14. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Har booking torsdag 7. oktober som jeg ikke får gjennomført:
    OSL - CPH - LAX. (SAS)
    LAX - SFR - FRA - OSL (UTD/LH/SAS).

Snakker med CT-telefonen nå. Får igjen poengene mine om jeg avbestiller nå, men ikke CT`en min.

Noe håp om at SAS/LH kansellerer disse flightene selv? (Slik at jeg ville kunne få igjen CT). Eller kjører de flighter som normalt selv om europeere i veldig stor grad har innreisenekt?

15. rookietrader

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer på mitt eget spørsmål. Ved å søke avganger på SAS ser det faktisk ut som SAS flyr CPH-LAX selv med innreisenekt for europeere.. sjekka torsdag 23. sept og torsdag 30. sept. Ingen av de avgangene er kansellerte :(

Svenske kjerringa sa forøvrig "Alldeles strax tilbaka" for 20 minutter siden da hun bare skulle dobbeltsjekke noe med en kollega.

For en elendig service.

16. rookietrader

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Har i dag snakket med en tilsynelatende kompetent person i andre enden av CT-telefonen.

CT-turen min i oktober kan flyttes lenger frem. Det er dog ikke mulig å endre navn på bookingen. Eller gå ned fra 2 til 1 person på bookingen. De 2 som opprinnelig sto på bestillingen må være de som drar.

Denne trivelige karen anbefalte meg å avvente til dagen før, i håp om at SAS eller et av de andre selskapene kansellerte en leg, noe som ville føre til at CT ville være tilgjengelig igjen i 30 dager.

Han fant forøvrig de samme rutene jeg fant på United.com.

Jeg kan være villig til å vente til 2 dager før, men tar ikke sjansen på at de folka plukker opp røret en hvilken som helst dag.

17. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,368
    Bonuspoeng:
    113
    Navneendring har aldri vært tillatt med *A men sært om de ikke vil splitte bookingen og kansellere en passasjer, som er enkelt. Men de kan sikkert dekke seg bak at det er en "endring" på utgått CT. Jeg ville prøvd en annen agent om dette noe man vil, men mulig det ikke går..

18. Grove

Grove Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde et lite håp om at reiserådene skulle bli videreført etter 1 oktober….. (vet det er egoistisk)
    Har booking til Zanzibar 20 oktober, og har egentlig mistet litt lysten på Afrika slik situasjonen er der nå.
    Hvilke muligheter har jeg egentlig med utgått CT? Kun ombooking frem i tid, eller kansellere og miste CT helt?

19. rookietrader

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    93
    Riktig som du sier i siste setning, gitt at UD ikke fraråder reise. Hvertfall det de på SAS-telefonen har sagt til meg. Får jo igjen poengene da, men CT forfaller verdiløs.

20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,993
    Bonuspoeng:
    183
    Flott å høre, og folk fortjener virkelig ros når det er fortjent.

Men det må også være OK å fortelle når det ikke ser så bra.

Jeg har som diamant møtt et par temmelig frekke og ikke-hjelpsomme svar fra hun andre, med navn på L. Selv om jeg har tatt opp spørsmål på en hyggelig måte. Mulig hun hadde en travel dag, men det er fortsatt ikke OK mot de kundene som legger igjen mest penger hos SAS.

Så min erfaring med DK diamantmail er at den er veldig varierende avhengig av hvem som svarer.

Jeanette and paramberg like this.

Del denne siden