SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har gjort dette før, de kan splitte bookingen og avbestille ene billetten, og du får da tilbake poengene + skatter og avgifter for denne personen

SuperVC10 liker dette
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Svarer meg selv her :) Trykket automatisk refund/cancellation. Fikk dokumentene inkl service fee 4 timer senere.

Så får vi se om utgått CT dukker opp igjen eller om jeg må ringe inn og få dem til å gjøre det manuelt. Erfaringer her?

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,734
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk ct’n tilbake uten videre. Men kansellerte via diamant mailen. Andre forteller de ikke fikk den tilbake uten å ringe inn.

Insomnia4u liker dette
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte ringe inn. Agenten så at det hadde blitt gjort en feil, og sendte en melding til refund-avdelingen. Ser ut til at det må tas manuelt med utgåtte CT-vouchers. Skulle visst dukke opp igjen i løpet av dagen eller morgendagen.

Edit: Dukket opp nå, med gyldighet ut oktober.

Last edited: 07. sept 2021
    RoadKing liker dette
  5. Zeppelin

Zeppelin Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    finner ikke svar.
    Jeg har to CT, Nr.1 2020, Nr.2 2021

Booking 1: i februar 2022 med Nr.1
    Booking 2: i desember 2021 med Nr.2

Spørsmål:
    + er CT knyttet til spesifikt booking, eller blir automatisk brukt den med kortere gyldighet?
    + finnes en måte og bytte CT, på booking, uten stornere, eventuell med hjelp av gull mailen?

takk

6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    113
    Forhørte meg om akkurat dette her om dagen, så lenge begge CT var knyttet opp mot hver sin booking ville det gå greit å bytte om på disse. I mitt tilfelle så var gyldigheten 2021 & 2022, usikker på hvordan dette blir for deg med en utgått CT fra 2020.

Zeppelin liker dette
  7. Zeppelin

Zeppelin Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Takk, beklager om jeg var uklart, CT er opptjent i 2020, 2021
    Prøvde agent roulette på CT telefon, svaret var rød og svart :)

8. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sett flere poster hvor dette har blitt gjort, men det var da Tallin hadde kundeservice. Om du har tilgang til gull/diamant-mailen kan sannsynligvis de fikse det.

Zeppelin liker dette
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    CT kan byttes om men en CT må være opptjent før bookingen den skal flyttes til ble gjort.
    Så hvis bookingen f.eks. gjøres i april og du opptjener en CT i mai samme år kan du ikke benyttes denne CTen på den bookingen.

milehigh, Zeppelin and Insomnia4u like this.
  10. Zeppelin

Zeppelin Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er ny EBG og har aldri brukt gull mailen, hva er responstid i tilfelle de haster?
    Gå det flere ganger, bytte CT på booking?
    Kan jeg spekulere på en langhelg i år og i tilfelle de blir ikke noe, reversere hele?

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen erfaring med gull-mailen, dessverre.
    Du kan alltid kansellere en booking med CT og få denne + poeng tilbake (så fremt ikke poeng eller CT er utgått). Når det gjelder skatter og avgifter skal du også få disse tilbake, men SAS sitt "gebyr" for booking av reise med CT på 450,- pr. pers. varierer litt om du får tilbake eller ikke. Iflg. SAS er dette ikke refundertbart 24 timer etter bestilling, men flere har opplevd å få det tilbake likevel.
    Blir en av flightene dine kansellert skal du få alt tilbake.

12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,028
    Bonuspoeng:
    293
    Gullmailen har fra en liten time til en dag eller to responstid. Svarer på dagtid på hverdager. Min erfaring er generelt god, uten at de kan hjelpe med alt. Typisk blir åpne saker som krever flere eposter besvart fort.

13. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje ikke akkurat det du spør om, men man må passe på at de bruker CT med kortest dato om man har flere. Opplevde tidligere i år at selv om jeg hadde en CT med utløp 31. mars, så var det den 31. desember som ble brukt. Heldigvis sjekket jeg med en dummybooking for å sjekke datoen på gjenværende CT. Da var fremdeles 31. mars tilgjengelig. Ringte inn til SAS. Et øyeblikk sa agenten, og 10 sekunder senere "Ok, da er det i orden". CT med korrekt dato (31. desember) var umiddelbart synlig på sas.no.

Zeppelin liker dette
  14. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Hei
    Hvor mange poeng trengs det for å fly Canada Oslo en vei?
    Jeg ser at tur retur er 130000. Da må jo en vei være 65000. Med CT blir det da 32500?

15. SirH00D

SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    «Du kan bestille enveis SAS-bonusreiser for 60 % av poengprisen for tur/retur-reisen.»

16. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    60% av 130000 blir 78000. Betyr det da at hvis jeg bruker CT koster det med 78000/2? Altså 39000poeng?

Last edited: 12. sept 2021
    indahla and SirH00D like this.
  17. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er det med booking av Thail billetter nå?
    Fortsatt kun 3mnd før avreise for business?

18. jonflo

jonflo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hva er bagasjereglene når man reiser i biz+eco / eco+biz til USA? Kan jeg ta med 2 bagger kostnadsfritt eller må jeg betale for 1 bag på det ene strekket med eco?

19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Intra-Asia er det vel ikke noen begrensninger. Interkontinentalt er 90 dager.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste selskaper følger regelen "most significant carrier" det gjelder bagasje, dvs at det er strekket over atlanteren som bestemmer hvor mye bagasje du får med deg. I USA er det derimot mer vanlig at første leg bestemmer, men for Star Alliance sin del ihvertfall så er det avtaler for dette så det er det lange strekket i business som bestemmer.

jonflo liker dette

Del denne siden