Får vel ikke noe kompensasjon for forsinket fly når det er været som er grunnen? Ved eventuell downgrading, noe kompensasjon?
Været kan nok ikke TK ta skylda for. Angående downgrade så har vel erfaringen vært litt ymse her på forumet tror jeg. Hvis det skjer, så må de iallefall ta vare på boardingkortene så de har en form for dokumentasjon.
Jeg fikk min tur kansellert av TK en gang som var med CT. Hørte aldri noe så ringte inn til CT-Telefonen, der sa de at TK skulle ta ansvar og fikse men at dette var noe de sjeldent gjorde :/
Hjelper nok at de står i Istanbul, har biz bonusbilletter og snakker til Turkish face to face. De fikk hjelp i går kveld med å slippe og hente bagasjen for å sjekke inn igjen. I Tyrkia slipper de ikke inn personer som har hatt covid innen 28 dager av reise, og en av dem hadde det ganske nylig.
Hvorfor skal Tyrkisk immigrasjon vite noe om dette? De kan dra inn i landet på EUDCC som vaksinerte. 28 dager gjelder kun om du skal bruke Recovery som bevis. link punkt 6 Men dette er et godt eksempel på hvorfor jeg har anbefalt å alltid reise med en PCR-test. Contingency for mulige endringer og IRROPS. Om det dukker opp en kansellering, forsinkelse, behov for overnatting landside eller ombooket reiserute – så kan det være andre krav enn du originalt planla med.
Men så… Hva er det værste som kan skje? Hvis de ikke slipper deg inn blir du vel værende airside? Ok, de kan ta deg inn i karantene, men da må du jo inn i landet? Tipper den ene regelen slår den adre ihjel. Det er på overtid nå disse greiene. På tide man senker guarden og kommer tilbake til gode gamle.
reglene er håpløse og med så mye endringer. Det blir vel otp for denne tråden. Men WHO har vel nå gått ut og anbefalt å fjerne alle reisekrav..
Sorry amigos, deres meninger endrer ikke kravene til innreise i Tyrkia. Jeg leverer praktisk, nyttig informasjon til de reisende som gir dem valgmuligheter. Dere bare bitcher.
Jeg har en reise til sommeren for 2 voksne og 1 barn booket med nå utgått CT. Reisen er t/r Asia-Norge. Ting endrer seg og nå behøves kun tur, ikke retur, og kun for 1 voksen og 1 barn. Klar over at det ikke lar seg gjøre å endre pga utgått CT, men det er selvsagt mulig å kansellere hele reisen (og miste CT-en). Er det dog mulig å kansellere kun deler av reisen? Altså den ene voksnes tur/retur og de to andres retur? Eller er dette ren fantasi?
Det beste du kan håpe på er at flyselskapet kommer med en endring. Du får ikke gjort annet enn å kansellere og miste CT’n uten det.
For å forklare hvorfor jeg responderer som jeg gjør. «Ting er dust og burde ikke være sånn»-diskusjonen har sin plass. Men lite matnyttig om du står på flyplassen ved IST med et crux, sammen med noen 10-tusen andre reisende. Når en så stor flyplass stenger ned og kansellerer alle avganger, legger dette stort press på hvileområder, toaletter, lounges, airside hotell, kø ved passkontroll og Transit desk, lekeplasser, personell, apotek og restauranter. Politiet måtte settes inn grunnet tilløp til opptøyer i terminalen, folk sover overalt og det er trafikkaos på veiene i Istanbul. https://twitter.com/search?q=istanbul airport&f=live Da er det greit å ha kunnskapen om at du kan takke ja til care fra TK eller på egenhånd dra landside, finne et hotell i byen og slappe av i ro til du får ny flight info. IRROPS pågår fortsatt og nærmer seg 48 timer på det som er Europa mest trafikkerte flyplass for tiden.
Hei. Kan jeg endre en booking med utgått CT til tokyo (16-25 mars) selv på nettet? Eller må jeg nødt til å ringe CT tlf?
Hadde en anelse av det. Takk for svar. Oppfølgingsspørsmål: har det noe å si hvor stor endring (f.eks. minutter vs timer) eller hvilket leg? Vanskelig å argumentere for at reisen ikke lenger kan gjennomføres dersom f.eks. FRA-OSL endres til en time senere (når endelig destinasjon er OSL). Alternativt: dersom to av tre reisende dukker opp blir det vel no-show avgift på den tredje? Og ikke lenger mulig å kansellere returen?
Har ikke sette dette skrevet i stein noe sted. Men, basert på hva jeg har lest om her på forumet i de årene jeg har vært med: En endring er en endring, forskjellen i tid er fort en skjønnsspørsmål. Hvis du treffer en positiv agent, vil en endring, selv av liten betydning være nok til at vedkommende sier ja. Treffer du en negativ agent (type Dennis) så vil du få beskjed om at det er altfor liten endring til å få lov til å endre. Da kan du prøve på nytt med en annen agent (aka agentrulletten). Dersom en reisende ikke dukker opp, blir vedkommendes reise kansellert (ikke de som er der og reiser), ingen refusjon. Men "no-show avgift"? Det har jeg aldri hørt om.
Stemmer og nettopp der jeg har det fra. Mer vant til SQ awards, hvor de har no-show fee. Til gjengjeld kan du fortsatt få poengene dine tilbake etter å ikke ha dukket opp til flyvningen.