SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk både skatter og gebyrer, uten diskusjon.

jgroneng liker dette
  2. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    svarer meg sjølv:

Var i kontakt med SAS i dag.
    Dei oppgav at det her er henvist til verdensdel, slik at ei reise til f.eks Nepal kan avbestillast etter denne regelen, og få utgått CT tilbake.
    Har imidlertid ikkje fått det skriftleg, og håpar på å få gjennomført etter planen.

3. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Er det mulig å ringe og endre CT-billett i helgene? Da jeg chattet med SAS, fikk jeg beskjed om å ringe 64 81 60 99. Betyr det at jeg ikke kan ringe SAS på 21 896 400? Jeg bestilte billetten ved å ringe førstnevnte nummer. Jeg tenkte ringe sistnevnte i morgen, men orker ikke stå i telefon i evigheter for så å få beskjed om å ringe CT-telefonen på mandag.

4. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Etter 1,5t i telefonkø fikk jeg endelig hjelp. Dessverre fant ikke kundeservice retur (business) fra Miami til Oslo. Han fant Toronto - Frankfurt - Oslo, men Miami - Toronto fant han ikke engang bonusbilletter. Generelt slet han med å finne billetter med Air Canada fra Miami. Vil CT-kundeservice finne hvis SAS kundeservice ikke fant?

5. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Når det står slik på awardfares. Betyr det at det ikke er noen ledige seter med Eurobonus, og dermed er det ikke mulig å bestille med CT? Må det være ledig på SAS Eurobonus for at CT kan bestilles?

Attached Files:

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja,det må vises ledig på SAS Eurobonus. Bruk FFP-filter for å vise kun det som er tilgjengelig fra SAS. Faktisk så henter Awardfares denne infoen ved å gjøre søk på https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Neguah and Travellingalf like this.
  7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor i all verden er det mulig å finne gode bonusbilletter til i oktober 2022? Utreise fra Haugesund, Bergen eller Stavanger mellom 1 - 6. oktober og retur mellom 14. og 18. oktober.
    Vi er 3 personer...

8. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor er det ikke mulig å finne bonusbilletter? :rolleyes: Litt vagt spørsmål her. Hvilke destinasjoner ser dere etter?

Jeanette liker dette
  9. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett på Aruba, Curaçao, Bonaire, Cancun for å nevne noen. Vi ønsker varme og sol :) Hadde opprinnelig tur til Bali i disse dager, men de ble kansellert... Vil prøve vestover denne gang :)

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Pre-Covid var letteste måte å få bonusreise til ABC-øyene via Bogota, men spørs om det fortsatt er sånn. Og det er jo ikke den beste kabinen på hverken Lufthansa eller Avianca som er selskapene som flyr til BOG. Med mindre man får byttet til LH F rett før avgang, noe som har blitt tilnærmet umulig.

En artig mulighet hvis man skulle finne seter fra Europa til BOG er å bestille openjaw til/fra Curaçao og Aruba. Så kjøper man en lokal flight mellom de to øyene midtveis i ferien.

En annen mulighet via Bogota er Cartagena. Dit har det ihvertfall vært litt mer tilgjengelighet enn Aruba og Curaçao

jgroneng, Skarven and trygveat like this.
  11. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Nydelig! Tusen takk! :) Da blir det raskere å søke, men det er jaggu ikke lett å finne bonusbilletter.

Er det noen som har lyst å hjelpe? Har kjøpt meg ubegrenset med søk på awardfares, og brukte hele kvelden på å lete.

Opprinnelig hadde vi (2 stk) Oslo - Zurich - Miami - Lisboa - Oslo, men først ble Lisboa - Oslo kansellert, og så ble Oslo - Zurich kansellert. Vi har ferie 14-21. mars, men dette kan endres noe på. Eneste kravet vi har er egentlig å få mest mulig ut av business-reisen. Han jeg reiser med har aldri flydd langt og heller aldri reist business. Så flyreisen fra Oslo (eller annet sted i Europa) bør være på minst 5-6 timer. Også er det jo greit med litt varmere vær. Sånn sett ganske skuffende at det ikke ble Miami. Har funnet Washington og Dallas, men usikker på om vi vil dit...

Er forresten open jaw tillatt med CT? Ser på side 1 at det ikke er lov, men ser flere stedet at det foreslås. Tenker om jeg kan reise Oslo - Miami - New York - Oslo.

Last edited: 14. febr 2022
  12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Bonusbilletter vokser ikke på trær verken pre eller post covid19, men det er mulig å få tak i billetter både hit og dit. Du har derimot to begrensende faktorer - fastlåst på datoer, samt at det ikke er mer enn 1 mnd til avreise. Men ikke gi opp! Plutselig dukker det opp noe. Det kan også være lurt å søke leg for leg slik at du også kan fange opp de turene hvor første leg kun er tilgjengelig i eco, og det gjør jo ikke alltid så mye om man må fly eco 1-2 timer før en lang flight videre i C.

13. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Hvorfor står det business fra København til New York når det ikke står at det er ledige businessbilletter?

Attached Files:

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, open jaw er tillatt, men du kan ikke booke det selv på https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ og må ringe inn isteden. Evt. kan du booke enveis utreise og ringe inn og legge til openjaw-returen hvis du ønsker å sikre utreisen med en gang. Kompetansenivået/serviceviljen på telefonen varierer så det kan hende du må ringe inn flere ganger for å få aksept for en openjaw.

Så til noen søketips på awardfares. Det enkleste er å søke med awardfares OSL-Destinasjon, feks MIA for Miami, men det er ikke alltid du finner alle muligheter med det av forskjellige grunner. Fordelen hvis du finner turen sånn er at du kan booke på nett uten å måtte ringe inn for å booke leg for leg (noe mange av agentene sier nei til uansett, så du må potensielt ringe inn flere ganger til du finner en agent som er flink nok/gidder).

Neste steg kan være å søke OSL til en av United sine huber i USA (ORD, DEN, IAH, LAX, EWR, SFO og IAD). Så søker du fra huben til flyplasser du kan tenke deg å dra til. Hvis dere har lyst til å dra til Miami så kan du for eksempel søke til TPA, FLL eller MIA. Her kan du med fordel bruke awardfares sitt filter for å vise kun non-stop flights så denne delen av reisen ikke blir for lang. Med United har du flaks hvis du finner bonusseter i business, så du må nok regne med å reise i økonomi her. Finner du flightsene du trenger kan du booke selv til huben på https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ for så å ringe inn til CT-telefonen senere og be om å få lagt til domesticflightene med United i bookingen. Layovers i en bonusbestilling kan være opp til 24 timer så du er ikke nødt til å reise videre samme dag, men kan ta en kveld i byen det gjelder, overnatte på et flyplasshotell og reise videre.

Hvis du fortsatt sliter med å finne flights er det et triks å søke direkte fra flyplasser i Europa til hubene i USA. Det er endel flights til USA som går så tidlig på morningen at det ikke er tidlig nok tilknytningsfly fra Norge. Endel flights går for tidlig til at du rekker tilknytningsfly fra Norge, så du må eventuelt fly ned kvelden før og overnatte. Her kan du søke fra for eksempel FRA, MUC, ZRH, VIE, BRU, AMS og LHR. De to siste vil evt. kun få treff med United da det ikke er noen europeiske *A-flyselskaper som flyr fra disse.

Hvis dere vil de varmere delene av USA så er IAH et godt utgangspunkt da det er forholdsvis korte flights til de forskjellige flyplassene i Miami, MSY (New Orleans), Austin, etc. etc. Flighten er også mye lenger enn flyene nordover, så du får mest mulig long haul biz for poengene. Houston i seg selv blir fort en kjedelig by, men det er jo også en mulighet for å leie bil og kjøre dit dere vil hvis det ikke blir for langt.

Ellers så er jo Mexico en mulighet. Mexico har jo ingen innreiserestriksjoner. Evt diverse steder i karibien via BOG i Colombia eller PTY (Panama) med bonusleg med henholdsvis Avianca eller Copa Airlines videre. Mars kan vel kanskje være litt tidlig med tanke på innreiserestriksjoner i disse landene derimot. Det har jeg ikke sjekket og kan ingenting om.

15. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Turen til Miami ble bestilt i september, så det er ganske kjipt at jeg nå må se meg etter en annen tur når SAS har klart å kansellere turen. Vi var mer fleksible i september, men nå som det nærmer seg, så blir det litt verre.

Jeg skal forsøke tipset ditt om å søke leg for leg :) Takk!

16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, gjør det, for hvis du søker fra A til Å får du bare treff dersom det er bonusbilletter hele veien. Og de fleste av oss klarer oss et par timer i økonomi. ;)

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forresten seter FRA-IAH med LH den 16. mars. Du må da fly ned til FRA kvelden før isåfall. Hjem igjen ser verre ut, men da kan du kanskje fly fra EWR, ORD eller lignende hvis du finner bonusseter med UA opp dit som passer. Evt. kjøpe billetter opp dit hvis det blir vanskelig.

Det ser ut som FRA-IAH går med F-kabin fortsatt også, så hvis det stemmer at det har blitt litt tilgjengelighet for eurobonus i LH F igjen så er det jo et bittelite håp om å ringe inn og endre i dagene før avreise :)

18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,899
    Bonuspoeng:
    293
    Hobbiter gjør det, vi andre gjør ikke det. :)

Are liker dette
  19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    He he... ikke hvis det er eneste mulighet for å komme seg på tur og neste leg er 12 timer i C? ;) Men nå har jeg hobbit-lengde da, så spiller ikke så stor rolle for meg.

20. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er SAS som har kansellert turen, så er vel de ansvarlig for å ordne nye billetter til deg iht. EU261?

Neguah and Nurse82 like this.

Del denne siden