SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Her høres det jo ut som opprinnelig agent var grunnen til at det ble feil og at SAS burde ordnet dette kostnadsfritt.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje vedkommende tror at BR er British Airways istedenfor Eva?
     
    Earl, cothom, trygveat and 4 others like this.
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    det hørtes faktisk ganske logisk ut!
     
    SirH00D, Jeanette and Are like this.
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis noen lurte på ifbm endringer/ kanselleringer på en bonusreise så ser det ut som at SAS har presisert praksisen nå. Så om det ikke finnes bonusbilletter så er det vanskelig å kreve å bli ombooket.

    F933D02C-BD90-4D0A-8987-3536FFD219BC.png
     
    Leon, Insomnia4u and NoLimit like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Hele konseptet blir mindre og mindre verdt.
     
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel snart bare å ta turen til Eurobonus Shop med reisekassa. Kanskje man er heldig og SAS IT lar oss svi av en CT eller to der også :rolleyes:
     
    tobeornot999 and RoadKing like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Men er dette i tråd med rettighetene ihht EU261/04? Antatt at utreise er fra Norge/EU.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Det er ikke SAS sitt ansvar å rydde opp, bare å billettere eventuelle endringer som partneren gjør. Derimot så er jo ikke akkurat SAS flinke til å gjøre endringer ihht EU261/04 på sitt eget metall heller. Kundeservice gir som regel beskjed om at du må finne bonusseter å bytte til der også, noe som ikke stemmer.
     
    Shyneno and Flyingdutchman like this.
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Stiller vel seg annerledes hvis man opplever kanselleringer rett før avreise og ikke 4 måneder før, eller når man faktisk er ute å flyr.

    Jeg fikk kansellert MXP-FRA-OSL hvor vi kom inn med SQ MNL-SIN-MXP, fant ut av det når vi da landet på MXP.
    Da flyttet Lufthansa oss på Finnair i biz hvor det da ble MXP-HEL-OSL
     
  10. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har et spørsmål om min flight er kansellert eller ikke. Jeg ønsker å finne ut raskest mulig så jeg evt kan finne noen alternativer om det er tilgjengelige bonusbilletter.


    I julen skal familien på 4 ved bruk av bonuspoeng og CT’er til Vietnam med Turkish. Alt vel så langt inntil jeg sjekker CheckMyTrip i går, hvor det står at flight TK162 den 18. desember kan være kansellert. Dette var indikasjon #1 på at noe er muffins. Så sjekker jeg om Turkish selger billetter til denne flighten og det gjør de ikke (indikasjon #2). Ringer Turkish som sier at alt ser OK ut i kundebehandleren sine systemer, men kan ikke si så mye siden det er SAS har utstedt billett. SAS sier at alt er OK i sine systemer på denne flighten.

    Jeg har ikke fått noen varslinger om at flight er kansellert, men har fått e-post/SMS fra Turkish om at en av de andre flightene hadde 5 min. endring i avgangstid.

    Er det noen der ute med mer innsikt og kompetanse som kan si noe sikkert, evt komme med anbefaling om hva jeg bør gjøre (avvente eller prøve å finne alternativer)?

    Edit: På Expertflyer dukker ikke flighten min (TK162) opp på 18. desember, men på andre datoer. Kan se ut som de går bort fra daglige flyvninger. Er dette tilfelle blir jeg vel neppe booket om?
     

    Attached Files:

    Last edited: 27. mai 2022
  11. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Kompis som skal til Bali samtidig som meg hadde booket med Turkish. Jeg fikk kansellering på DPS-IST mens han ikke hadde fått noe på utreisen sin IST-DPS. Vi sjekket turkish sine nettsider og de solgte ikke billetter til hans avgang. Tok ca 1,5 mnd så kom kanselleringen til han også. Han ble da booket om til flighten som gikk dagen etter, for Turkish har endret om til ikke daglige avganger til DPS.
     
    Cforoe liker dette
  12. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Når han ble booket om, var dette en bonusbillett eller ordinær billett betalt for med penger? Jeg mistenker at jeg ikke blir booket om siden dette er bonusbillett.
     
  13. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Bonusbillett dette her ja. Ble booket om til ny bonusbillett på avgangen dagen etter, og det lå ingen bonusbilletter ute.

    Jeg ble ikke booket om til avgangen etter på DPS-IST så jeg måtte finne meg ny retur selv..
     
    Cforoe liker dette
  14. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Litt merkelig at dere ble håndtert forskjellig.
    Jeg ringte CT-telefonen nå og hun sa at hun så at det var noe endringer men at SAS ikke hadde fått beskjed om dette. Hun anbefalte meg å avvente. Så da krysser jeg fingrene for at dette ordner seg og at vi blir ombooket. Det ser ut som de legger om til avgang annenhver dag i stedet for daglig IST-SGN. For øyeblikket er det ikke ledige bonusbilletter dagen før/etter så det kan jo hende det blir hvit jul på oss....
     
  15. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    33
    Ringe inn i dag for å endre en CT-nettbestilling mellom Asia og Europa. Agenten fant det jeg ba om, og sendte til EB for godkjenning, men ble møtt med flere merkelig påstander. Jeg gadd rett og slett ikke å argumentere imot, da jeg uansett regner med at EB kan regelverket. Blir helt oppgitt!

    Påstander:
    • Denne reisen kunne du ha endret selv på SAS.no
    • På siste leg finnes kun X, mens du har resterende i I. Det vil mest sannsynlig ikke EB godkjenne.
    • Poengprisen vil kunne endre seg (fordi jeg la til et segment FRA-OSL...)
    I tillegg ble jeg spurt om dette var en CT-booking, til tross for at jeg ringte CT-nummeret.
     
    Shyneno and Cforoe like this.
  16. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg svarer meg selv her:
    Nå kom det mail fra Turkish med beskjed om at vi er flyttet om til flighten dagen etter. Så det var jo bra da jeg fryktet at dette ville gå i dass.
    Skal prøve å få fikset avreise fra Oslo ett døgn senere siden vi ikke "trenger" ett døgn i Istanbul denne gangen.
     
  17. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra at det løste seg :)!
     
  18. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var nok dessverre litt kjapp med å si det løste seg. Har "delvis" løst seg. Endringen som Turkish gjorde medførte en layover i IST på over 24 timer som en no-no hos SAS på EB-billetter.
    Og billettene jeg fant på SAS sine sider for OSL-IST med LH/TK dagen etter gikk ikke å kombinere med eksisterende booking. Endte dermed opp med å fjerne OSL-IST flighten og beholde IST-SGN -- SGN-IST-OSL. Fikk i tillegg lov å betale 4 X 150 kroner siden dette da var en "frivillig" endring.
    Kundebehandleren hos SAS virket ikke veldig dyktig, så får prøve agentrulletten over helgen. Blir enten å kjøpe separate billetter OSL-IST, eller separate bonusbilletter (nesten kr 5.000 i avgifter for 4 stk), så kan vel like gjerne kjøpe økonomi her. Og det jeg har minst tro p er at det åpner seg opp 4 stk bonusbilletter OSL-IST.

    Det skal ikke være lett å booke bonusbilletter.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette burde de absolutt fikse på en eller annen måte.
    Det er ikke noe teknisk feil med billetten om man har over 24 tiimer, men det skal i utgangspunktet ikke tillates som et utgangspunkt.

    Det er en håndfull på forumet som har fått dette pga ombooking og enkelte har sågar klart å booke det fra start.. ( :cool: ).

    Jeg hadde ikke akseptert noen endring i min billett på resten fordi en flight er flyttet, Og om Turkish har flyttet utreisen fra IST en dag så kanskje de også kan flytte OSL-IST en dag som et unntak om det ikke finnes andre billetter i I.
     
    Cforoe, tobeornot999 and Maggie like this.
  20. Cforoe

    Cforoe Bonusjeger

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    646
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke uenig i dine vurderinger. Men jeg opplevde at kundekonsulenten jeg pratet med ikke var noe særlig kompetent. Måtte selv foreslå ruter og han søkte og søkte og var treg. Så jeg følte at der kom jeg ingen veg. Men vi prøver agentrulletten.
    Jeg begynner dessverre å få følelsen av at Eurobonusreiser er noe SAS ser på kun som en utgift og agerer ut fra det.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden