SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Awardfares var da faktisk utmerket. Takk!

Jeanette liker dette
  2. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Det er skummelt å gjøre endringer på allerede bookede CT reiser nå som alt må innom "back-office" der de tydeligvis er underbemannet og ting tar tid.

Gjorde en endring på en utreisen til en opprinnelig booket t/r BKK. Dette måtte selvfølgelig innom back-office for beregning av skatter og avgifter etter at endringen var utført:mad:

Etter et par dager var reisen fortsatt ikke billettert, så purret opp dette hos CT-telefonen torsdag. Fikk til svar at det ikke var noe å være bekymret for, bare å slappe av:(

Nå i dag er utreisen som ble endret forsvunnet fra mine bookinger, de er heller ikke kommet tilbake igjen som ledige bonus-billetter, og "gammel" utreise som jeg endret er selvfølgelig ikke lenger tilgjengelig å booke heller. Så nå sitter jeg uten utreise til BKK etter at de rotet det til hos back-office o_O

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Tror trikset er å spørre vedkommende agent som tar telefonen om de har tilgang til å utstede billetter direkte eller om det må via backoffice.

Sist jeg booket nå så traff jeg en av de flinke.. 11 minutter inkludert ventetid så var billetten klar, betalt og utstedt. Nesten verdensrekord vil jeg tro :eek:

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,248
    Bonuspoeng:
    183
    Trist å høre, men dessverre ikke første gangen lignende historier kommer på IF.

Du har nok rett i konklusjonen: det er skummelt å røre billetterte CT-løsninger.

NoLimit liker dette
  5. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd det samme, og det er meget irriterende.

Sist gang jeg gjorde en endring på eksisterende reise sa agenten at hun kunne legge den i en prioritert kø og at hun ville følge dette opp personlig. 3 timer senere ringte samme agent tilbake og bekreftet sum før hun kunne melde at biletten ville bli utstedt innen kort tid.
    10 minutter senere lå den i innboksen min.:)
    De kan hvis de vil.

6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,437
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er spesielt viktig hvis en booker med Asiana - der blir reservasjonen slettet i løpet av noen timer dersom billetteringen ikke har funnet sted!!

7. Tromar

Tromar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har fått til opptjening til 3 CT pr år? Har oppnådd 2stk på Elite, kan man f eks nedgradere til premium og satse på klare omsetningskravet til 150k der også og få sin tredje CT for året der?

Vet CT-spendbaren resettes til null når man bytter til kort, men gjelder dette fra datoen man får godkjent søknaden om bytte program, eller fra datoen man fysisk tar det nye kortet i bruk?

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,067
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

Jeanette liker dette
  9. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,437
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom du uansett vil ha Elitekortet fremover er det også et alternativ å søke et Premium kort i tillegg, ha det til CT er opptjent og så si det opp.

Jeanette liker dette
  10. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Har bestilt en ct reise for for noen og i den forbindelse lurer jeg på en kjapp ting. Må man ha med mellomnavnet til vedkommende? Det står i passet, men Sebastian som hjalp til med bestilling fikk ikke plass til alle navnene. Så tok ikke med mellomnavnet, det skal vel gå bra? Har tatt med alle fornavn og etternavnet til vedkommende.

11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Jeg reiser ofte med kun med deler av fornavn til og med fordi fornavnet mitt er på nesten 20 tegn inkl. mellomrom.

12. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Sånn at så lenge fornavn og etternavn er rett, så er det ikke så farlig å ikke ta med mellomnavnet selv om det står i passet. Han var litt bekymra for det, men prøver å berolige han med at det går bra. Siterte han fra sas sine egne sider «Navnet ditt må inkludere alle etternavn og fornavn (fornavn i Sverige er det samme som «tilltalsnamn»). Du trenger ikke å ta med alle navnene i passet.»

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,973
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker ikke mellomnavn på flybilletter, er ikke stoppet hittil …

tobeornot999 liker dette
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,248
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også. Aldri et problem å komme ombord i flyet.

Derimot gikk det dårligere med VeriFly og tilsvarende digital-tjenester under covid dersom ikke navnet på billetten og frequent flyer profilen stemte presis med Helse Norge navnet (som igjen er det samme som passet).

For da gikk hele den automatiske verifiseringen av covid-pass i stå: Så jeg endret til komplett navn på et par flyselskap-profiler hvor jeg ikke hadde med mellomnavn fra før. Da gikk alt så meeeeget bedre.

15. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Ser jeg det riktig at man via nettsiden bare kan booke t/r til samme plass? Ingen open jaw eller annen sammensatt reise uten å brenne to CT unødvendig?

16. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,616
    Bonuspoeng:
    93
    Nettsiden lar deg bare booke enveis eller t/r i Økonomi eller Business - i tillegg må alle flightene hver vei være i samme klasse.

Om du vil booke reiser som ikke lar seg booke via nettsidene skal agenten ta bort telefonbookinggebyret på 375,-. Dette gjelder mixed class, First class eller open jaw.

upload_2022-9-11_20-17-19.png

17. davidhad

davidhad Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Har booket en CT-reise i plus til statene i november. Hvis jeg byr på oppgradering og den blir oppgradert, vil jeg da få noe statuspoeng for reisen?

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,966
    Bonuspoeng:
    293
    I forhold til ny praksis nei.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,784
    Bonuspoeng:
    293
    Etter gammel praksis, nei ;) Etter ny praksis så får man litt poeng hvis man oppgraderer for penger, uavhengig av opprinnelig betalingsmåte, men det er så lite at det ikke er noe vits for poengene i seg selv.

I tillegg får man poengene for opprinnelig klasse, som for en bonusbooking såklart er 0. Oppgraderer man for poeng får man heller ingenting.

RoadKing liker dette
  20. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Kjapt spørsmål jeg lurer på hvor mye en ct er verdt i kroner? Nærmere meg snart en, men får ikke brukt den så lurer på hvor mye tid jeg skal bruke på å oppnå den, visst jeg må selge den videre…

Del denne siden